Lange wapenstok, ja of nee?

Auteur Topic: Lange wapenstok, ja of nee?  (gelezen 34281 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #100 Gepost op: 11 januari 2012, 20:45:17
Een vraagje aan een van de Amsterdamse dienders hier op het forum,

Was het niet zo dat na de moord op hoofdagent Peter Lugten de lange lat standaard meeging in de binnenstad, en dat het nog steeds zo is?
Want het is nu dik 25 jaar geleden, maar ik zag een tijdje terug 2 agenten vroeg in de ochtend met de lange lat lopen, bij bureau Beursstraat.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #101 Gepost op: 11 januari 2012, 20:56:06
Een vraagje aan een van de Amsterdamse dienders hier op het forum,

Was het niet zo dat na de moord op hoofdagent Peter Lugten de lange lat standaard meeging in de binnenstad, en dat het nog steeds zo is?
Want het is nu dik 25 jaar geleden, maar ik zag een tijdje terug 2 agenten vroeg in de ochtend met de lange lat lopen, bij bureau Beursstraat.

Het wkt Beursstraat loopt idd nog steeds standaard met de lange lat. Dit komt mede doordat het wallengebied is aangewezen als veiligheidsrisicogebied. De rest van de wkts van district 1(Centrum) hebben bij mij weten standaard de lange lat in het vtg liggen.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #102 Gepost op: 11 januari 2012, 21:17:12
Het wkt Beursstraat loopt idd nog steeds standaard met de lange lat. Dit komt mede doordat het wallengebied is aangewezen als veiligheidsrisicogebied. De rest van de wkts van district 1(Centrum) hebben bij mij weten standaard de lange lat in het vtg liggen.

Duidelijk, thanks!


5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #103 Gepost op: 2 februari 2013, 10:40:34
Op Schiphol ligt de lange lat op bureau en na toestemming van CvD kan ie gebruikt worden.
Nagenoeg iedereen van P&B is opgeleidt.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #104 Gepost op: 2 februari 2013, 11:13:57
Ik ben absoluut voor de lange lat, niet standaard bij maar wel standaard in het noodhulp voertuig. Helaas zijn wij in de regio hier niet voor opgeleid.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #105 Gepost op: 2 februari 2013, 11:21:37
Ik ben absoluut voor de lange lat, niet standaard bij maar wel standaard in het noodhulp voertuig. Helaas zijn wij in de regio hier niet voor opgeleid.

Kaart het eens aan bij de IBT. NEE heb je, JA kun je krijgen.


In Amsterdam is nagenoeg iedereen opgeleid. Niet elke auto heeft ze standaard aan boord, maar ze staan wel op elk bureau voor het grijpen in geval van nood.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #106 Gepost op: 2 februari 2013, 20:23:35
In noord Nederland is inmiddels iedere executieve getraind en gecertificeerd voor de lange lat.


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #107 Gepost op: 2 februari 2013, 21:23:56
In Haaglanden zijn alleen de PIOG opgeleiden dienders ook opgeleid voor de lange wapenstok.
Hoop nu we de nationale politie hebben hier verandering in komt.


nn24

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #108 Gepost op: 3 februari 2013, 00:29:29
citaat van die lange motormaus:
Het wkt Beursstraat loopt idd nog steeds standaard met de lange lat. Dit komt mede doordat het wallengebied is aangewezen als veiligheidsrisicogebied. De rest van de wkts van district 1(Centrum) hebben bij mij weten standaard de lange lat in het vtg liggen.

Sinds 1-1-2012 is het wallen gebied geen veiligheidsrisoco gebied meer en is het gebruik van de lange lat zelfs verboden! Immers dit mag alleen in groepsverband onder leiding van een meerdere!! Zie hiervoor de regelgeving.
Dus sindsdien loopt geen enkele diender van de Burgwallen (Nieuwe naam voor robuuste basiseenheid sinds juli 2012) meer met de lange lat, tenzij de IPDV, de 1007, er opdracht toe geeft. Dat kan als de sfeer op straat veranderd of als andere eenheden zoals de ME op de Wallen lopen. Standaard ligt de lange lat NIET in het voertuig, conform (weer) de regelgeving.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #109 Gepost op: 3 februari 2013, 01:00:50
Altijd aanwezig in elk voertuig en iedere collega is getraind. Mee uit de auto als de sfeer grimmig wordt