Even down Under enja de poppen weer aan het dansen . . .
Periodieke afsluiting is elke 14 dagen op vrijdagavond van 20.00 uur tot 0400 of 0600 uur (afhankelijk van de verwachte werkzaamheden). Om beurten is de oostbuis danwel de westbuis afgesloten, dus elke buis is 12 keer per jaar 8 uurtjes afgesloten. Dit lijkt veel, maar als je bedenkt wat er zoal gebeurd tijdens zo'n periodieke afsluiting dan valt dat reuze mee.
Denk bijvoorbeeld als het controleren van de hulpposten, communicatiemiddelen, lussen in het wegdek, metingen, dwarsverbindingen etc;
Verder ook het schoonmaken van camera's, wegdek, goten, hulpposten, ventilatoren, CO metingen, temperatuurmetingen, vluchtluiken, dwarsverbindingen etc. Voertuigen en natuurlijke omstandigheden nemen veel vuil mee in de tunnelbuizen, vandaar dat het nodig is om t.b.v. de veiligheid periodiek onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren.
Wat betreft de uren na een ongeval, ook hier is tijd nodig om schoonmaak- en bergingswerkzaamheden uit te voeren. Nadat de VOA (politie) haar onderzoek heeft afgerond ken de berger aan de slag, daarna de wegbeheerder met herstel- en/of schoonmaakwerkzaamheden. Dus oponthoud na een ongeval lijkt me zeker even de moeite waard voor de verdere doorstroming . . . . . . .
Hopelijk heeft de uitleg ieders vragen wat kunnen oplossen