Wat zijn de klachten van gebruikers over C2000?

Auteur Topic: Wat zijn de klachten van gebruikers over C2000?  (gelezen 14285 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #10 Gepost op: 27 september 2009, 17:48:32
Klopt ... maar we hebben het over 6 of meer noodoproepen vanaf een beperkt gebied. (inderdaad ... Hoek van Holland)
Die komen dan alsnog allemaal op 1 meldkamer binnen. Ook al is dat dan op een apparte gebruikersgroep.
Er zijn namelijk disciplines waarbij de noodoproep via een calamiteitenkanaal bij een meldkamer uitkomt.
Voordeel en ook nadeel is dat bij een noodoproep een open verbinding wordt opgebouwd zodat vanaf de meldkamer meegeluisterd kan worden. Meerdere oproepen ... meerdere open verbindingen ... en ja ... daar ga je weer met meerdere zenders in één gebruikersgroep.

momenteel gaat alle communicatie van C2000  via het Korsp Landelijke Politie Diensten in driebergen.
Als je de noodoproepen via een special kanaal direct naar de meldkamer schakelt, kan de reguliere kanaal gebruikt worden door de rest en hulpvelener "ongestoord" met de meldkamer communiceren
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #11 Gepost op: 27 september 2009, 18:05:21
- 01. Er is geen op een aantal locaties onvoldoende binnendekking (en buitendekking is voor 95% gegarandeerd)
De buitendekking van 95% vind ik persoonlijk bar laag en zeker geen bijzaak.

- 02. Er is bij calamiteiten (koninginnedag Apeldoorn/Schipholcrash/Hoek van Holland beachparty) te weinig capaciteit
- 03. Er zijn te weinig gebruikersgroepen beschikbaar op een "standaard" C2000 mast. (dat zijn er 11)
- 05. Als er meerdere ( 6 of 7) noodoproepen tegelijk gegenereerd worden kan het netwerk dit niet aan.
- 06. Er worden te veel gebruikers in één gebruikersgroep gezet bij calamiteiten
- 07. Er kan maar één gebruiker tegelijk zenden.

Dit heeft allemaal met de slechte capaciteit en werking van het systeem te maken bij grote incidenten. Bij dagelijks gebruik bieden deze punten geen problemen.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #12 Gepost op: 27 september 2009, 18:16:46
- 01. Er is geen op een aantal locaties onvoldoende binnendekking (en buitendekking is voor 95% gegarandeerd)
De buitendekking van 95% vind ik persoonlijk bar laag en zeker geen bijzaak.

- 02. Er is bij calamiteiten (koninginnedag Apeldoorn/Schipholcrash/Hoek van Holland beachparty) te weinig capaciteit
- 03. Er zijn te weinig gebruikersgroepen beschikbaar op een "standaard" C2000 mast. (dat zijn er 11)
- 05. Als er meerdere ( 6 of 7) noodoproepen tegelijk gegenereerd worden kan het netwerk dit niet aan.
- 06. Er worden te veel gebruikers in één gebruikersgroep gezet bij calamiteiten
- 07. Er kan maar één gebruiker tegelijk zenden.

Dit heeft allemaal met de slechte capaciteit en werking van het systeem te maken bij grote incidenten. Bij dagelijks gebruik bieden deze punten geen problemen.

ik zou punt 6 en 7 even met analoog proberen en dan hier de uitkomst vertellen......
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #13 Gepost op: 27 september 2009, 18:40:10
Het zou mogelijk moeten worden om via stemaansturing een tekstbericht te kunnen verzenden.
Vooral vanwege het probleem dat er maar 1 persoon tegelijk kan praten, zou het een voordeel zijn, dat wanneer iemand niet gehoord wordt, hij/zij een tekstbericht achterlaat bij een commandopost?

Toch maar eens beziggaan met een prototype van zo'n systeem voor het beste idee van nederland  8)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #14 Gepost op: 27 september 2009, 18:55:00
Het zou mogelijk moeten worden om via stemaansturing een tekstbericht te kunnen verzenden.
Vooral vanwege het probleem dat er maar 1 persoon tegelijk kan praten, zou het een voordeel zijn, dat wanneer iemand niet gehoord wordt, hij/zij een tekstbericht achterlaat bij een commandopost?

Toch maar eens beziggaan met een prototype van zo'n systeem voor het beste idee van nederland  8)

BING BING BING BING BING ... kijk ... dit is nu een idee waar ik blij van wordt.  O0
Misschien is het al lang niet origineel meer ... en het zal ook een aardige duit kosten om e.e.a. software- en hardwarematig aan te passen ... en zeker vanuit het oogpunt van de discussie een (voor mij) nieuwe insteek.
Het idee werkt ook bij telefonie ... dus wie weet.

Maare ... zijn er nog andere KLACHTEN VAN GEBRUIKERS over C2000?
(dat is namelijk wat anders dan eventuele technische tekortkomingen van het systeem)

... Dit heeft allemaal met de slechte capaciteit en werking van het systeem te maken bij grote incidenten. Bij dagelijks gebruik bieden deze punten geen problemen ...

Slechte capaciteit?
Misschien is het wel een procedureprobleem, instructieprobleem dus kennisprobleem.

Laten we eerst alle vragen boven water krijgen voor we antwoorden spuwen. Ik heb nog niets nieuws (qua klachten/problemen) gehoord.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #15 Gepost op: 27 september 2009, 19:08:49
Toch lekker dat het systeem versluierd is hé!
Wat niet weet,dat niet deert!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #16 Gepost op: 27 september 2009, 19:12:43
Toch lekker dat het systeem versluierd is hé!
Wat niet weet,dat niet deert!


Je valt in herhalingen ...

Toch lekker dat het systeem versluierd is hé!
Wat niet weet,dat niet deert! O0
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #17 Gepost op: 27 september 2009, 19:14:38
ik zou punt 6 en 7 even met analoog proberen en dan hier de uitkomst vertellen......
Bij de analoge systemen drukte zoals iedereen wellicht weet de sterkste de lichtere zenders weg, wat in het gunstigste geval betekende dat er maar 1 zender hoorbaar was, en in het meest ongunstigste geval er alleen een hoop herrie te horen was.

Mocht het technisch mogelijk zijn om meerdere zenders (porto/mobi) te ontvangen lijkt het me, zoals eerder door "Crashtender" als eerder geschreven, voor een centralist ook niet handig om bv 4 gesprekken door elkaar te horen, maar misschien geeft dit toch meer gevoel van veiligheid.

En zoals met alle dingen, wordt het altijd vergeleken met iets wat we hadden, "We willen iets geheel nieuw wat 10x meer moet kunnen maar het moet hetzelfde zijn werken als we nu hebben", en mogelijk is er onvoldoende instructie gegeven met het werken met de nieuwe apparatuur?

Zoals "Chrashtender" als schreef, hebben de meeste problemen een oorzaak welke merendeel te herleiden is door een onjuiste bediening van de apparatuur, iets wat niet alleen bij C-2000 gebeurd maar ook in andere systemen, alleen is het dan midder opvallend. (iedereen kent het wel, goh me video heeft niet opgenomen doordat ik het record knopje vergeten was)

Zo lezend zouden de technische problemen van C-2000 zouden dan zijn:
  • Onvoldoende dekking
  • Bij calamiteiten/evenementen is er mogelijk te weinig dekking/capaciteit
  • mogelijk te weinig gespreksgroepen

Misschien is het mogelijk om bij incidenten meer (afzonderlijk van een mast) directe communicatie naar een VC wagen te laten lopen.
Wellicht opper ik iets van technisch onmogelijk in met C-2000, het is maar een idee.

En voor evenementen speciale extra capaciteit op te richten, wordt immers voor GSM systemen ook (soms) gedaan.

NOTE: Ik ben geen C-2000 gebruiker, en geen zender deskundige, doch wel techneut.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 september 2009, 19:35:11
op klacht 6 & 7 dat probleem heb je ook met analoog

Ik dacht dat je bij anoloog nog wel doorelkaar kon schreeuwen. Iets staat bij mij dat toen hier in Amsterdam nog anoloog gekwebbeld werd, er dwars door een gesprek wel eens "48.01 SPOED" werd geroepen en dat het HB die persoon dan voorang gaf...

Zie ook dit filmpje, vanaf 0417:



CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #19 Gepost op: 27 september 2009, 19:42:57
Bij de analoge systemen drukte zoals iedereen wellicht weet de sterkste de lichtere zenders weg, wat in het gunstigste geval betekende dat er maar 1 zender hoorbaar was, en in het meest ongunstigste geval er alleen een hoop herrie te horen was.

Mocht het technisch mogelijk zijn om meerdere zenders (porto/mobi) te ontvangen lijkt het me, zoals eerder door "Crashtender" als eerder geschreven, voor een centralist ook niet handig om bv 4 gesprekken door elkaar te horen, maar misschien geeft dit toch meer gevoel van veiligheid.

En zoals met alle dingen, wordt het altijd vergeleken met iets wat we hadden, "We willen iets geheel nieuw wat 10x meer moet kunnen maar het moet hetzelfde zijn werken als we nu hebben", en mogelijk is er onvoldoende instructie gegeven met het werken met de nieuwe apparatuur?

Zoals "Chrashtender" als schreef, hebben de meeste problemen een oorzaak welke merendeel te herleiden is door een onjuiste bediening van de apparatuur, iets wat niet alleen bij C-2000 gebeurd maar ook in andere systemen, alleen is het dan midder opvallend. (iedereen kent het wel, goh me video heeft niet opgenomen doordat ik het record knopje vergeten was)

Zo lezend zouden de technische problemen van C-2000 zouden dan zijn:
  • Onvoldoende dekking
  • Bij calamiteiten/evenementen is er mogelijk te weinig dekking/capaciteit
  • mogelijk te weinig gespreksgroepen

Misschien is het mogelijk om bij incidenten meer (afzonderlijk van een mast) directe communicatie naar een VC wagen te laten lopen.
Wellicht opper ik iets van technisch onmogelijk in met C-2000, het is maar een idee.

En voor evenementen speciale extra capaciteit op te richten, wordt immers voor GSM systemen ook (soms) gedaan.

NOTE: Ik ben geen C-2000 gebruiker, en geen zender deskundige, doch wel techneut.


http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Dossiernr.:     25124
Vindplaats:    Kamerstuk 2008-2009, 25124, nr. 59, Tweede Kamer
Afkomstig van:    Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
Datum vaststelling:    07-09-2009
Document-id:    KST134423
Omvang:    2 pag.
Bijlage:    



Nieuwe infrastructuur mobiele communicatie
(C2000)

Nr. 59 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN
KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 september 2009

Knip knip ...

Bij grote geplande evenementen bestaat de mogelijkheid om de C2000 gesprekscapaciteit te vergroten, zoals bij de Afghanistan top eerder dit jaar is gebeurd. Hiervoor zijn een drietal mobiele opstelpunten beschikbaar.  ... knipknip ...
Naast de drie beschikbare mobiele opstelpunten zal ik nog 3 tot 5 mobiele opstelpunten aanschaffen. Deze zullen bij de G4 en de KLPD worden geplaatst om bij evenementen zonodig voor extra gesprekscapaciteit te zorgen. Inmiddels is opdracht gegeven om te onderzoeken of het plaatsen en koppelen versneld kan worden, zodat mobiele inzetpunten ook bij onverwachte incidenten inzetbaar zijn.
... knipknip ...

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
G. ter Horst

Maar het probleem is dat deze aangesloten moet worden op het netwerk ( isdn verbinding mininaal)  dus er moet eerst een monteur komen om ergens uit de grond een isdn lijn op te graven en dan een aftakking moet maken. Aansluiting via bestaande isdn (bedrijf/woning) is niet mogelijk, waarom kan ik je niet vertellen.  Gemiddelde inzettijd van een steunpunt operationeel tussen de 3 en 6 uur.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.