De ambulance diensten lopen altijd achter de feiten aan. Als je het opleidingstraject van de gemiddelde ambulance dienst vergelijkt met hetgeen wat op papier staat met de boekwerken van de brandweer en politie staan wij, als ambulance dienst in de schaduw (beter geformuleerd, het is nacht terwijl voor de rest van de hulpverleningsdiensten dag is.)
Ik denk dat de basis wel gelegd is binnen de ambulance diensten, maar op specifieke lokaties als lange tunnels, vliegvelden etc er nog basiskennis van het personeel blijft hangen, maar op de nationale luchthaven van Nederland is sinds mijn geboorte "niets" gebeurd. Oke, hij storte iets verderweg in een flat, maar alle oefening vinden op het terrein zelf plaats. Waarom?
Train de procedures, creëer realistische oefening met alle disciplines waar werkwijzes op de proef worden gesteld. Train het personeel ook in de functie van HGN. Zo'n cursus heb ik zelf een aantal maanden gelopen en sinds dien begrijp ik hoe de GNK-tent kan werken en hoe het absoluut niet hoeft.
Groet en tot ramps