Brandweer te laat ! - Bergen 29-09-2009

Auteur Topic: Brandweer te laat ! - Bergen 29-09-2009  (gelezen 13751 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2009, 21:28:41
Dit waren de meldingen in P2000.

p2kflex
03:13:03 29-09-09GROUP-2Prio 1 (NB.: vervanging) (NB..: middel_brand) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN624
MB0201273BRW Bergen (Schoorl) (Blusploeg)
MB0201283BRW Bergen (Schoorl) (Lichtkrant)
MB0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
03:09:07 29-09-09GROUP-1Prio 1 (NB.: vervanging) (NB..: middel_brand) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN CDT, BGN Info BGM,
MB0201203BRW Bergen (Commandant van Dienst)
MB0201221BRW Bergen (Commandant)
MB0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
MB0203730BRW Bergen (Burgemeester)
p2kflex
03:05:48 29-09-09GROUP-1Prio 1 (NB.: vervanging) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN643 NHN527
0200685BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland West)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
0201298BRW Bergen (Kazernealarm)
p2kflex
03:02:31 29-09-09GROUP-2Prio 1 Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
02:58:40 29-09-09GROUP-1Prio 1 Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
02:49:27 29-09-09GROUP-1Prio 2 Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN748
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)


Ik weet niet of er echt conclusies uit te trekken zijn.

 :-X


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2009, 21:32:30
???

Vraag:

Heeft de centralist ge-alarmeerd volgens de geldende procedure in deze?

Zo, ja: dan mag de procedure wel eens op de schop!


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2009, 22:16:36
Dat je niet mag rijden als gekwalificeerd chauffeur begrijp ik uiteraard.
Maar stel dat het een woningbrand betrof, waarvan de bewoners nog in hun huis lagen te slapen, of wakker zijn maar geen kant opkunnen. Ik zou niet weten wat ik zou doen in zo'n situatie.

Feit blijft helaas, dat er kostbare minuten zijn verloren door het niet kunnen vinden van een chauffeur. Hoe kan men dit oplossen?
8 chauffeurs, waarvan 5 beschikbaar zouden kunnen zijn, die het allen laten afweten, om welke reden dan ook, maakt mij wel angstig. Je zou maar in een noodbehoefende situatie terecht komen
en de hulp laat wel extreem lang op zich wachten.

Wanneer melden de brandweermensen zich eigenlijk in? Op het moment dat zij op de kazerne zijn en in de wagen zitten? Want dan zou er in principe een auto-reply functie moeten komen op de pagers.
Een groene en een rode knop. Bij alarmering van een blusgroep elk individu wat richting kazerne gaat, toetst binnen een vastgestelde tijd de groene knop in en de centralist ziet wie onderweg is.
Wanneer er geen chauffeur tussen deze mensen zit, meteen een andere blusgroep alarmeren...
Tja, ik weet niet of het nu al het geval is, maar dit zou volgens mij in de toekomst problemen kunnen voorkomen... of denk ik te ver in de toekomst?


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2009, 22:34:15

Een groene en een rode knop. Bij alarmering van een blusgroep elk individu wat richting kazerne gaat, toetst binnen een vastgestelde tijd de groene knop in en de centralist ziet wie onderweg is.
Wanneer er geen chauffeur tussen deze mensen zit, meteen een andere blusgroep alarmeren...
Tja, ik weet niet of het nu al het geval is, maar dit zou volgens mij in de toekomst problemen kunnen voorkomen... of denk ik te ver in de toekomst?

Nee, dit lijkt mij een goede oplossing.
Informeer de centralist, dat men geen chauffeur heeft en de centralist alarmeert een andere groep.

Of zijn er betere oplossingen ?


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #24 Gepost op: 29 september 2009, 22:36:04
Drie chauffeurs vierden vakantie, de andere zes waren niet beschikbaar.

Waren die 6 'opeens' niet beschikbaar; of gewoon de stad uit of zo ?

Ik kan me nog voorstellen dat je wakker gepiept wordt, struikelt en daardoor niet op kan komen. Of dat je midden in de nacht ziek wordt of zo.

Maar alle 6 ? Lijkt me sterk.

Ik gok er meer op dat er dus een aantal een dagje weg waren of zo. Maar dat er dan geen centraal 'iets' dat signaleert dat het aantal beschikbare chauffeurs op nul staat, is redelijk onvergefelijk.

Ze hebben daar bij Bergen/Schoorl ook nooit brandweer nodig; dat scheelt  :-X

Peen
Redacteur van


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #25 Gepost op: 29 september 2009, 22:51:21
Volgens de brandweer commandant Herman Kuijper op radio NH zou het al eens eerder voorgevallen zijn bij een OMS melding, toen zou er een chauffeur niet opgekomen zijn.

Men zou een onderzoek instellen naar de oorzaak, wat eind deze week meer duidelijkheid zou moeten opleveren.

Hier het item, vanaf ca 20:40

http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=UitzendingRadio&item=1/200909291800.asf


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #26 Gepost op: 29 september 2009, 22:54:03
We hebben in Houten een systeem waarmee je kan zien hoeveel man er in welke functie beschikbaar is.  Je belt naar een bepaald nummer om je af te melden in het systeem en naar een ander nummer om weer aan te melden. Dus als ik ga werken(buiten de gemeente) meld ik me af en als ik klaar ben met mijn dienst en ben weer terug, meld ik me weer in.

In de omkleedruimte hangt een monitor waarop bijgehouden wordt hoeveel er van welke functies beschikbaar zijn. Natuurlijk is het niet 100 % betrouwbaar en vergt het wat discipline van de vrijwilligers, maar je hebt zo wel redelijk overzicht.

Als er van de dienstdoende ploeg in de functies(manschap, bev en chauff) een x aantal te weinig personen zijn, krijgt iedereen in die fucntie van de ploeg een smsje waarin staat dat er te weinig zijn. Zijn er weer genoeg, volgt er een smsje dat er weer voldoende mankracht is. Zodoende wil men de vriwjilliger wat bewuster maken van het beschikbaar blijven bij een krappe bezetting.

En als er iemand achter het stuur gaat zitten die niet gekwalificeerd is: je bent gek en ik niet, dus ik stap uit. Zelfs bij een woningbrand en zelfs als de mensen aan de dakgoten hangen. Hopelijk laat je je nooit verleiden door zo'n actie;) Lijkt me niet goed voor je carriere(Y)
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #27 Gepost op: 29 september 2009, 23:32:08
Kan het zijn dat Bergen nooit de melding heeft ontvangen?
Waren er wel manschappen opgekomen?
Het is een raadsel waarom alle chauffeurs niet opkomen, ook niet na korps alarm.Ik denk dat het wel grondig uitgezocht gaat worden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 29 september 2009, 23:32:48
p2kflex
03:09:07 29-09-09GROUP-1Prio 1 (NB.: vervanging) (NB..: middel_brand) Zwembad De Beeck MOLENWEIDTJE 2 BERGEN NH Buitenbrand BGN CDT, BGN Info BGM,
MB0201203BRW Bergen (Commandant van Dienst)
MB0201221BRW Bergen (Commandant)
MB0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)
MB0203730BRW Bergen (Burgemeester)

Blijkbaar heeft de burgemeester ook geen groot rijbewijs, anders had hij/zij zelf kunnen rijden... :D
Samen sterk in de hulpverlening!


Gast48368

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 29 september 2009, 23:46:02
Blijkbaar heeft de burgemeester ook geen groot rijbewijs, anders had hij/zij zelf kunnen rijden... :D

Helder, zo laat op de avond....... 8)