Brandweer te laat ! - Bergen 29-09-2009

Auteur Topic: Brandweer te laat ! - Bergen 29-09-2009  (gelezen 13428 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2009, 19:45:58
Al heb ik geen groot rijbewijs, dan nog zou ik rijden. Desnoods volgt de rest van de personen via eigen vervoer.
De wagen is immers nodig op de plaats van het incident.

Het zal wel vaker voorkomen, dat er een lage opkomst is aan personeel, maar dan moet de centralist gelijk een andere ploeg oproepen? Of heb ik dat mis?

Als je voor het eerst op een vrachtwagen zit, rem je waarschijnlijk zo laat voor een bocht (zoals je met een auto gewend bent), dat je door de voorgevel van de woning op de hoek gaat, dat kan ik je verzekeren!

Een beetje vrachtwagenchauffeur schakelt al 100 meter voor een bocht terug. Dat is een hele gewaarwording als je alleen rijbewijs B hebt...

Een vrachtwagen is niet te bedienen als je alleen B hebt...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2009, 19:55:48
Al heb ik geen groot rijbewijs, dan nog zou ik rijden. Desnoods volgt de rest van de personen via eigen vervoer.
De wagen is immers nodig op de plaats van het incident.

Het zal wel vaker voorkomen, dat er een lage opkomst is aan personeel, maar dan moet de centralist gelijk een andere ploeg oproepen? Of heb ik dat mis?
En dan,dan staat die TS daar.Hoe ga je blussen zonder pompbediender. ::)


InnerCity

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • en uit!
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2009, 20:11:04
..
Als dat het geval was, zou ik, tegen de regels in, zelf achter het stuur hebben plaatsgenomen.
Dat lijkt me echt de redding voor brandweer Nederland.. :-X al krijg je op (on)verantwoorde wijze dat rode bakbeest ter plaatste dan moet je alsnog water uit je slang krijgen..

De brandweer verricht goed werk, maar als de vrijwillige brandweer zo opereert, gaat het ten koste van de naam van de beroeps
:-\  tja, lees die zin zelf nog maar eens.. ik snap niet waar je heen wilt... :-\

Hoewel het vast niet goed is gegaan en er wel onderzoek + maatregelen zullen volgen moet ik zeggen dat ik het een uiterst tendentieus artikeltje vind.


BH112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2009, 20:18:03
Hier in Losser hebben we dat probleem ook wel eens gehad, met een automatisch alarm...
alle manschappen waren aanwezig ook de chauffeur alleen we hadden geen BV...
daarom is andere kazerne geallarmeert, en ondertussen is er toch een busje vanuit losser heen gereden voor de 1e handeling...
maar dat komt omdat de beroeps op dat moment al met een voertuig waren (bosbrand) en de meeste BV's zijn beroeps...
Hoofd Brandwacht:      -manschap A      -vliegtuigbrandbestrijding      -chauffeur/Pompbediener      -luchtmacht centralist


Gast48368

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2009, 20:20:24
Niet te bevatten dit. Gelukkig betrof het een brand, waarbij geen slachtoffers zijn gevallen.
Toch moet dit niet mogelijk zijn. Waren de overige leden van de blusploeg wel aanwezig?
Als dat het geval was, zou ik, tegen de regels in, zelf achter het stuur hebben plaatsgenomen.

De brandweer verricht goed werk, maar als de vrijwillige brandweer zo opereert, gaat het ten koste van de naam van de beroeps
\
Waarom gaat dit ten koste van de beroeps?  :o ::)

De nederlandse regering moet je de schuld geven, en geen vrijwillig brandweerkorps. Deze mensen doen het naast hun reguliere leven, (prive/werk) Dit heeft de regering zo gewild, niet dat korps. Als er binnen de korpsleden mensen weg zijn, en er kan geen volledige bezetting weg, dan wordt er automatisch een ander korps gepiept.


Haags Rampje

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2009, 20:44:14
Drie chauffeurs vierden vakantie, de andere zes waren niet beschikbaar.

Lang leve het brandweerrooster....dat kan dit soort problemen voorkomen..... O0
https://www.brandweerrooster.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2009, 21:05:13
Is er niet, toen bleek dat er geen chauffeur was, direct een ander korps gewaarschuwd? Of heeft men zelf het nog proberen top te lossen door rond te gaan bellen?  ???


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #17 Gepost op: 29 september 2009, 21:16:40
Het is heel simpel en wat Jarno aangeeft is in strijd met alle regels! De enige die een TS mag besturen is een volledig gekwalificeerde brandweerchauffeur. Ik zou heeeeeeeel snel uitstappen als er iemand achter stuur stapt die nog nooit in een vrachtauto gereden heeft. Je remweg is veeel langer, je draaihoek veel groter etc etc. Daarnaast ben je denk ik behoorlijk de sigaar als het misgaat. En ik denk dat de commandant zeker forse maatregelen tegen je zal nemen.

De procedure in Zeeland is dat wanneer een eenheid niet binnen (volgens mij 6 min) uit kan rukken ivm te weinig manschappen, geen bevelvoerder of geen chauffeur, er gewoon middelbrand (of middelhv) gepiept wordt. De tweede TS zal het incident klaren tenzij de eerste TS inmiddels wel opkomst heeft en vervolgens uit kan rukken. Persoonlijk vind ik middelbrand een beetje vreemd (er wordt immers maar 1 TS ingezet), maar dat is hier niet aan de orde.

In vrijwel alle veiligheidsregios lijkt mij dat er een regeling is om dergelijke problemen op te lossen. Blijkt binnen (x) minuten dat de eenheid niet kan uitrukken, dan wordt er gewoon een andere eenheid gepiept. De verantwoordelijkheid voor het tijdig uitrukken ligt dan bij de centralist (denk ik). Als die constateert (via de bevelvoerder of de manschappen) dat men niet kan uitrukken, dan gewoon een andere eenheid piepen of eventueel korpsalarm geven wanneer er wordt gewerkt met meerdere ploegen.

Nogmaals, een TS besturen zonder papieren is echt te belachelijk voor woorden!


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2009, 21:23:25
Is er niet, toen bleek dat er geen chauffeur was, direct een ander korps gewaarschuwd? Of heeft men zelf het nog proberen top te lossen door rond te gaan bellen?  ???

Dit waren de meldingen in P2000.

p2kflex
03:13:03 29-09-09GROUP-2Prio 1 (NB.: vervanging) (NB..: middel_brand) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN624
MB0201273BRW Bergen (Schoorl) (Blusploeg)
MB0201283BRW Bergen (Schoorl) (Lichtkrant)
MB0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
03:09:07 29-09-09GROUP-1Prio 1 (NB.: vervanging) (NB..: middel_brand) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN CDT, BGN Info BGM,
MB0201203BRW Bergen (Commandant van Dienst)
MB0201221BRW Bergen (Commandant)
MB0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
MB0203730BRW Bergen (Burgemeester)
p2kflex
03:05:48 29-09-09GROUP-1Prio 1 (NB.: vervanging) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN643 NHN527
0200685BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland West)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
0201298BRW Bergen (Kazernealarm)
p2kflex
03:02:31 29-09-09GROUP-2Prio 1 Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
02:58:40 29-09-09GROUP-1Prio 1 Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
02:49:27 29-09-09GROUP-1Prio 2 Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN748
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)


Ik weet niet of er echt conclusies uit te trekken zijn.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2009, 21:27:14
Conclusies:
1. Het duurt 9 minuten en 13 seconden voordat een tweede melding wordt uitgegeven door de centralist ???
2. Het duurt 17 minuten en 21 seconden voordat er korpsalarm gemaakt wordt  :-X :-\
3. Het duurt 24 minuten en 30 seconden voordat er een ander korps wordt gealarmeerd  :o

Gelukkig betrof het geen woningbrand denk ik dan ...............

- Post Bergen: 2 blusploegen van 15 personen waarvan 3 chauffeurs en 1 bevelvoerder tevens chauffeur: totaal dus 8 chauffeurs en geen 9! --> bron: http://www.brandweerbergen.nl/index.php?page=Kazernes