Ik heb ooit op een 911 centrale in OHIO (US) mogen kijken.. Ik moet zeggen dat ik daar wel onder de indruk was, van de aanpak..
Daar was een taak verdeling als volgt..
De 911 call komt binnen bij apart getrainde uitvraag centralisten, Alle hulpvragen komen hier binnen en de hulpvrager houd alleen contact met deze 911 centralisten.. Op de achtergrond, die 911 meldingen aannemen, (de frontdesk), van het scherm konden ze direct indien gewenst, een EMT, Police en Firemen mee laten luisteren.. en indien gewenst komt de gewenste senoir police, emt of firemen specialist bij de 911 desk, om de 911 centralist bij te staan. Elke 911 desk had een een soort Signaal lampje, waarbij bij urgente meldingen, het lampje gaat branden en de ondersteuning van EMT en Politie en Firemen direct naar de betreffende 911 desk toekomen..
Gelijktijdig stuurt een soort uitgeefte centralist de alarmeringen uit naar de verschillende eenheden, en zet het door politiedesk neemt direct die via mobilofoon melding stuurt.
Over privacy van patienten 911 calls mogen alleen gebruikt worden om te beantwoorden op hulpvraag, en slecht na toestemming van een soort rechter, mogen de opnamen gebruikt worden voor opsporing.. Daarom zijn 911 centralisten in dienst van de county en niet in dienst van de politie..
In de overdag op een zaterdag situatie zaten daar 5 x 911 centralisten, en 1 soort senior teamleider en 3 medewerkers voor politie en ambulance en brandweer . Daarnaast waren er apart uitgifte centralisten, waarbij de EMT en Fire-eenheden door dezelfde personen gedaan werden.) De politie uitgifte desk was in een aparte ruimte geplaatst.. gescheiden door glas..