Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108700 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #190 Gepost op: 27 december 2003, 18:10:48
Die autobrand op het tolplein telt eigenlijk niet mee. Dat is een paar kilometer voor de tunnel en daarvoor is ook niets bijzonders gealarmeerd (standaardprocedure = 1 TS). In dit geval dan 2 TS'en ivm bezetting oid.

De ongevallen van 10-11 en 27-12 waren beide zonder slachtoffers...

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #191 Gepost op: 27 december 2003, 18:13:24
Hier nog een overzicht van het aantal incidenten in de Westerscheldetunnel. Als ik er eentje ben vergeten, hoor ik het wel.

20-09-2003     Ongeval, 1 dode en 1 zwaargewonde
22-09-2003     Autobrand op het tolplein
23-09-2003     Automatisch brandalarm electriciteitsruimte
10-11-2003     Ongeval met mestwagen en twee personenauto's
08-12-2003     Automatische brandmelding dienstengebouw    
27-12-2003     Ongeval (nadere gegevens ontbreken)      

Ik wilde er eerst een aparte thread voor starten, maar ik weet niet of dat de bedoeling is...

Christian



Ik hoop niet dat het de moeite waard wordt om er een thread over te maken, Christian, laat het voorlopig maar even zo......... :-X :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #192 Gepost op: 28 december 2003, 11:44:00
Ik hoop niet dat het de moeite waard wordt om er een thread over te maken, Christian, laat het voorlopig maar even zo......... :-X :-\
ik denk er eigenlijk precies hetzelfde erover.Want wat is er zo speciaal aan de incidenten die bij de tunnel gebeuren,op het wegennet van Nederland gebeuren dagelijks honderden incidenten.En daar hoor je pas wat van als het echt ernstig is ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #193 Gepost op: 28 december 2003, 15:28:21
Wat is de reden dat de tunnel elke keer zo lang afgesloten is???

Volgens Omroep Zeeland was dit de laatste keer 2 uur voordat de buis weer open ging......nadat er een auto tegen de wand was gereden.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #194 Gepost op: 5 januari 2004, 10:20:12
Even down Under enja de poppen weer aan het dansen . . . ;D

Periodieke afsluiting is elke 14 dagen op vrijdagavond van 20.00 uur tot 0400 of 0600 uur (afhankelijk van de verwachte werkzaamheden). Om beurten is de oostbuis danwel de westbuis afgesloten, dus elke buis is 12 keer per jaar 8 uurtjes afgesloten. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt wat er zoal gebeurd tijdens zo'n periodieke afsluiting dan valt dat reuze mee.

Denk bijvoorbeeld als het controleren van de hulpposten, communicatiemiddelen, lussen in het wegdek, metingen, dwarsverbindingen etc;

Verder ook het schoonmaken van camera's, wegdek, goten, hulpposten, ventilatoren, CO metingen, temperatuurmetingen, vluchtluiken, dwarsverbindingen etc. Voertuigen en natuurlijke omstandigheden nemen veel vuil mee in de tunnelbuizen, vandaar dat het nodig is om t.b.v. de veiligheid periodiek onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren.

Wat betreft de uren na een ongeval, ook hier is tijd nodig om schoonmaak- en bergingswerkzaamheden uit te voeren. Nadat de VOA (politie) haar onderzoek heeft afgerond ken de berger aan de slag, daarna de wegbeheerder met herstel- en/of schoonmaakwerkzaamheden. Dus oponthoud na een ongeval lijkt me zeker even de moeite waard voor de verdere doorstroming . . . . . . .

Hopelijk heeft de uitleg ieders vragen wat kunnen oplossen   ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #195 Gepost op: 5 januari 2004, 11:28:20
Welkom trug, Michel. ;) Ik hoop dat ut een prachtige ervaring was...... Hopenlijk is het nu weer uit met de uitrukjes naar de tunnel, aangezien jij weer terugbent.
 ;D ;D ;D


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #196 Gepost op: 5 januari 2004, 23:07:02
Michel,

Welkom terug in het kille Nederland. ;D Ik stelde mijn vraag eigenlijk naar aanleiding van eigen ervaringen waarbij in het kader van de beperking tot overlast voor het verkeer de weg (de A2) zo snel mogelijk vrij wordt gemaakt. En dan hebben we het echt over snel....! In ons geval ging het om een brand waarbij de wielen en materiaal kasten van een tankwagen in brand hadden gestaan. Nadat de vlammen eraf waren werd de wagen onder begeleiding naar een parkeerplaats gereden een paar kilometer verderop alwaar de zaak verder werd afgeblust.

Indien mogelijk worden wrakken zo snel mogelijk weggesleept en op andere plekken verder afgehandeld. Ik denk dat het zeker voor de bewoners, maar op de tweede plaats ook in het kader van de economie zeker van belang is om die tunnel zo snel mogelijk weer open te hebben.

Een interessante link is http://www.incidentmanagement.nl


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #197 Gepost op: 6 januari 2004, 08:51:42
Bedankt voor je uitleg Shave,

De gehele afwikkeling van incidenten is ook hier opgebouw vanuit IM, vandaar dat wij ook direkte communicatielijnen hebben met o.a. de OHD. Met name de verloop van de bergingswerkzaamheden zijn altijd hot-item, vandaar dat naast de OHD ook hen en de NV Westerscheldetunnel (wegbeheerder) deel uitmaken van het CTPI.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #198 Gepost op: 19 januari 2004, 17:27:20
Vrachtwagen met pech, beide tunnelbuizen afgesloten. Uitruk brandweer Terneuzen, Ovezande, Borssele en Nieuwdorp.
Politie was al ter plaatse, maar de tunneloperator heeft schijnbaar toch de calamiteitenknop ingedrukt.
Brandweer gealarmeerd voor prio 1, is omgezet naar prio 2.

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #199 Gepost op: 19 januari 2004, 21:23:04
Ook de 5662 is ter plaatse geweest, Christian, met de hv container... ;)