Alarmeringen brandweer Westerscheldetunnel worden aangepastInfo:
www.regioscannerzeeland.nl HOEK - De volgorde van alarmeringen van de brandweerkorpsen voor de Westerscheldetunnel zullen worden aangepast.
Tijdens de nieuwsuitzending van Omroep Zeeland om 12.15 uur vertelde Leen Sandee donderdag van de Regionale brandweer Zeeland dat uit de evaluatie naar voren is gekomen dat de volgorde van alarmeren een van de aktiepunten zal zijn om de inzet van de hulpdiensten te versnellen.
Al een half jaar geleden is bij enkele incidenten in de Westerscheldetunnel naar voren gekomen dat door de manier van alarmeren de juiste snelle interventievoertuigen als laatste werden gealarmeerd. Pas na dit incident met de autobrand heeft men kunnne besluiten dat het toch mogelijk is om dit aan te passen.
Voorheen was de volgorde van alarmeren via de frequentie 164.7700 MHz ( kanaal F2 ) eerst de eenheden op Walcheren, dan Zuid-Beveland en dan pas Zeeuws-Vlaanderen. Vanuit de Gemeenschappelijke Meldcentrale Middelburg komt eerst de kazerne Vlissingen op de alarmrol voor bemensing van een haakarmvoertuig met de commandohaakarmbak, daarna de verbindingswagen van de kazerne Arnemuiden, daarna de drie korpsen Borssele, Nieuwdorp en Ovezande. Tevens zit daar ook nog bij het alarmeren van de piket-centralist. Nadat dit enkele minuten heeft geduurd kunnen de drie korpsen in Zeeuws-Vlaanderen worden gealarmeerd, zoals Terneuzen, Hoek en Sluiskil. Bij deze alarmermeringen worden trouwens ook de OVD, HOVD en ROGS gealarmeerd.
Omdat dit systeem niet over alle zenders tegelijk kan worden uitgezonden moeten deze om beurten via de verschillende zenders van kanaal F2 worden uitgezonden. Met de komst van het nieuwe analoge P-2000 pagingnetwerk kunnen in de nabije toekomst de alarmeringen tegelijk worden verzonden via de verschillende zendmasten van T-2000, C-2000 en P-2000, welke o.a. staan opgesteld nabij s'-Heerenhoek, het politiebureau in Terneuzen en bedrijventerrein Vrijburg in West-Souburg.
Volgens de brandweer zullen zo snel mogelijk de alarmeringsvolgorde worden aangepast, zodat eerst de vrijwilligers van de brandweer Borssele en Terneuzen worden gealarmeerd, want deze mensen bemensen de SIV ( snelle interventie voertuigen ) welke als eerste de tunnelbuizen ingaan. Zo kunnen bij incidenten, zowel in de westbuis als de oostbuis, deze voertuigen snel terplaatse zijn.
De brandweer was overigens zondagmiddag op tijd in de tunnelbuizen, want ze waren ruim binnen de norm van 15 minuten terplaatse. Deze 15 minuten gelden overigens na het afgaan van de semafoons van de brandweervrijwilligers. Jammer is overigens dat burgemeesters uitspraken doen terwijl ze nog niet geheel op de hoogte zijn van de juiste tijden en bijzonderheden van de inzet.
Met deze beslissing komt een einde aan de onduidelijkheid van de volgorde van alarmeren, alwaar op deze site al eerder melding was gemaakt in 2003 en 2004. Afgelopen maandag nog berrichte de redactie van Regio Scanner Zeeland dat er weer vertraging was opgetreden in de inzet, omdat de brandweervrijwilligers van Terneuzen en Hoek als laatste werden gealarmeerd, terwijl het een incident was in de oostbuis.
Maandag 26-04-2004 geplaatst op deze siteAlarmering brandweer niet aangepast na dodelijk ongeval Tunnel
TERNEUZEN - Het Snelle Interventie Voertuig van de brandweer van Terneuzen had zondagmiddag ruim drie minuten eerder in de oostbuis aanwezig kunnen zijn bij de eerste brand in de Westerscheldetunnel.
Dat blijkt na het evalueren van de alarmeringen van de regionale brandweer, zoals die o.a. op internet te volgen zijn. Een aantal vrijwillige brandweerlieden en enkele scannerliefhebbers hebben thuis de beschikking over een computer waarmee men de alarmeringen in Zeeland kan meekijken. Dit betreft een legale decodering van het uitzenden van 5TVO codes door de ether.
Zowel de ambulancediensten, brandweerkorpsen als opstappers van de KNRM worden in Zeeland gealarmeerd via kanaal F2 op de frequentie 164.7700 MHz over verschillende zenders.
Al vanaf de opening van de Westerscheldetunnel worden brandweerkorpsen gealarmeerd volgens een bepaalde volgorde, waar de vrijwilligers van Terneuzen en Hoek als laatste aan de beurt zijn, ruim drie minuten later dan de eerste vrijwilligers die worden gealarmeerd.
Met de hand eerst SIV vrijwilligers alarmeren
Het blijft vreemd waarom na evaluatie van de voorgaande (zware) ongevallen niet gekozen word voor het met de hand alarmeren van de groepen Borssele en Terneuzen, en dan pas de automatische geprogrammeerde alarmering laten verlopen.
Wanneer men eerst de vrijwilligers van het SIV voertuig op pad kan sturen, op volgorde van incident in de bepaalde tunnelbuis, kunnen zij sneller aanwezig zijn bij het incident.
Het beleid van alarmering in Zeeland ligt trouwens niet bij de centralisten zelf, maar bij de kaderleden van de regionale brandweer Zeeland.
Vreemd lijkt het dan ook dat maandag in de nieuwsmedia bepaalde uitspraken door gemeentelijke woordvoerders worden gedaan over de opkomst van de hulpdiensten, terwijl ook zij waarschijnlijk niet geheel op de hoogte zijn van dit euvel.
Zondagmiddag is het korps van Terneuzen ook gealarmeerd in de laatste groep, waardoor ruim drie minuten na de eerste alarmering pas de semafoons zijn afgegaan van hen. Wel moet gezegt worden dat de opkomst van de brandweer na alarmering binnen de geldige tijd was, wat terug te beluisteren was via de communicatiekanalen van de hulpdiensten.
Invoering P-2000 kan opkomst versnellen
Met de komst van het digitale C-2000 communicatiesysteem van de openbare hulpdiensten zal ook het nieuwe pagingnetwerk P-2000 haar intrede gaan doen, waardoor hulpdiensten sneller gealarmeerd kunnen worden. Men hoeft dan niet meer om de beurt via verschillende zenders de vrijwilligers te alarmeren.
Voor de hulpverlening in de Westerscheldetunnel zal het een grote vooruitgang zijn, want alle brandweerdiensten kunnen dan automatisch gealarmeerd worden op het zelfde moment.
Deze invoering zal echter nog minimaal enkele maanden opzich laten wachten . . . . . .
Meekijken en terugluisteren op internet kan o.a. via:
http://people.zeelandnet.nl/rvk/alarm/2004/apr_index.htmhttp://www.brandweerzeeuwsvlaanderen.nl/alarmr.htm(Alleen meekijken)
http://people.zeelandnet.nl/dlamper/Alarmeringen/Alarmpagina.htmLet op: In omgekeerde volgorde zijn zondag gealarmeerd:
Hoek
Blusgroep
Chauff. groep
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 5633, HA 5662 en HVH 5672
Terneuzen
Blusgroep 1+3
Chauff. groep 1+2
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 5630, TAS 5631 en SIV 5660
Borssele
Blusgroep
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 4731 en SIV 4760
Ovezande
Blusgroep
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 4738 en HA 4768 en HVH 4778
Nieuwdorp
Blusgroep
Ovd-Zuid beveland
Hovd-Zuid Bev + Sch + Th
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet TAS 4737
Vlissingen Chauff. groep Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet HA 4561 en COH 4290
Arnemuiden
Bemanning VC-2
Ovd-Stadsgewest
Brandalarm (prio 1) autobrand in Westerschelde tunnel thv tunneldoorgang 7 inzet VC 4292
Alarmcentrale
Centralisten