Resusci Anne, oefenpop

Auteur Topic: Resusci Anne, oefenpop  (gelezen 6248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 30 september 2009, 10:31:20
De statistieken ken ik niet van buiten maar het zijn toch oudere personen die worden gereanimeerd. Waarom is de Resusci Anne dan een magere juffrouw van schat ik zo 30 jaar?




bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2009, 13:48:17
Ik hoop dat je engels goed genoeg is, maar dit kun je vinden op de website van de leverancier. O0

Laerdal Yesterday and Today
  
Laerdal Medical AS started as a small publishing house in 1940, specializing in greetings cards and children's books. The company soon expanded into the manufacturing of wooden toys. Pioneering in soft plastics in the early 50s, Laerdal made millions of realistic play dolls and "furniture friendly" toy cars.

The know-how gained from producing toys, opened new doors into making realistic wound simulations. First aid and emergency medicine with an emphasis on training became our main field of activity. The turning of business focus is symbolized with a girl who died in the late 1890s.

The girl from the River Seine
At the turn of the 19th century, the body of a young girl was pulled from the River Seine in Paris. There was no evidence of violence and it was assumed she had taken her own life. Because her identity could not be established, a death mask was made; this was customary in such cases. The young girl’s delicate beauty and ethereal smile added to the enigma of her death.

Romantic stories that speculated on this mystery were published. According to one, her death was the result of an unrequited romance. This story became popular throughout Europe, as did reproductions of her death mask.

From the mask of tragedy to the kiss of life
Generations later, the girl from the River Seine was brought back to life when Åsmund S. Lærdal began the development of a realistic and effective training aid to teach mouth-to-mouth resuscitation.

Moved by the story of the girl so tragically taken by early death, he adopted her mask for the face of his new resuscitation-training manikin, Resusci Anne. Because he was convinced that if such a manikin was life-sized and life-like, students would be better motivated to learn this lifesaving procedure.

The Good Samaritan
With the introduction of the Resusci Anne manikin the company dedicated itself to advancing the cause of resuscitation and emergency care. The toy production was deemphasized, and consequently a new logo was needed to reflect our mission.

The image to be our emblem is an ancient one – the Good Samaritan. Our logo depicts the tale of the traveler whose selfless compassion and care saved the life of a total stranger. His attitude, empathy and actions are our inspiration for everything we do and develop.
 

Bron: http://www.laerdal.nl/nav/13853124/Our-Company.html
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2009, 14:14:05
het verhaal van het dodenmasker ken ik. Maar zou het toch niet logischer zijn dat de oefenpoppen er wat ouder en dikker uit zien.
http://www.medical-education.be/N_frame.html?http://www.medical-education.be/Fat-Old-Fred-Manikin--Black--N_art_848.html


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 30 september 2009, 20:58:59
tja, tis maar hoe realistisch je wilt oefenen...
Waarom ligt een reanimatiepop meestal in schoon klaslokaal en niet in de modder in de berm van de weg..?


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #4 Gepost op: 30 september 2009, 22:02:36
omdat de meeste hartkwalen volgens de statistieken in de vroege ochtend plaatsvinden


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2009, 13:26:34
omdat de meeste hartkwalen volgens de statistieken in de vroege ochtend plaatsvinden

  • Man 50, fiets in de vroege druilierige en mistige ochtend naar z'n werk,..  krijgt na een 10 minuten fietsen over een dijkje plotseling Pijn op de Borst, en valt in de berm en net naast een plas met water..  
  • Medewerker plantsoenendienst 40 jaar, 105 Kilo 1,84 lang, zakt 's ochtends onverwacht neer in roze perk,  
  • Kantoormedewerkers 62 jaar loopt in trappenhuis van een 8 verdiepingen hoog kantoorgebouw en zakt op de trap in elkaar..
  • atb-er 47 jaar, krijgt hart aanval in natuurgebied,
  • 52 jarige Automobilist, krijgt hart-aanval ter wijl die weg rijdt van de parkeerplaats en parkeert de auto tegen een andere stilstaande auto met 15 kilometer per uur..


1001 scenario's kan bedenken dat een persoon niet op een schone vloer ligt...  ,

Met een op als de Adult CPR Water Rescue Manikin van bijvoorbeeld simulaids, kan je hele realistische scenario's spelen.  zonder dat bang hoeft te zijn dat de pop beschadigd, smerig word.  Hieronder stel ik mijn collega Bob voor..


Citaat
Mijn baas omschrijft mij als de ideale werknemer. Ik hoef namelijk geen salaris, ik zeur niet, en hoewel ik moeite heb om te luisteren doe  ik toch (bijna) altijd wat er van me gevraagd wordt.

Ik heb geen moeite met koud water en zowel onderwater als aan de oppervlakte voel ik me als een vis in het water.
Ik heb geen last van eenzaamheid, en ik lig graag alleen op de gekste plekken. Tijdens oefeningen  en trainingen, vind je me vaak vlak bij vuurhaarden, of in een plas met gevaarlijke stoffen, in een meterkast, in het bos, of in het water.  Ook rare plekken zoals in hoge masten, of aan gebouwen hang ik graag in allerlei gordeltjes.

Wat je de instructeurs of oefenleiding ook verzint, ik zal regelmatig gereanimeerd moeten worden. Ik heb wel moeite om op gewicht te blijven, zo jo-jo ik van gemiddeld van 40 kilo tot 60 kilo, Dat hangt er sterk vanaf wat de baas in me buik stopt.




Op het strand vind ik ook geweldig..




Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2009, 23:13:32
Natuurlijk is het hartstikke leuk om te oefenen op vreemde locaties het brengt ook leuke leer momenten met zich mee.
Wat dacht je van de pop in een wc leggen: persoon heeft een hartaanval gehad en licht in de kleine wc ruimte. Dat is wat de meeste van ons mee zullen maken hartkwalen in en om het huis.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2009, 14:00:24
Ik denk dat een goed reanimatiepop dus afhankelijk is op welke manier je les wilt geven....

Geen enkele reanimatiepop geeft een goede kin-lift of jaw-thrust.. en is dan ook nog bruikbaar in omgevingen als het strand of buiten..

Wil je alleen het drukken en blazen de kinlift en de AED aansluiten kan bijna iedere reanimatiepop of torso gebruiken gebruikt worden..

Je kan bijna elke reanimatie pop gebruiken ook leuker maken door met kleding te spelen..   We hebben een Female pop die je een sexie bh'tje kan aandoen.. of een dikke leren jas.. of juist t-shirt die mensen moeten kapot knippen..   Een leuke pruiik kan ook helpen om het leuker te maken...
 
Wil je scenario-based lesgeven, metname ook leuk voor herhalingslessen, moet je een full-body pop nemen, die je kan verzwaren en aanpassen, waarmee je misschien moet slepen..  Waar je een trauma arm aan kan maken..

Ook erg oude resucii Anne's  kan je met wat knutselwerk.. weer helemaal up to date maken, en er trauma armen en beten aanbevestigen en met staalkabel met daarom heen een luchtstlang erg stevig aan elkaar maken... Zodat ze bij stevig werk ook goed bijelkaar blijven..
Met wat knutsel werk en moulage/trauma kits, maak je voor weinig geld een oude reanimatiepop weer erg actueel...

En als je erg handig bent kan je zelfs longen van simulaids gebruiken in Resuci Anne..


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2009, 12:51:03
Natuurlijk is het hartstikke leuk om te oefenen op vreemde locaties het brengt ook leuke leer momenten met zich mee.
Wat dacht je van de pop in een wc leggen: persoon heeft een hartaanval gehad en licht in de kleine wc ruimte. Dat is wat de meeste van ons mee zullen maken hartkwalen in en om het huis.



Ga jij dan reanimeren tussen de wc pot?

Dan draag/trek/smijt je je slachtoffer toch ook naar een open ruimte?

Al heb ik ooit een een rea gehad in een drugpand waar ik met de voet heb moeten reanimeren om de dokter ruimte te geven om te intuberen.
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2009, 16:58:55
Er is ook een pop Fat Old Fred geheten:
Life/form Fat Old Fred
Life/form modellen worden altijd ontworpen naar levensechte slachtoffers; ook als ze ouder en dikker zijn.
Deze Fat Old Fred kunnen cursisten op een realistische wijze CPR-technieken toepassen op corpulente slachtoffers. De afmeting en gewicht zijn levensecht. Kenmerken: oudere verschijning, groot lichaam met een extra vetlaag, realistisch hoofd- en kinlift waarbij de luchtwegen kunnen worden vrijgemaakt


http://www.oefenpoppen.nl/bls.html