Wat ik me ineens afvraag; komt het vaak voor dat je als agent ouderwets de vuist (moet) gebruik(t)en?
Ik ben er nog nooit getuige van geweest, maar ik kan me zo voorstellen, in een acute situatie, ter zelfverdediging, dat je even met de vuist tekeer gaat. Of een knietje hier en daar.
Het ligt geheel aan de situatie. Tijdens een aanhouding zal het inderdaad (puur) op fysieke pijnprikkels aankomen, been en arm technieken, in combi met wat ''vuile'' truuk'jes. Je zou de wapenstok ook kunnen gebruiken voor wat klemmen, echter ben ik daar geen voorstander van.
Bij het optreden in groepsverband, werken op linie en werken met een (relatief) kleine groep collega's tegen een (relatief) grotere groep burgers, zoals bijvoorbeeld in de horeca of tijdens evenementen plaats vind.
Persoonlijk zie ik nog steeds voordelen van een lange lat ... Iedere diender er in af toetsen en indien noodzakelijk op bevel van een hovj/ovd-p inzetten. Én altijd gebruiken/dragen in situatie's waarbij redelijkerwijs mag & kan worden aangenomen dat er wanordelijkheden uitbreken.