Burgemeester Lonink wil af van tegenliggers in Westerscheldetunnel
PZC - Harold de Puysseleijr, 22 09 2003
TERNEUZEN - Burgemeester J. Lonink van de gemeente Terneuzen stelt de afsluiting van een van de twee buizen van de Westerscheldetunnel in verband met onderhoudswerkzaamheden ter discussie. ,,We moeten tweerichting verkeer door één tunnelbuis voorkomen``, zegt hij.
Lonink neemt dat voorlopige standpunt in naar aanleiding van het dodelijk ongeval dat in de nacht van vrijdag op zaterdag in de westbuis van de tunnel plaatsvond.
Een 33-jarige automobilist uit het Duitse Wassenberg vond de dood nadat hij frontaal op een vrachtauto botste. ,,En dan ging het in dit geval gelukkig nog niet om een vrachtauto met gevaarlijke lading``, merkt de burgemeester op.
Al het verkeer werd door de westbuis gestuurd, omdat de andere tunnelbuis afgesloten was in verband met onderhoudswerkzaamheden. ,,Ik wil van de directie van de NV Westerscheldetunnel weten hoe vaak een tunnelbuis afgesloten is. Want ik heb het idee dat dat wel heel vaak voorkomt. Om de haverklap is een tunnelhelft afgesloten en dat veroorzaakt een deel van de onveiligheid. De directie van de tunnel stelt zich wel op het standpunt dat de veiligheid een openbare taak is. Maar ik vind dat ze zelf meer moet doen om het aantal situaties waarin risico`s kunnen ontstaan, terug te dringen``, zegt Lonink.
De burgemeester verwijst daarbij ook naar het advies dat de hulpverleningsdiensten indertijd hebben uitgebracht over het gebruik van de tunnel. Het tweezijdig gebruik van één tunnelbuis werd door deze diensten als een zeer groot gevaar gezien.
Lonink zegt dat hij geen paniekvoetbal wil spelen en met de andere overheidspartners (het rijk, de provincie en de gemeente Borsele) geen strijd wil voeren over dit onderwerp. ,,Wel vind ik het ongeval aanleiding om nogmaals te overleggen``, zegt Terneuzens burgemeester. ,,We moeten gezamenlijk toch eens bekijken hoe we de veiligheid van de Westerscheldetunnel beter kunnen garanderen.``
Gedeputeerde T. Poppelaars (Verkeer en Vervoer, tevens lid van de Raad van Commissarissen van de NV Westerscheldetunnel) vindt het nog wat te vroeg om nu al de conclusie te trekken dat beide tunnelbuizen open moeten blijven en er voor de onderhoudswerkzaamheden een andere oplossing moet worden gezocht. ,,Laten we eerst de resultaten van het onderzoek naar de toedracht van het ongeval afwachten.``
Het eerste dodelijke ongeval in de Westerscheldetunnel vond plaats rond kwart voor een in de westbuis. De Duitser reed richting Terneuzen en belandde om onverklaarbare reden op de linkerweghelft waar hij frontaal tegen de hem tegemoet komende vrachtauto botste. Volgens een ooggetuige, die achter het slachtoffer reed, heeft de vrachtwagen nog met lichtsignalen en toeteren geprobeerd de Duitser te waarschuwen.
De bestuurder van de auto zat bekneld en was op slag dood. Zijn 28-jarige vriendin is opgenomen in het ziekenhuis in Terneuzen. Haar verwondingen zijn niet ernstig. De vrachtwagenchauffeur, een 47-jarige inwoner van het Noord-Hollandse Niedorp, kwam met de schrik vrij. De Westerscheldetunnel is tot ongeveer zes uur zaterdagochtend voor alle verkeer gestremd geweest.
Het balletje is al gaan rollen . . . . .