Lange wapenstok, ja of nee?

Auteur Topic: Lange wapenstok, ja of nee?  (gelezen 34452 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 11 februari 2011, 18:54:27
Wat ik me ineens afvraag; komt het vaak voor dat je als agent ouderwets de vuist (moet) gebruik(t)en?

Ik ben er nog nooit getuige van geweest, maar ik kan me zo voorstellen, in een acute situatie, ter zelfverdediging, dat je even met de vuist tekeer gaat. Of een knietje hier en daar.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 11 februari 2011, 19:41:22
De wapenstok is simpelweg niet handig bij een aanhouding (waar laat je dat ding dan) en een vuist is dan een van de manieren om een pijnprikkel toe te dienen of iemand even van zijn kaart te zetten. Het is natuurlijk niet zo dat er een potje sparren ontstaat op straat. Het moet wel effectief zijn en gebruikt worden om verder geweld te voorkomen etc. Bovendien raak je er vrij snel geblesseerd van. Botje is zo gebroken.
Ik ben zelf meer van het trappen (heb een hele sterke lowkick en afhoudtrap) en daar raak je ook veel minder snel van geblesseerd.

Wij zijn meer van het fixeren en controleren met alle ledematen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #92 Gepost op: 11 februari 2011, 22:10:07
Wat ik me ineens afvraag; komt het vaak voor dat je als agent ouderwets de vuist (moet) gebruik(t)en?

Ik ben er nog nooit getuige van geweest, maar ik kan me zo voorstellen, in een acute situatie, ter zelfverdediging, dat je even met de vuist tekeer gaat. Of een knietje hier en daar.

Het ligt geheel aan de situatie. Tijdens een aanhouding zal het inderdaad (puur) op fysieke pijnprikkels aankomen, been en arm technieken, in combi met wat ''vuile'' truuk'jes. Je zou de wapenstok ook kunnen gebruiken voor wat klemmen, echter ben ik daar geen voorstander van.

Bij het optreden in groepsverband, werken op linie en werken met een (relatief) kleine groep collega's tegen een (relatief) grotere groep burgers, zoals bijvoorbeeld in de horeca of tijdens evenementen plaats vind.

Persoonlijk zie ik nog steeds voordelen van een lange lat ... Iedere diender er in af toetsen en indien noodzakelijk op bevel van een hovj/ovd-p inzetten. Én altijd gebruiken/dragen in situatie's waarbij redelijkerwijs mag & kan worden aangenomen dat er wanordelijkheden uitbreken.  098uo
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 11 februari 2011, 22:28:30

Mensen van de aanhoudingseenheid zie je wel voornamelijk met de knuisten afschermen. Lijkt mij dat dat vooral vanwege het tactische voordeel wordt gedaan. Die jongens en meiden gaan immers op in het publiek en als je dan met je wapenstok staat te zwaaien, valt dat nogal op.

Ter illustratie ;)

bron: www.arrestatieteam.nl
oorspronkelijke bron: vakblad 'Blauw' 20 januari 2007
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #94 Gepost op: 29 december 2011, 00:52:50
Inmiddels weer een (hele) tijd verder. Nieuwe ervaringen, nieuwe leden, nieuwe / veranderde meningen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 29 december 2011, 12:34:52
In ons korps wordt je vanaf het vierde kwartiel bij IBT opgeleid voor de lange wapenstok. Niet dat je als student voor taken met een lange lat wordt ingezet, maar meer op voorbereiding op de kernopgave dreigende escalatie in kwartiel 11 (en/of 12).

Is trouwens bekend hoe lang de uitschuifbare wapenstok is, die straks als proef wordt gedragen?

jordi

• Forum gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 11 januari 2012, 06:50:41
bij de kmar is er sinds kort een proefperiode gestart met de uitschuifbare wapenstok.
erg makkelijk als je in burger loopt. als wij nu in burger lopen hebben we alleen pepperspray en de glock omdat we de wapenstok nergens kwijt kunnen

vandaar deze proefperiode.

lijkt op de wapenstok van de engelse collega's

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 11 januari 2012, 13:25:09
Deze ? (bonowi camlock)

jordi

• Forum gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 11 januari 2012, 14:07:05
ik weet niet welk model ze aan het testen zijn.
word getest in noord/oost

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 11 januari 2012, 16:33:56
Ik ben er VOOR om iedereen op te leiden met de lange lat, dit kan ik zeer korte tijd gebeuren. Ik ben er tegen om ze op de man uit te reiken, oogt te aggressief en we zeulen al zoveel rotzooi mee.

Wel zou ik ze graag achterin ieder voertuig hebben liggen zodat we ze in geval van nood kunnen pakken. Denk hierbij aan grote menigten of mogelijke escalatie. Zeker de wat kleinere korpsen hebben dit vaak (denk aan Zeeland) met in het achterhoofd dat assistentie wel eens een tijdje kan duren. Hier is het dus nuttig om de lange lat te kunnen pakken en daarmee wat veiliger kunt optreden.

Als belangrijk nadeel zie ik in de grotere korpsen dat de  'cowboys' snel naar dat ding zullen grijpen. Er zitten altijd mensen bij die niet geven om de aanhouding, maar meer om HOE de aanhouding is gegaan... en het liefst zo 'stoer' mogelijk. Ik denk dat er dus ook regelmatig naar de lange lat zal worden gegrepen terwijl dit helemaal niet nodig had geweest.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.