Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 106285 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #160 Gepost op: 12 november 2003, 22:41:27
Jammergenoeg mag dus alleen opgeleid personeel de tunnel in bij een calamiteit

En is in dat kader dan ook gedacht in een OGS-inzet? Met andere woorden, dat speciaal voor de tunnel opgeleide personeel moetl dus ook een complete OGS-inzet kunnen doen, want uit jouw woorden begrijp ik dat gaspakdragers van andere korpsen die niet speciaal opgeleid zijn niet in de tunnel mogen komen. En hoe gaat dat dan met aflossing in geval van een flinke klus?

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #161 Gepost op: 12 november 2003, 22:49:25
De SIV en CAFS zijn de enigste 2 voertuigen die naar binnen gaan. De bevelvoerder van de SIV bepaald of andere diensten binnen mogen. Als er GEEN brand is, is een tunnel....een tunnel..... :-\
Betekent dus dat een ongeval met gevaarlijke stoffen, dus wel geklaart moet worden door het gaspakkenteam. Hoe dit precies in zn werk gaat en door wie wil ik wel eens vragen aan een ons beider bekend persoon..... ;)
Je was nog bedankt trouwens voor zn foto's.... ;D


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #162 Gepost op: 12 november 2003, 22:56:10
De SIV en CAFS zijn de enigste 2 voertuigen die naar binnen gaan. De bevelvoerder van de SIV bepaald of andere diensten binnen mogen. Als er GEEN brand is, is een tunnel....een tunnel..... :-\
Betekent dus dat een ongeval met gevaarlijke stoffen, dus wel geklaart moet worden door het gaspakkenteam. Hoe dit precies in zn werk gaat en door wie wil ik wel eens vragen aan een ons beider bekend persoon..... ;)
Je was nog bedankt trouwens voor zn foto's.... ;D

Ben ik benieuwd naar.... Maar ik bedoelde dus eigenlijk: moeten dat dan gaspakdragers zijn die opgeleid zijn voor tunnelinzetten of niet? Ik neem aan dat het gaspakteam van Terneuzen dan zonder problemen ingezet kan worden in de tunnel. Ik begrijp uit jouw woorden dat het criterium is: Brand of Geen Brand. Geen Brand zou dan dus betekenen ook niet speciaal getrainde hulpverleners die tunnel in mogen komen na verkenning en toestemming van de SIV?

Tis toch allemaal wat he :-)

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #163 Gepost op: 12 november 2003, 22:57:27
Dat is wat ik bedoelde, maar om er zeker van te zijn, zal ik het ff vragen aan the big chief..... ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #164 Gepost op: 12 november 2003, 23:10:25
Wat bedoel je met deze zin, Michel?: Oeps Christian, zo zie je maar hoe het kan lopen met de techniek van GMS.

heb ik gezegd dat het zo'n goed systeem was?

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #165 Gepost op: 13 november 2003, 09:02:59
Nee hoor, het verwees mijn tekst naar jou verwijzing naar het geluidsfragment. Zo kan men inderdaad horen dat Hoek niet is afgedrukt bij de alarmering.

Het was trouwens niet het enige, want het OGS team van Zeeuws-Vlaanderen bleef ook thuis op de bank zitten . . . . . :-[


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #166 Gepost op: 13 november 2003, 09:10:58
Ik denk overigens niet dat je aan de volgorde van alarmering de prioriteit van de benodigde eenheden af kunt lezen....


 . . . . maar ze gaan wel nadenken over de alarmeringsvolgorde, aangezien het SIV voertuig Terneuzen pas acht minuten na de eerste alarmering door GMZ word afgedrukt:

Brandweer erkent late alarmering SIV voertuigen

GOES - Wat sommige belangstellenden in de hulpverlening maandag al was opgevallen, is woensdag toch erkend door de regionale brandweer Zeeland. De SIV voertuigen zitten te laat in de alarmeringsprocedure van het GMS systeem.

Artikel PZC donderdag 13 november:

Snelle brandweerwagens te laat gealarmeerd bij tunnelongeluk

Ben Jansen, PZC

De speciale brandweerwagens voor calamiteiten in de Westerscheldetunnel komen te laat op de plaats van het ongeluk.

In de volgorde die de regionale brandweer hanteert bij de alarmering worden deze snelle interventievoertuigen niet als eerste ingezet. Daardoor rukken deze wagens - de korpsen van Borssele en Terneuzen hebben er elk één - minuten later uit dan wanneer ze voor in de alarmeringsrij zouden zijn gezet.

Het zend- en alarmeringssysteem waarmee de regionale brandweer de inzet van blusgroepen en materieel regelt, werkt met verschillende zendgroepen die met tussenpozen van één minuut worden verstuurd. In het geval van het ongeluk in de westbuis van de Westerscheldetunnel maandagmorgen werden eerst op Walcheren gestationeerde chauffeurs van voertuigen met
aanvullend materieel gealarmeerd, één minuut later werden extra centralisten opgetrommeld en weer één minuut later de blusgroepen van Borssele (met onder meer het snelle interventievoertuig), Nieuwdorp en Ovezande. Zes minuten daarna gingen de piepers af bij de leden van de Terneuzense brandweer, die ook een speciaal voertuig hebben om snel hulp te bieden in de tunnel.

Plaatsvervangend regionaal commandant L. Sandee erkent dat deze volgorde niet voor de hand lijkt te liggen. Knelpunt van het zend- en alarmeringsysteem is dat het technisch niet mogelijk is in te grijpen in de volgorde. Sandee: ,,Het is ook maar de vraag of je wilt dat de snelle interventievoertuigen er als eerste uitgaan. Er moet een officier van dienst aan te pas komen die moet bepalen of zo`n voertuig tegen de rijrichting van het verkeer de tunnel in mag. Als het om een vrij ernstige calamiteit gaat heb je al gauw meer centralisten nodig.`` Hij meent dat het niettemin raadzaam is op korte termijn te bezien of de alarmeringsvolgorde moet worden gewijzigd.

Bij het ongeluk van maandag ging iets mis met de alarmering van de blusgroep Hoek. De brandweerlieden van deze groep horen bij een ernstig indicent in de tunnel samen met hun collega`s uit Terneuzen te worden opgetrommeld. De computer heeft de alarmering van Hoek geregistreerd, maar door een technische storing werd de oproep niet verzonden naar de piepers. Daarop zijn Sluiskil en Axel gealarmeerd.


By the way, de OVD en HOVD worden met de groepen tegelijk afgedrukt, dit is nooit anders geweest gezien de geschiedenis van de alarmeringslijsten uit Middelburg, Yerseke en Terneuzen.  ;)

Overigens Erik en Ronald bedankt voor jullie uitleg. Uiteraard twijfel ik niet aan de extra opleiding van de OGS mensen, maar kan me reactie van Ronald goed voorstellen dat iemand die niet bekend is in de tunnel, ook niet bekend is met de andere risico's.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #167 Gepost op: 13 november 2003, 11:07:48
Ook jij bedankt voor je verduidelijking.
Overigens viel me wel op dat het zo'n chaos was wat betreft berichtenverkeer van de brandweer. Op zich logisch als je ziet hoeveel eenheden uitrukten, maar de AC was op een gegeven ogenblik aan het overleggen met het gaspakkenteam van Goes, maar werd onverstaanbaar door de andere eenheden die allemaal naar elkaar riepen etc. Heel logisch, maar misschien moet daar iets aan gedaan worden...
Extra kanaal erbij of gelijk gebruik gaan maken van het calamiteitenkanaal voor enkele eenheden.

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #168 Gepost op: 13 november 2003, 11:16:43
Extra kanaaltje erbij gaat niet echt helpen, denk ik, Christian....Wat wel helpt is etherdiscipline.....
Wat ik ervan weet is dat het eerste voertuig, de SIV dus , het enigste voertuig is wat communiceert met het AC. De rest van alle voertuigen LUISTERT UIT!
Aangezien ik je geluidsfragment om een of andere reden niet kan beluisteren weet ik niet precies in wat voor deel van de uitruk dit gesprek werd getracht te houden.... ???
 ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #169 Gepost op: 13 november 2003, 11:30:14
Dit geluidsfragment is van de alrmering en komt van de site: http://people.zeelandnet.nl/rvk/alarm/
Ik heb ook geen geluidsfragment van de uitrukkende voeruitgen, sorry.

Christian