Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 107388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #200 Gepost op: 19 januari 2004, 21:48:41
Ja, en ik heb meer dan een uur in de file gestaan om naar huis te gaan...  :-\
De AED specialist van Europa


firemanr

  • Gast
Reactie #201 Gepost op: 19 januari 2004, 21:49:19
Ja, randstad 2..... ;D ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #202 Gepost op: 20 januari 2004, 01:33:01
Ja, en ik heb meer dan een uur in de file gestaan om naar huis te gaan...  :-\

Je was in elk geval niet alleen, hoorde ik op Omroep Zeeland. Was wel leuk, een paar mensen belden vanuit de auto (in de file dus) naar Zegt u het maar om te klagen.

Conclusie is dat de communicatie van de Westerscheldetunnel naar de media niet goed is geregeld, of in elk geval, deze keer niet goed is gegaan.

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #203 Gepost op: 20 januari 2004, 11:28:46
Christian,

Bij calamiteiten is het de taak van de meldkamer om eventuele media in te lichten bij dit soort stremmingen. Het was inderdaad jammer dat zij het te druk hadden met het aansturen van de hulpdiensten, zodat de berichtgeving via omroep Zeeland uitbleven.

ps: Kon thuis wel meegenieten van de ellende . . .  ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #204 Gepost op: 20 januari 2004, 15:34:44
Ah, oké, dat was dan een misverstand. Eigenlijk wel logisch ook, want als iedere wegbeheerder etc. naar de media gaat bellen om de problemen op hun wegen door te geven...
Maar ja, het was dus weer een wijze les voor allen. ;)

Michel, nu vraag ik me af: als je thuis zit en je hoort zoiets, gaat er dan niet iets knagen bij je van binnen? Zo van: IK HAD DIENST WILLEN HEBBEN!!! :D
Oprecht benieuwd...

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #205 Gepost op: 20 januari 2004, 15:55:38
Ik denk dat iedere centralist cq operator natuurlijk blij is met een inzet om iemand te kunnen helpen ( zij het op afstand ) maar aan de andere kant wens je niemand de ellende toe die je kan tegenkomen bij mogelijke incidenten.

Op je vraag of ik daar bij had willen zijn . . . nou nee er zijn genoeg andere zaken die dagelijks passeren waar ik dan toevallig dan wel bij kan zijn.

Zo blijft de luisterhobby ook interrassant   ;D

Enja mijn klapper komt ook heus nog wel een keer, maar of je daarop zit te wachten . . . . . . .   :-\


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #206 Gepost op: 20 januari 2004, 16:02:17
Enja mijn klapper komt ook heus nog wel een keer, maar of je daarop zit te wachten . . . . . . .   :-\

Je hebt gelijk, je zit er niet op te wachten, het betekend weer een hoop ellende etc.
Maar ik was gewoon benieuwd... ;)

Christian


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #207 Gepost op: 19 februari 2004, 23:56:26
Volgend bericht gelezen (www.binnenlandsbestuur.nl)

"Een ijverige ambtenaar trok de langs de nieuwe A73 in Zuid-Limburg geprojecteerde vluchtstroken door tot in de tunnels. Maar Nederland kent geen tunnels met pechstroken - of toch wel?
Pechstroken in tunnels zijn dankzij extra veiligheidsmaatregelen niet nodig, is de redenering.
 
Waarschijnlijk had er dan ook geen haan naar gekraaid als de drie A73-tunnels - waaronder de langste landtunnel in Nederland - in één keer goed getekend zouden zijn. Maar de rapen waren gaar toen in het najaar van 2003 bleek dat de gemeenten de bestemmingsplanprocedure moesten overdoen. De vluchtstroken moesten verwijderd worden. Lokale bestuurders gingen opeens twijfelen over de veiligheid van een tunnel zonder pechstroken, hoewel die dus overal in Nederlandse tunnels ontbreken. Tegelijk mocht de bouw geen vertraging oplopen omdat alle partijen het opleveringsjaar 2007 overeengekomen zijn.
 
Daarop toverde minister Karla Peijs van Verkeer de oplossing van een persschuimblusinstallatie tevoorschijn. De hypermoderne techniek wordt nu alleen nog maar op Amerikaanse vliegdekschepen gebruikt. De voorziening wordt permanent aangebracht in de tunnels en kan op afstand in werking gesteld worden. De betrokken gemeenten en de provincie accepteerden het nieuwigheidje en buigen zich momenteel over de herziening van de bestemmingsplannen. Rijkswaterstaat kon opgelucht ademhalen.
 
Wat precies de financiële gevolgen zijn van de ontwerpfout blijft onduidelijk. Volgens Verkeer en Waterstaat wordt de weg binnen het gereserveerde budget aangelegd. Maar een woordvoerder erkent dat de schuimblusinstallatie mogelijk nooit ter sprake zou zijn gekomen als de tekenfout niet was gemaakt."


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #208 Gepost op: 29 april 2004, 12:45:18
Alarmeringen brandweer Westerscheldetunnel worden aangepast

Info: www.regioscannerzeeland.nl

HOEK - De volgorde van alarmeringen van de brandweerkorpsen voor de Westerscheldetunnel zullen worden aangepast.

Tijdens de nieuwsuitzending van Omroep Zeeland om 12.15 uur vertelde Leen Sandee donderdag van de Regionale brandweer Zeeland dat uit de evaluatie naar voren is gekomen dat de volgorde van alarmeren een van de aktiepunten zal zijn om de inzet van de hulpdiensten te versnellen.

Al een half jaar geleden is bij enkele incidenten in de Westerscheldetunnel naar voren gekomen dat door de manier van alarmeren de juiste snelle interventievoertuigen als laatste werden gealarmeerd. Pas na dit incident met de autobrand heeft men kunnne besluiten dat het toch mogelijk is om dit aan te passen.

Voorheen was de volgorde van alarmeren via de frequentie 164.7700 MHz ( kanaal F2 ) eerst de eenheden op Walcheren, dan Zuid-Beveland en dan pas Zeeuws-Vlaanderen. Vanuit de Gemeenschappelijke Meldcentrale Middelburg komt eerst de kazerne Vlissingen op de alarmrol voor bemensing van een haakarmvoertuig met de commandohaakarmbak, daarna de verbindingswagen van de kazerne Arnemuiden, daarna de drie korpsen Borssele, Nieuwdorp en Ovezande. Tevens zit daar ook nog bij het alarmeren van de piket-centralist. Nadat dit enkele minuten heeft geduurd kunnen de drie korpsen in Zeeuws-Vlaanderen worden gealarmeerd, zoals Terneuzen, Hoek en Sluiskil. Bij deze alarmermeringen worden trouwens ook de OVD, HOVD en ROGS gealarmeerd.

Omdat dit systeem niet over alle zenders tegelijk kan worden uitgezonden moeten deze om beurten via de verschillende zenders van kanaal F2 worden uitgezonden. Met de komst van het nieuwe analoge P-2000 pagingnetwerk kunnen in de nabije toekomst de alarmeringen tegelijk worden verzonden via de verschillende zendmasten van T-2000, C-2000 en P-2000, welke o.a. staan opgesteld nabij s'-Heerenhoek, het politiebureau in Terneuzen en bedrijventerrein Vrijburg in West-Souburg.

Volgens de brandweer zullen zo snel mogelijk de alarmeringsvolgorde worden aangepast, zodat eerst de vrijwilligers van de brandweer Borssele en Terneuzen worden gealarmeerd, want deze mensen bemensen de SIV ( snelle interventie voertuigen ) welke als eerste de tunnelbuizen ingaan. Zo kunnen bij incidenten, zowel in de westbuis als de oostbuis, deze voertuigen snel terplaatse zijn.

De brandweer was overigens zondagmiddag op tijd in de tunnelbuizen, want ze waren ruim binnen de norm van 15 minuten terplaatse. Deze 15 minuten gelden overigens na het afgaan van de semafoons van de brandweervrijwilligers. Jammer is overigens dat burgemeesters uitspraken doen terwijl ze nog niet geheel op de hoogte zijn van de juiste tijden en bijzonderheden van de inzet.

Met deze beslissing komt een einde aan de onduidelijkheid van de volgorde van alarmeren, alwaar op deze site al eerder melding was gemaakt in 2003 en 2004. Afgelopen maandag nog berrichte de redactie van Regio Scanner Zeeland dat er weer vertraging was opgetreden in de inzet, omdat de brandweervrijwilligers van Terneuzen en Hoek als laatste werden gealarmeerd, terwijl het een incident was in de oostbuis.




Maandag 26-04-2004 geplaatst op deze site


Alarmering brandweer niet aangepast na dodelijk ongeval Tunnel


TERNEUZEN - Het Snelle Interventie Voertuig van de brandweer van Terneuzen had zondagmiddag ruim drie minuten eerder in de oostbuis aanwezig kunnen zijn bij de eerste brand in de Westerscheldetunnel.

Dat blijkt na het evalueren van de alarmeringen van de regionale brandweer, zoals die o.a. op internet te volgen zijn. Een aantal vrijwillige brandweerlieden en enkele scannerliefhebbers hebben thuis de beschikking over een computer waarmee men de alarmeringen in Zeeland kan meekijken. Dit betreft een legale decodering van het uitzenden van 5TVO codes door de ether.

Zowel de ambulancediensten, brandweerkorpsen als opstappers van de KNRM worden in Zeeland gealarmeerd via kanaal F2 op de frequentie 164.7700 MHz over verschillende zenders.

Al vanaf de opening van de Westerscheldetunnel worden brandweerkorpsen gealarmeerd volgens een bepaalde volgorde, waar de vrijwilligers van Terneuzen en Hoek als laatste aan de beurt zijn, ruim drie minuten later dan de eerste vrijwilligers die worden gealarmeerd.

Met de hand eerst SIV vrijwilligers alarmeren

Het blijft vreemd waarom na evaluatie van de voorgaande (zware) ongevallen niet gekozen word voor het met de hand alarmeren van de groepen Borssele en Terneuzen, en dan pas de automatische geprogrammeerde alarmering laten verlopen.

Wanneer men eerst de vrijwilligers van het SIV voertuig op pad kan sturen, op volgorde van incident in de bepaalde tunnelbuis, kunnen zij sneller aanwezig zijn bij het incident.

Het beleid van alarmering in Zeeland ligt trouwens niet bij de centralisten zelf, maar bij de kaderleden van de regionale brandweer Zeeland.

Vreemd lijkt het dan ook dat maandag in de nieuwsmedia bepaalde uitspraken door gemeentelijke woordvoerders worden gedaan over de opkomst van de hulpdiensten, terwijl ook zij waarschijnlijk niet geheel op de hoogte zijn van dit euvel.

Zondagmiddag is het korps van Terneuzen ook gealarmeerd in de laatste groep, waardoor ruim drie minuten na de eerste alarmering pas de semafoons zijn afgegaan van hen. Wel moet gezegt worden dat de opkomst van de brandweer na alarmering binnen de geldige tijd was, wat terug te beluisteren was via de communicatiekanalen van de hulpdiensten.

Invoering P-2000 kan opkomst versnellen

Met de komst van het digitale C-2000 communicatiesysteem van de openbare hulpdiensten zal ook het nieuwe pagingnetwerk P-2000 haar intrede gaan doen, waardoor hulpdiensten sneller gealarmeerd kunnen worden. Men hoeft dan niet meer om de beurt via verschillende zenders de vrijwilligers te alarmeren.

Voor de hulpverlening in de Westerscheldetunnel zal het een grote vooruitgang zijn, want alle brandweerdiensten kunnen dan automatisch gealarmeerd worden op het zelfde moment.

Deze invoering zal echter nog minimaal enkele maanden opzich laten wachten . . . . . .


Meekijken en terugluisteren op internet kan o.a. via:

http://people.zeelandnet.nl/rvk/alarm/2004/apr_index.htm

http://www.brandweerzeeuwsvlaanderen.nl/alarmr.htm

(Alleen meekijken)

http://people.zeelandnet.nl/dlamper/Alarmeringen/Alarmpagina.htm

Let op: In omgekeerde volgorde zijn zondag gealarmeerd:


Hoek
Blusgroep

Chauff. groep
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 5633, HA 5662 en HVH 5672


Terneuzen
Blusgroep 1+3

Chauff. groep 1+2
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 5630, TAS 5631 en SIV 5660


Borssele
Blusgroep
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 4731 en SIV 4760


Ovezande
Blusgroep
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 4738 en HA 4768 en HVH 4778


Nieuwdorp
Blusgroep

Ovd-Zuid beveland

Hovd-Zuid Bev + Sch + Th
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 4737

Vlissingen Chauff. groep Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet HA 4561 en COH 4290


Arnemuiden
Bemanning VC-2

Ovd-Stadsgewest
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet VC 4292


Alarmcentrale
Centralisten


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #209 Gepost op: 16 juli 2004, 18:56:05
Is er ondertussen al meer bekend over beroepsbrandweer bij de tunnel ??? ???