Brandweer te laat ! - Bergen 29-09-2009

Auteur Topic: Brandweer te laat ! - Bergen 29-09-2009  (gelezen 13646 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #30 Gepost op: 30 september 2009, 11:11:18
Als zoiets vaker voorkomt vraag ik mij af hoe het met het bestaansrecht van zo'n korps komt? Ook wij gebruiken het brandweerrooster. Dat geeft, als iedereen het een beetje serieus bijhoudt, toch een goed beeld van de bezetting. Blijkt dat er in het korps voor een bepaalde periode geen BVV en/of chauffeur is, dan wordt er naar en oplossing gezocht.
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 30 september 2009, 11:15:25
Als zoiets vaker voorkomt vraag ik mij af hoe het met het bestaansrecht van zo'n korps komt? Ook wij gebruiken het brandweerrooster. Dat geeft, als iedereen het een beetje serieus bijhoudt, toch een goed beeld van de bezetting. Blijkt dat er in het korps voor een bepaalde periode geen BVV en/of chauffeur is, dan wordt er naar en oplossing gezocht.

Je zegt er wel wat bij......als iedereen het een beetje serieus bijhoudt ::) Beverwijk heeft gewoon een keiharde piketregeling en wij zijn vast niet de enige die dat hebben. Kost wat maar dan heb je ook wat 8)


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #32 Gepost op: 30 september 2009, 11:50:28
:)Mag ik opmerken dat de eerste medling een Prio 2 is waarbij brandweerinzet gewenst is binnen een half uur !, en dus een eerste autospuit niet binnen 8 minuten hoeft aan te komen.
De eerste minuten tellen dus eigenlijk niet mee in de alarmering voor Bergen.
Ik vind het gebruik van een roostersysteem voor kazernes met een vrij instroom profiel idd. erg wenselijk voor heel nederland, want het kan overal gebeuren waar men zo werkt.
Is dus eigenlijk iets wat vanuit de overheid gefaciliteerd zou moeten worden aan de korpsen. paraatheid is essentieel.
Overigens ontleent een kazerne of korps zijn bestaansrecht echt niet alleen aan die uitrukken waar men te laat ( of niet ) opkomt.
Vaak zijn naburige korpsen zo ver weg gelegen dat de aanrijtijd per definitie lang is.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #33 Gepost op: 30 september 2009, 11:51:56
Vraagt men zich ook wel eens af hoe de opkomst geregeld is, vrije opkomst of consignatie ?
Als er vrije opkomst is hoeft men natuurlijk niet in de buurt te blijven, dat is de keuze van de leiding oftewel de gemeenteraad, men heeft de keuze of een gokje wagen met vrije opkomst of een duurdere brandweer met consignatiediensten.
Tja en een duurdere brandweer daar heeft men geen zin in, want onze veiligheid mag niks kosten.
De nieuwe rechtspositie regeling vrijwilligers is ook alleen gericht op vrije opkomst, voor alle gemeenten die een stiekeme consignatie hebben (waarvan men verwacht dat men thuisblijft en naar de pieper staart en wacht op alarm, zonder dat er iets tegenover staat), is nu een onderzoek gaande, wat over een jaar klaar is.

Men kan natuurlijk niet verwachten dat bij een klein korps altijd iedereen in het dorp blijft om te wachten tot er misschien een melding komt, men heeft zelf ook een leven, als de gemeente wil dat er altijd brandweer is zal men iets anders moeten gaan verzinnen.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #34 Gepost op: 30 september 2009, 13:18:11


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #35 Gepost op: 30 september 2009, 15:23:45
http://video.msn.com/video.aspx?mkt=nl-NL&vid=37d72de8-01a9-40b6-9cc9-1ddbca91838a

hier een filmpje bij het verhaal.

Lolbroek, een link moet tussen URL haken en niet email zodat mijn nooit gebruikte Outlook opeens opstart... ;)


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #36 Gepost op: 30 september 2009, 19:53:26
Het is natuurlijk niet goed te praten als een korps om welke reden dan ook niet uit kan rukken, maar ik ben bang dat de centralist in dit geval ook niet helemaal vrijuit gaat. Als een voertuig niet in staat is om uit te rukken of zich niet inmeldt na een bepaalde tijd, kun je natuurlijk tot in den treure het personeel blijven piepen, maar een extra TS er bij piepen voor de zekerheid is een aardige optie.
Mocht de eerste eenheid dan toch uitrukken, dan kan de rest binnenblijven. Blijft hij staan, dan heb je een toch een ander voertuig op de weg.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 30 september 2009, 21:34:55
absoluut mee eens!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #38 Gepost op: 30 september 2009, 21:39:08
:)Mag ik opmerken dat de eerste medling een Prio 2 is waarbij brandweerinzet gewenst is binnen een half uur !, en dus een eerste autospuit niet binnen 8 minuten hoeft aan te komen.
De eerste minuten tellen dus eigenlijk niet mee in de alarmering voor Bergen.
Ik vind het gebruik van een roostersysteem voor kazernes met een vrij instroom profiel idd. erg wenselijk voor heel nederland, want het kan overal gebeuren waar men zo werkt.
Is dus eigenlijk iets wat vanuit de overheid gefaciliteerd zou moeten worden aan de korpsen. paraatheid is essentieel.
Overigens ontleent een kazerne of korps zijn bestaansrecht echt niet alleen aan die uitrukken waar men te laat ( of niet ) opkomt.
Vaak zijn naburige korpsen zo ver weg gelegen dat de aanrijtijd per definitie lang is.
Volgens  mij vergis jij je in de prioriteiten.. ::)

P1 is TP met max 8 minuten
P2 is TP met max 15 minuten

 ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #39 Gepost op: 30 september 2009, 21:42:09
Niet te bevatten dit. Gelukkig betrof het een brand, waarbij geen slachtoffers zijn gevallen.
Toch moet dit niet mogelijk zijn. Waren de overige leden van de blusploeg wel aanwezig?
Als dat het geval was, zou ik, tegen de regels in, zelf achter het stuur hebben plaatsgenomen.

De brandweer verricht goed werk, maar als de vrijwillige brandweer zo opereert, gaat het ten koste van de naam van de beroeps
Dat is dan misschien in jou ogen zo, in 99 van de 100 gevallen gaan uitspraken of beslissingen altijd ten koste van de vrijwilligers  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid