Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108904 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2003, 17:08:14
Van wie zijn dan die ambulances die ik bij onze oefeningen zie in de Westerscheldetunnel????????????
En die de Lotusslachtoffers behandelen???


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2003, 17:34:58
Wat ik heb begrepen besteld de brandweer Borsele de ambulances. Ze worden dus via de brandweer ingezet, niet via de GHOR ofzo.
Brandweer Zeeuws-Vlaanderen schijnt het niet belangrijk te vinden om met ambulances te oefenen, altans niet van hun budget.

Christian


Edwin

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2003, 20:12:08
Er hebben inderdaad 3 ambulances meegedaan aan oefeningen in de tunnel, dat houdt dus in 3 verpleegkundigen en 3 chauffeurs. Boven de westerschelde werken er ongeveer 60 personen (Vlissingen, Middelburg & Goes). Lijkt mij persoonlijk een beetje weinig?? Er is een avond geweest om in de tunnel te kijken, ben er zelf geweest en ik vind dat iedere (ambulance) hulpverlener er geweest moet zijn.

Trouwens dit stukje stond op teletekst van Omroep Zeeland:

Politie leidt op tegen tunnelramp

De politie Zeeland leidt hulpverleners
op voor bijstand bij rampen in de
Westerscheldetunnel. Het gaat om 750
agenten, 45 leden van de vrijwillige
politie en zo'n 50 marechaussees.

De politie begon al eerder met
eendaagse trainingen aan de Borselse
en de Terneuzense kant van de tunnel.
Eind februari wil de politie Zeeland
alle medewerkers hebben opgeleid. De
brandweer van Borsele en Terneuzen
oefenen ook, in het Zwitserse Sargans
en in de Westerscheldetunnel.

Allen succes gewenst vanaf 16 maart!!


firemanr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2003, 21:38:09
Dat ben ik met je eens, Erwin.
Ik hoop dat we, om te oefenen, toch nog eens naast elkaar staan om te oefenen ;D


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2003, 21:52:01
Van wie zijn dan die ambulances die ik bij onze oefeningen zie in de Westerscheldetunnel????????????
En die de Lotusslachtoffers behandelen???

Ha, Ronaldus!

Ja, zoals Edwin al schreef: Die ambulances werden enkel en alleen bemand door personeel dat dat leuk vond om "mee te draaien" in één van de oefeningen. Op deze manier is slechts een klein deel van het totale personeelsbestand aan bod gekomen. Er was dus geen sprake van een verplicht karakter.

Bovendien heb ik begrepen van collega's die aan deze oefeningen hebben meegedaan, dat ze het gevoel hadden dat de ambulances enkel werden gebruikt als aanvulling op de brandweer: Medisch-inhoudelijk stelde het niet veel voor.

Toch wel belangrijk lijkt mij.... Maar zoals meer mensen heb ook ik het idee dat de medische keten in de hulpverlening bij de Westerscheldetunnel min of meer "vergeten" is  >:(
De AED specialist van Europa


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2003, 23:23:59
Niet alleen in de Westerschelde tunnel is een rampensenario mogelijk. Met enkele weken is de 5de baan op Schiphol operationeel. Dat houdt in de praktijk in dat een ambulance uit "mijn" parochie ten alle tijden eerder op deze nieuwe baan is dan een geel 112 busje uit de regio vanwaar deze eigenlijk moet komen, behalve het Schipholbusje. Helaas ontbreekt het bij ons aan bijgewerkt kaartmateriaal, want officieel kunnen we er niet komen. Er zijn legio voorbeelden, waar een rampsenario kan gebeuren, want wie had verwacht dat ik op nieuwjaarsochtend in de kou in Volendam zou staan of op een parkeerplaats langs de A1 in het oosten van het land terwijl mijn dienst al enige uren is afgelopen.
Kan je door lokaal gericht oefenen wel een ramp goed laten verlopen?
Of moet je de procedures oefenen en dat kan zelfs in een loods of garage op je eigen dienst.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2003, 17:08:35
Ik denk inderdaad dat je onderling ook best kan oefenen. Het klinkt niet zo uitnodigend, omdat je het meestal al druk genoeg heb met je werk en blij bent dat je even uit kan rusten.
Maar het zou wel goed zijn...

Christian


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2003, 23:49:17
Niet alleen in de Westerschelde tunnel is een rampensenario mogelijk.
(...)
Er zijn legio voorbeelden, waar een rampsenario kan gebeuren,...
(...)
Ben ik met je eens, Rescue!

Maar blijft het feit dat "men" de risico's van deze lange tunnel nu extra hoog inschat, en hier als consequentie aan verbindt dat brandweer en politie hier uitgebreid over geïnformeerd worden.

De ambulancedienst ook wel, maar in veel mindere mate, en dan alleen theoretisch (de praktijkoefeningen van een klein deel van het personeel berustte slechts op de vraag vanuit de brandweer).

Vele insiders die ik ken, vinden dit uitermate vreemd!
De AED specialist van Europa


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2003, 23:17:56
De ambulance diensten lopen altijd achter de feiten aan. Als je het opleidingstraject van de gemiddelde ambulance dienst vergelijkt met hetgeen wat op papier staat met de boekwerken van de brandweer en politie staan wij, als ambulance dienst in de schaduw (beter geformuleerd, het is nacht terwijl voor de rest van de hulpverleningsdiensten dag is.)

Ik denk dat de basis wel gelegd is binnen de ambulance diensten, maar op specifieke lokaties als lange tunnels, vliegvelden etc er nog basiskennis van het personeel blijft hangen, maar op de nationale luchthaven van Nederland is sinds mijn geboorte "niets" gebeurd. Oke, hij storte iets verderweg in een flat, maar alle oefening vinden op het terrein zelf plaats. Waarom?

Train de procedures, creëer realistische oefening met alle disciplines waar werkwijzes op de proef worden gesteld. Train het personeel ook in de functie van HGN. Zo'n cursus heb ik zelf een aantal maanden gelopen en sinds dien begrijp ik hoe de GNK-tent kan werken en hoe het absoluut niet hoeft.

Groet en tot ramps
Elke hulpverlening start met communicatie.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2003, 18:38:02
Wij mogen nu wel oefenen!!!

Hoera! ;D

Christian