Lange wapenstok, ja of nee?

Auteur Topic: Lange wapenstok, ja of nee?  (gelezen 34176 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2009, 02:45:21
Dat zie je ook in Amsterdam met het gebruik van de transportboeien  ::)

Hoe bedoel je dat??? (heb wel een idee, wat je bedoeld ;) )

mvg
Mike


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #41 Gepost op: 12 oktober 2009, 11:42:52
Ik gok zo maar dat hij bedoeld dat ze standaard omgaan......

(en dat is niet waar.....) misschien in 95% van de gevallen :-[ , maar dat is niet altijd... ;D
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 12 oktober 2009, 11:45:00
Hoe bedoel je dat??? (heb wel een idee, wat je bedoeld ;) )

mvg
Mike

Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar
Hoofdstuk 4.
Handboeien

Artikel 22
1. De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.

2. De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.

3. De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in: a. de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of
b. de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.


Amsterdam hanteerd nog volgens mij nog steeds de ongeschreven regel ''Aanhouden is boeien'', terwijl dit dus in ''strijd'' is met bovenstaand artikel ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #43 Gepost op: 12 oktober 2009, 12:25:04
tsja, ik weet uit ervaring dat er ook regelmatig ongeboeide verdachten worden overgebracht, dus er word lang niet altijd geboeid...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #44 Gepost op: 12 oktober 2009, 13:19:06
tsja, ik weet uit ervaring dat er ook regelmatig ongeboeide verdachten worden overgebracht, dus er word lang niet altijd geboeid...

Ja klopt, jasje dasje(zakenman) die op vrijdag middag word aangehouden voor rijden onder invloed gaat echt niet in de boeien. Maar bij twijfel dan wel, en het is wel minder geworden. 10 jaar geleden werd echt alles in de boeien gegooid. Nu is het wat minder.

mvg
Mike


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #45 Gepost op: 12 oktober 2009, 15:19:17
Wat dat betreft werkt Amsterdam niet anders dan andere korpsen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #46 Gepost op: 12 oktober 2009, 15:37:10
Wat dat betreft werkt Amsterdam niet anders dan andere korpsen.

Al word daar buiten amsterdam anders over gedacht....

mvg
Mike


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #47 Gepost op: 14 oktober 2009, 16:15:26
Discussie over aangifte's, dienstvoertuigen afgesplitst ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2009, 22:33:21
Ik heb op mijn werk de beschikking over de papieren versie van de Staatscourant. Ik zal weleens kijken waarom de minister het ooit zo geregeld wilde hebben.

Het heeft enige tijd gekost voor ik in de gelegenheid was om de Staatscourant op te zoeken, maar vandaag is het gelukt.

Artikel 11 van de Bewapeningsregeling politie zoals die werd ingevoerd in 1994 luidde als volgt:
Citaat
De korpsbeheerder kan in bijzondere, door het bevoegd gezag, aangegeven situaties toestaan dat de ambtenaar, niet zijnde een surveillant van politie tijdelijk mede wordt bewapend met:
a. een lange wapenstok van een door Ministers goedgekeurd merk en type;
b. CS-traangasgranaten en traangasverspreidende middelen van een door de Ministers goedgekeurd merk en type, of
c. het semi-automatisch vuurwapen, merk Heckler en Koch, type MP5A2, kaliber 9 millimeter maal 19 millimeter, voor zover hij belast is met de uitvoering vna de bewakings- en beveiligingstaak.

De toelichting op dit artikel houdt het volgende in:
Citaat
Het kan gewenst zijn om in bijzondere situaties een beroep te doen op reguliere ambtenaren van politie, die naast de standaard-bewapening. Hierbij kan gedacht worden aan het uitrusten van reguliere ambtenaren van politie met een lange wapenstok tijdens de oudejaarsnacht.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #49 Gepost op: 27 november 2009, 17:19:27
Vanaf 2010 gaat iedere diender afgetoetst worden voor gebruik van de lange wapenstok. Het gebruik is vervolgens toegestaan in ieder veiligheids risico gebied..... Een beetje zoals de DHV van R-R momenteel werkt. In ieder DHV voertuig een aantal lange latten.... En 7/24 gebruiken.