Ik denk overigens niet dat je aan de volgorde van alarmering de prioriteit van de benodigde eenheden af kunt lezen.... . . . . maar ze gaan wel nadenken over de alarmeringsvolgorde, aangezien het SIV voertuig Terneuzen pas acht minuten na de eerste alarmering door GMZ word afgedrukt:
Brandweer erkent late alarmering SIV voertuigenGOES - Wat sommige belangstellenden in de hulpverlening maandag al was opgevallen, is woensdag toch erkend door de regionale brandweer Zeeland. De SIV voertuigen zitten te laat in de alarmeringsprocedure van het GMS systeem.
Artikel PZC donderdag 13 november:
Snelle brandweerwagens te laat gealarmeerd bij tunnelongelukBen Jansen, PZC
De speciale brandweerwagens voor calamiteiten in de Westerscheldetunnel komen te laat op de plaats van het ongeluk.
In de volgorde die de regionale brandweer hanteert bij de alarmering worden deze snelle interventievoertuigen niet als eerste ingezet. Daardoor rukken deze wagens - de korpsen van Borssele en Terneuzen hebben er elk één - minuten later uit dan wanneer ze voor in de alarmeringsrij zouden zijn gezet.
Het zend- en alarmeringssysteem waarmee de regionale brandweer de inzet van blusgroepen en materieel regelt, werkt met verschillende zendgroepen die met tussenpozen van één minuut worden verstuurd. In het geval van het ongeluk in de westbuis van de Westerscheldetunnel maandagmorgen werden eerst op Walcheren gestationeerde chauffeurs van voertuigen met
aanvullend materieel gealarmeerd, één minuut later werden extra centralisten opgetrommeld en weer één minuut later de blusgroepen van Borssele (met onder meer het snelle interventievoertuig), Nieuwdorp en Ovezande. Zes minuten daarna gingen de piepers af bij de leden van de Terneuzense brandweer, die ook een speciaal voertuig hebben om snel hulp te bieden in de tunnel.
Plaatsvervangend regionaal commandant L. Sandee erkent dat deze volgorde niet voor de hand lijkt te liggen. Knelpunt van het zend- en alarmeringsysteem is dat het technisch niet mogelijk is in te grijpen in de volgorde. Sandee: ,,Het is ook maar de vraag of je wilt dat de snelle interventievoertuigen er als eerste uitgaan. Er moet een officier van dienst aan te pas komen die moet bepalen of zo`n voertuig tegen de rijrichting van het verkeer de tunnel in mag. Als het om een vrij ernstige calamiteit gaat heb je al gauw meer centralisten nodig.`` Hij meent dat het niettemin raadzaam is op korte termijn te bezien of de alarmeringsvolgorde moet worden gewijzigd.
Bij het ongeluk van maandag ging iets mis met de alarmering van de blusgroep Hoek. De brandweerlieden van deze groep horen bij een ernstig indicent in de tunnel samen met hun collega`s uit Terneuzen te worden opgetrommeld. De computer heeft de alarmering van Hoek geregistreerd, maar door een technische storing werd de oproep niet verzonden naar de piepers. Daarop zijn Sluiskil en Axel gealarmeerd.
By the way, de OVD en HOVD worden met de groepen tegelijk afgedrukt, dit is nooit anders geweest gezien de geschiedenis van de alarmeringslijsten uit Middelburg, Yerseke en Terneuzen.
Overigens Erik en Ronald bedankt voor jullie uitleg. Uiteraard twijfel ik niet aan de extra opleiding van de OGS mensen, maar kan me reactie van Ronald goed voorstellen dat iemand die niet bekend is in de tunnel, ook niet bekend is met de andere risico's.