Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108702 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #150 Gepost op: 10 november 2003, 16:20:56
Met dank  ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #151 Gepost op: 11 november 2003, 23:16:27
Voor het geluidsfragment van de alarmering van enkele  brandweerkorpsen: http://people.zeelandnet.nl/rvk/alarm/2003/rec/20031110-075551.mp3

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #152 Gepost op: 12 november 2003, 14:47:50
12-11-2003
Alarmering Westerscheldetunnel niet vlekkeloos
Omroep Zeeland / Harold van Daele, RSZ

HOEK - Bij de melding van het ongeluk in de Westerscheldetunnel afgelopen maandag is het brandweerkorps van Hoek niet gewaarschuwd. Dat kwam door een technische storing in de meldkamer van de brandweer.

Normaal gesproken wordt het korps van Hoek, samen met het korps van Terneuzen, gewaarschuwd bij ongelukken in de tunnel. Maandag botste een personenauto tegen een tankwagen vol mest tijdens een inhaalmanoeuvre. Uiteindelijk kwam de melding binnen bij het korps van Axel.

RSZ

Tijdens de nieuwsuitzending van woensdagmiddag kwam tevens naar voren dat het brandweerkorps van Axel vrijwel onbekend is in de tunnel, terwijl het brandweerkorps van Hoek wel diverse trainingen en oefeningen hebben ondergaan.

De vraag rest nu of het brandweerkorps Goes van te voren heeft geoefend met de brandweermensen die uitrukken met het gaspakkenteam. Ook dit team zou maandag bij een lekkage als een van de eerste de Westerscheldetunnel zijn ingegaan, om te onderzoeken wat er gaande zou kunnen zijn. Gezien de volgorde van alarmering had dat namelijk de prioriteit. Rest ook de vraag waarom vanuit Zeeuws-Vlaanderen geen gaspakkenteam is gealarmeerd, daar het ongeval enkele honderden meters vanaf de kant van Zeeuws-Vlaanderen was gebeurd.

Bron: www.regioscannerzeeland.nl  

Oeps Christian, zo zie je maar hoe het kan lopen met de techniek van GMS.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #153 Gepost op: 12 november 2003, 15:02:28
Hoe machteloos ( door de techniek = lees GMS )centralisten en brandweerlieden kunnen zijn om ervoor te zorgen dat de juiste voertuigen snel op de plaats van bestemming kunnen zijn blijkt wel uit onderstaand artikel:



Snelle brandweervoertuigen tunnel niet zo snel als men denkt



BORSSELE – De Snelle Interventie Voertuigen van de brandweer Borsele en Terneuzen zijn toch niet zo snel als men eigenlijk denkt bij de brandweer. Steeds komen zij enkele minuten later aan als eigenlijk de bedoeling kan zijn.

Bij alarmeringen voor de Westerscheldetunnel worden zij pas als vierde groep gealarmeerd, terwijl men toch zou denken dat zij als eerste worden gealarmeerd. Tenslotte heten zij niet voor niets SIV ( Snel Interventie Voertuig ). De huidige alarmering moet een bepaalde volgorde aflopen, waardoor het minimaal 2 minuten langer duurt voordat de “snelle” groepen gealarmeerd worden.

Eerst worden de chauffeurs gealarmeerd voor de haakarmwagen en de commandocontainer. Daarna worden de extra centralisten opgeroepen, daarna de bemanning van de verbindingswagen uit Arnemuiden. Pas als vierde groep worden o.a. de brandweergroepen Borssele, Nieuwdorp en Ovezande gealarmeerd. Daarna volgen de groepen in Zeeuws-Vlaanderen en de ambulances.

Het kost dus in de huidige situatie steeds te veel tijd om de juiste groepen snel op te roepen, maargoed zo zijn helaas de huidige procedures.

Note:

Bovenstaande is terug te zien op verschillende alarmeringssites die bij hulpverleners in Zeeland op internet te vinden zijn.  ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #154 Gepost op: 12 november 2003, 20:20:38
12-11-2003
De vraag rest nu of het brandweerkorps Goes van te voren heeft geoefend met de brandweermensen die uitrukken met het gaspakkenteam. Ook dit team zou maandag bij een lekkage als een van de eerste de Westerscheldetunnel zijn ingegaan, om te onderzoeken wat er gaande zou kunnen zijn. Gezien de volgorde van alarmering had dat namelijk de prioriteit.

Uiteraard is dit team goed getraind op het gebied van een gaspakken- of ontsmettingsinzet. Waar je waarschijnlijk op doelt is of dit team specifiek voor tunnelinzetten geoefend heeft. Geen idee eerlijk gezegd, het zou goed kunnen dat ze meegedraaid hebben met de grote oefeningen voorafgaand aan de opening van de tunnel.

Ze hebben uiteraard niet dezelfde trainingen gehad als de korpsen die voor de eerste inzet in de tunnel verantwoordelijk zijn (Borsele en Terneuzen). Immers, die opleidingen (in Zwitserland) waren gericht op brandbestrijding en niet op een inzet met gevaarlijke stoffen. Ik zie ook niet echt het nut van aparte trainingen voor OGS-inzetten in de tunnel... Wellicht dat het voor een volgende oefening eens nuttig is om mee te nemen. Tunnelbrandbestrijding is wezenlijk anders dan 'normale' brandbestrijding. Een OGS-inzet in een tunnel zal in essentie weinig verschillen van een OGS-inzet in bijvoorbeeld een complex gebouw.

Ik denk overigens niet dat je aan de volgorde van alarmering de prioriteit van de benodigde eenheden af kunt lezen....

De vraag is echter of jouw conclusie wel juist is mbt de inzet van het gaspakteam in de eerste fase van het incident. Als het gaspakkenteam al in actie zou komen, dan gebeurt dat pas na een eerste verkenning van de eerst aangekomen eenheden (SIV e.d.). Als deze eerste verkenning niet in gewone brandweerpakken plaatsvindt, dan zal die waarschijnlijk eerst plaatsvinden in chemicalienpakken (wezenlijk verschillend van gaspakken!!). Chemicalienpakken liggen op iedere tankautospuit, dus ook op de tankautospuiten van de korpsen Borsele en Terneuzen. De ploegen op die voertuigen zullen dus hoogstwaarschijnlijk die eerste verkenning in chemicalienpakken op zich nemen.

Indien er uiteindelijk toch gaspakdragers ingezet moeten worden (en dat is bij lang niet alle OGS-inzetten het geval) zullen die altijd begeleid worden door de korpsen ter plaatse. Het gaspakkenteam is geen op zichzelf staande eenheid, maar opereert altijd samen met de lokale eenheden. Bovendien staan ze onder bevel van een (H)OVD en ROGS die uiteraard goed bekend zijn met de tunnel.

Dan kan het tot slot ook nog zo zijn dat het gaspakkenteam alleen in actie komt ter ontsmetting van de ingezette chemicalienpak-dragers, dus puur ondersteunend.

Ik denk dat het sowieso een illusie is dat iedereen in Zeeland die in principe met de tunnel te maken kan krijgen (en dat kan theoretisch iedere brandweerman zijn) een speciale opleiding genoten moet hebben. Bij een groot incident zal er bijvoorbeeld uit andere delen van de regio aflossing komen, dus ook van korpsen die in beginsel niets met de tunnel te maken hebben.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #155 Gepost op: 12 november 2003, 20:27:56
Uiteraard is het bovenstaande mijn persoonlijke gedachtengang.....
Misschien kan firemanr wat toelichting geven over OGS-inzetten en -procedures in de Westerscheldetunnel? Hij is tenslotte ook in Heidiland wezen trainen ;)

Gruezi!

Erik


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #156 Gepost op: 12 november 2003, 20:46:37
Ben op zich ook wel benieuwd naar hoe zo'n OGS-inzet gaat verlopen!

Hoe zit het bijvoorbeeld met de opstelplaats van de eerst aankomende voertuigen.

Is de ventilatie in de tunnel aan/uit en wordt tijdens het aanrijden hier rekening mee gehouden?

Zijn de eerst aankomende voertuigen verzekerd van een veilige plaats?

En waar wordt het gaspakkenteam neergezet en ontsmettingsveld etc geplaatst?

Het is wat veel maar wie heet hierop een antwoord :P


firemanr

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 12 november 2003, 22:12:29
Uiteraard is dit team goed getraind op het gebied van een gaspakken- of ontsmettingsinzet. Waar je waarschijnlijk op doelt is of dit team specifiek voor tunnelinzetten geoefend heeft. Geen idee eerlijk gezegd, het zou goed kunnen dat ze meegedraaid hebben met de grote oefeningen voorafgaand aan de opening van de tunnel.

Dit is dus niet zo.... ;)

Ze hebben uiteraard niet dezelfde trainingen gehad als de korpsen die voor de eerste inzet in de tunnel verantwoordelijk zijn (Borsele en Terneuzen). Immers, die opleidingen (in Zwitserland) waren gericht op brandbestrijding en niet op een inzet met gevaarlijke stoffen. Ik zie ook niet echt het nut van aparte trainingen voor OGS-inzetten in de tunnel... Wellicht dat het voor een volgende oefening eens nuttig is om mee te nemen. Tunnelbrandbestrijding is wezenlijk anders dan 'normale' brandbestrijding. Een OGS-inzet in een tunnel zal in essentie weinig verschillen van een OGS-inzet in bijvoorbeeld een complex gebouw.

Ook dat moet betwijfeld worden.....Er moet gedacht worden aan de hellende vlakken in deze tunnel...best kans dat de vloeistof je tegemoet komt als je naar het ongeval toewandelt....

Ik denk overigens niet dat je aan de volgorde van alarmering de prioriteit van de benodigde eenheden af kunt lezen....

De vraag is echter of jouw conclusie wel juist is mbt de inzet van het gaspakteam in de eerste fase van het incident. Als het gaspakkenteam al in actie zou komen, dan gebeurt dat pas na een eerste verkenning van de eerst aangekomen eenheden (SIV e.d.). Als deze eerste verkenning niet in gewone brandweerpakken plaatsvindt, dan zal die waarschijnlijk eerst plaatsvinden in chemicalienpakken (wezenlijk verschillend van gaspakken!!). Chemicalienpakken liggen op iedere tankautospuit, dus ook op de tankautospuiten van de korpsen Borsele en Terneuzen. De ploegen op die voertuigen zullen dus hoogstwaarschijnlijk die eerste verkenning in chemicalienpakken op zich nemen.

De eerste verkenning gebeurt dus ten alle tijden door de SIV.....De bevelvoerder van die SIV bepaalt of het veilig is voor de rest van de trein aan voertuigen om door te komen rijden....Er komt dus zeker geen blusvoertuig binnen, of het zou het CAFS moeten wezen en ook die komt NA de SIV!. Dit alles ligt natuurlijk aan de melding.

Indien er uiteindelijk toch gaspakdragers ingezet moeten worden (en dat is bij lang niet alle OGS-inzetten het geval) zullen die altijd begeleid worden door de korpsen ter plaatse. Het gaspakkenteam is geen op zichzelf staande eenheid, maar opereert altijd samen met de lokale eenheden. Bovendien staan ze onder bevel van een (H)OVD en ROGS die uiteraard goed bekend zijn met de tunnel.

Dan kan het tot slot ook nog zo zijn dat het gaspakkenteam alleen in actie komt ter ontsmetting van de ingezette chemicalienpak-dragers, dus puur ondersteunend.

Meestal is het net andersom: een chemicalienteam ontsmet de gaspakdragers, nooit andersom....als dit zo zou zijn, betekent het dus dat de chemicalienpakdragers ook op de huid besmet zijn, anders had je geen gaspakdragers nodig.... ;)

Ik denk dat het sowieso een illusie is dat iedereen in Zeeland die in principe met de tunnel te maken kan krijgen (en dat kan theoretisch iedere brandweerman zijn) een speciale opleiding genoten moet hebben. Bij een groot incident zal er bijvoorbeeld uit andere delen van de regio aflossing komen, dus ook van korpsen die in beginsel niets met de tunnel te maken hebben.

Jammergenoeg mag dus alleen opgeleid personeel de tunnel in bij een calamiteit...Zelfs geen brandweerpersoneel uit Terneuzen of Hoek of waar dan ook, die bijvoorbeeld aangegeven hebben dat ze niet de tunnel inwillen....Mocht het zo zijn dat er rommel of zo opgeruimd moet worden of zo, zou het evt. kunnen, dat weet ik ook niet, kan ik wel eens navragen....Maar is er een grote brand, moet hij eigenlijk binnen een uur uit zijn......anders hoef je er dus niet meer in :-\.

Gr
Erik

Greetz,  :D


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #158 Gepost op: 12 november 2003, 22:35:04
Meestal is het net andersom: een chemicalienteam ontsmet de gaspakdragers, nooit andersom....als dit zo zou zijn, betekent het dus dat de chemicalienpakdragers ook op de huid besmet zijn, anders had je geen gaspakdragers nodig....

Dat snap ik ook wel, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het een gecombineerd team is: zowel voor een gaspakkeninzet, als voor ontsmetting. Het kan dus zo zijn dat het team alleen wordt ingezet voor ontsmettingsdoeleinden.

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 12 november 2003, 22:41:02
Ja, dat klopt......we bedoelden hetzelfde, maar kwam er anders uit...... ;)