Lange wapenstok, ja of nee?

Auteur Topic: Lange wapenstok, ja of nee?  (gelezen 34172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #80 Gepost op: 28 december 2010, 13:00:28
Wat ik begreep was dat ze al te bestellen zijn, onder de noemer "Lange wapenstok kort"
Als jij dat zegt geloof ik dat, las het alleen even snel tijdens het kerstontbijt. Dat vond ik belangrijker, eten opkosten van de baas. whaha


sylvester1986

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 28 december 2010, 13:13:39
Zo'n kleine wapenstok vind ik niks en dan praat ik vanuit het defensie oogpunt.
Ten 1e kon je met de oude houten wapenstok harder slaan bnhycf
Ten 2e kunnen we het niet in de broekzak doen, waardoor het ten 3e maar een beetje aan onze koppel bungelt.
Geef mij maar zo'n Britse model.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #82 Gepost op: 28 december 2010, 13:21:01
Hoeveel collega's hebben niet een multitool aan de koppel die met wat geluk 1 keer per jaar gebruikt wordt etc.

Ik ook, al meerdere malen (dankbaar) gebruik van gemaakt ... Evenals de ResQme  :P

Nogmaals, ik doel niet op het ''op de man verstrekt krijgen'' van de lange lat en er elke dienst mee in de rondte lopen. Ik doel op het in de voertuigen liggen en de beschikking hebben over de lange tijd tijdens bijvoorbeeld horeca diesten.

Onder andere bij de strandrellen in Hoek van Holland is de lange lat regelmatig gebruikt tijdens het werken op linie. Ik denk dat je er een hoop narigheid mee kan voorkomen, alleen al omdat je het publiek op afstand van de linie kunt houden en er een bepaalde uitstraling vanuit gaat  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #83 Gepost op: 28 december 2010, 20:54:46
Rotterdam heeft dit model al. Ook zie ik dit soms bij uitzondering terug op sommige wijkteams tijdens zgn 'risico' avonden. Wat mij betreft mogen ze idd ook in de auto's leggen en gewoon gebruikt worden bij opstootjes, dreigende wanordelijkheden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #84 Gepost op: 28 december 2010, 20:59:32
Ik denk dat het niet zozeer gaat om hoe lang de wapenstok is maar hoe je die gebruikt !, meer lessen erin meer technieken ermee leren etc. Size doesnt matter  :P

Dat wordt altijd alleen geroepen door mensen die zelf een kort wapenstokje hebben ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #85 Gepost op: 29 december 2010, 00:19:40
Rotterdam heeft dit model al. Ook zie ik dit soms bij uitzondering terug op sommige wijkteams tijdens zgn 'risico' avonden. Wat mij betreft mogen ze idd ook in de auto's leggen en gewoon gebruikt worden bij opstootjes, dreigende wanordelijkheden.

In Rotterdam is iedere DHV'er (noodhulp) getoets in de lange lat. Er ligt een gewone lange lat in de dhv voertuigen.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #86 Gepost op: 29 december 2010, 21:49:33
Rotterdam heeft dit model al. Ook zie ik dit soms bij uitzondering terug op sommige wijkteams tijdens zgn 'risico' avonden. Wat mij betreft mogen ze idd ook in de auto's leggen en gewoon gebruikt worden bij opstootjes, dreigende wanordelijkheden.

Welk model?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #87 Gepost op: 29 december 2010, 22:04:08
In A-A is in principe ook iedereen opgeleid voor de lange lat. Alleen ligt hij niet standaard in iedere auto. In sommige gebieden loopt men er standaard mee en anders alleen iov de DC. Vanaf volgend jaar komt hij standaard in de IBT-toetsdag te zitten.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #88 Gepost op: 10 februari 2011, 21:04:18
Nou, vandaag relschopper geweest bij een ME-oefening, en ik zie het voordeel van de lange lat echt wel. Porren en slaan, met een langere stok kan je een geweldige aanloop nemen. Bovendien is de lat (logischerwijs) zwaarder, dus zit er ook meer stopkracht achter.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #89 Gepost op: 11 februari 2011, 18:47:54
Van de week tijdems IBt instructie lange wapenstok gehad en ik moet zeggen: Geef mij maar zo'n ding mee op de achterbank. Dat zijn flinke petsen die je kunt uitdelen met minimale inspanning. Bij tijd en wijle zeker nuttig.