Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #230 Gepost op: 10 december 2004, 22:10:45
10-12-2004
Loos alarm bij rook in westbuis Westerscheldetunnel
VRZ

ELLEWOUTSDIJK - De brandweer is vrijdagmiddag even voor vijf uur uitgerukt voor een melding van mogelijke brand in de westbuis van de Westerscheldetunnel.

De melding betrof rook bij dwarsverbinding 7, dit bleek na inspectie van de brandweer een voertuig met rook, stilstaand bij dwarsverbinding 10.

Er was gedurende een half uur oponthoud voor het wegverkeer, omdat de Westerscheldetunnel afgesloten was voor alle verkeer in beide richtingen.



Ach  . . . storm in een glas water. Wél weer een goede opkomstoefening voor Terneuzen en Borssele!  ;D



Meer (Zeeuws) nieuws op www.veiligheidsregiozeeland.nl


Tja, gezellig....en ik zat weer es op mn werk. :'( :'(


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #231 Gepost op: 11 december 2004, 03:36:11
Volgens mij kregen de surveillancevoertuigen van de politie de melding telefonisch door, niet over de mob. Er werd aan een voertuig van Borsele en Terneuzen gevraagd te bellen naar de meldkamer. Ik kan het verder wel gemist hebben hoor, want de alarmeringen bleven maar komen en alarmeringskanaal is het eerste prioriteitkanaal op m'n scanner, maar op m'n tweede scanner heb ik het ook niet gehoord, dus een beetje raar. Als ze dat hebben gedaan om ramptouristen niet in te lichten, denk ze ook niet na. De brandweeralarmering duurde misschien wel 5 minuten, dus iedereen was al ingelicht... :P

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #232 Gepost op: 11 december 2004, 09:19:39
Inderdaad weer een storm in een glas water. En zo zullen er nog velen volgen :-)

Gr
Erik


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #233 Gepost op: 12 december 2004, 18:03:40
ach jah kan gebeuren  :P
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #234 Gepost op: 13 januari 2005, 13:35:47
RVTV: Tweerichtingsverkeer bij onderhoud tunnels ongewenst


Raad voor de Transportveiligheid pleit voor omrijden of vrachtverkeer weigeren

ELLEWOUTSDIJK - Regelmatig wordt tijdens onderhoudswerkzaamheden in verkeerstunnels één van de twee tunnelbuizen afgesloten en wordt er in de andere tunnelbuis tweerichtingsverkeer ingesteld. Op dat moment vervalt een relatief veilige eigenschap van alle grotere Nederlandse verkeerstunnels: een eigen tunnelbuis voor elke rijrichting.

De Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, onderzocht twee ernstige ongevallen in tunnels, waarbij sprake was van tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis. De Raad concludeert dat de gevaren van een dergelijke situatie nog onvoldoende worden onderkend. Wanneer beide rijrichtingen gebruik moeten maken van één tunnelbuis wordt niet alleen de kans op ongevallen groter, maar ook de gevolgen ervan worden potentieel ernstiger. Indien er bij een ongeval brand ontstaat, is de kans groter dat vluchtende automobilisten in verstikkende rook terecht komen.

Daarom wordt aanbevolen dat de Ministers van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieuhygiëne en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties maatregelen treffen opdat wordt gewaarborgd dat bij onderhoud van tunnels tweerichtingsverkeer alleen wordt toegestaan, als alle alternatieven aantoonbaar nog grotere bezwaren voor de veiligheid opleveren. Indien tweerichtingsverkeer onvermijdelijk wordt geacht, zouden de tunnelbeheerders verplicht moeten worden zich maximaal in te spannen om de risico’s zo beperkt mogelijk te houden. Dit kan worden gerealiseerd door het instellen van tijdelijke maatregelen zoals het weren van vrachtverkeer.

Meer in het algemeen vraagt de Raad de drie ministers ervoor zorg te dragen dat tijdens onderhoud het veiligheidsniveau van tunnels tijdens onderhoud aantoonbaar even hoog is als tijdens regulier gebruik. Bij nieuwe tunnels dienen de ministers te waarborgen dat bij het ontwerp al wordt gezorgd dat onderhoud zo veilig mogelijk kan plaatsvinden. Aan tunnelbeheerders wordt aanbevolen om vooruitlopend op maatregelen van de Ministers zelf alvast invulling te geven aan deze aanbevelingen.

Het volledige rapport van de Raad voor de Transportveiligheid, getiteld ‘Tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis tijdens geplande werkzaamheden, Ongevallen in IJtunnel (20-12-1999) en Westerscheldetunnel (20-09-2003)’, kan worden geraadpleegd op de website van de Raad (www.rvtv.nl). Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het hoofd Voorlichting van de Raad, de heer A.M. Sanders. Telefoon 070 3337000, 070 3563922 of 06 53 111389.


Benieuwd wat de gevolgen zullen zijn . . . . . ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #235 Gepost op: 14 januari 2005, 00:01:19
RVTV: Tweerichtingsverkeer bij onderhoud tunnels ongewenst


Raad voor de Transportveiligheid pleit voor omrijden of vrachtverkeer weigeren

ELLEWOUTSDIJK - Regelmatig wordt tijdens onderhoudswerkzaamheden in verkeerstunnels één van de twee tunnelbuizen afgesloten en wordt er in de andere tunnelbuis tweerichtingsverkeer ingesteld. Op dat moment vervalt een relatief veilige eigenschap van alle grotere Nederlandse verkeerstunnels: een eigen tunnelbuis voor elke rijrichting.

De Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, onderzocht twee ernstige ongevallen in tunnels, waarbij sprake was van tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis. De Raad concludeert dat de gevaren van een dergelijke situatie nog onvoldoende worden onderkend. Wanneer beide rijrichtingen gebruik moeten maken van één tunnelbuis wordt niet alleen de kans op ongevallen groter, maar ook de gevolgen ervan worden potentieel ernstiger. Indien er bij een ongeval brand ontstaat, is de kans groter dat vluchtende automobilisten in verstikkende rook terecht komen.

Daarom wordt aanbevolen dat de Ministers van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieuhygiëne en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties maatregelen treffen opdat wordt gewaarborgd dat bij onderhoud van tunnels tweerichtingsverkeer alleen wordt toegestaan, als alle alternatieven aantoonbaar nog grotere bezwaren voor de veiligheid opleveren. Indien tweerichtingsverkeer onvermijdelijk wordt geacht, zouden de tunnelbeheerders verplicht moeten worden zich maximaal in te spannen om de risico’s zo beperkt mogelijk te houden. Dit kan worden gerealiseerd door het instellen van tijdelijke maatregelen zoals het weren van vrachtverkeer.

Meer in het algemeen vraagt de Raad de drie ministers ervoor zorg te dragen dat tijdens onderhoud het veiligheidsniveau van tunnels tijdens onderhoud aantoonbaar even hoog is als tijdens regulier gebruik. Bij nieuwe tunnels dienen de ministers te waarborgen dat bij het ontwerp al wordt gezorgd dat onderhoud zo veilig mogelijk kan plaatsvinden. Aan tunnelbeheerders wordt aanbevolen om vooruitlopend op maatregelen van de Ministers zelf alvast invulling te geven aan deze aanbevelingen.

Het volledige rapport van de Raad voor de Transportveiligheid, getiteld ‘Tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis tijdens geplande werkzaamheden, Ongevallen in IJtunnel (20-12-1999) en Westerscheldetunnel (20-09-2003)’, kan worden geraadpleegd op de website van de Raad (www.rvtv.nl). Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het hoofd Voorlichting van de Raad, de heer A.M. Sanders. Telefoon 070 3337000, 070 3563922 of 06 53 111389.


Benieuwd wat de gevolgen zullen zijn . . . . . ;)


Waarschijnlijk meer keren dan anders de tunnel compleet dicht?? :-\ :-\


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #236 Gepost op: 14 januari 2005, 01:51:12
Eén tunnelbuis open bij onderhoud

Bron: Omroep Zeeland
 
Bij het maandelijks onderhoud in de Westerscheldetunnel blijft het open houden van één buis met tweerichtingsverkeer noodzakelijk.

Dat zegt de directie van de tunnel in reactie op een onderzoek van de Raad voor de Transportveiligheid. De Raad concludeert dat de kans op een ongeluk groter is als bij onderhoud tijdelijk tweerichtingsverkeer wordt toegestaan.

Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van ernstige ongelukken. In 2003 kwam in de Westerscheldetunnel een man om bij een frontale botsing.


- - - - - - - - - -


Tja daar denkt men in Goes anders over . . . .  :-\


Pascal v b.

  • Gast
Reactie #237 Gepost op: 28 februari 2005, 14:48:16
Hallo allenmaal,

Ik vraag mij af waarom de medische tak geoefend dienen te worden i.v.m. een incident in de westerschelde tunnel.
Ten eerste er zijn bedrijven(terreinen) met een groter risico op een incident, alsmede, punt1 geldt nog altijd, denk aan je eigen veiligheid en van de directe omstanders . trouwens de brandweer is de organisatie betreft materiaal, opleiding om mensen te bevrijden en zonodig te vervoeren in het onveilige gebied, de medische tak (ook de ghor/verbindings keten ) zal in principe functieneren binnen het veilige gebied.
Dat het eventueel mensenlevens kan eisen ben ik mij van bewust, maar zelf levend en gezond thuiskomen is ook belangrijk, dus punt 1 moet je (denk ik ) zo goed als het maar kan uitvoeren.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #238 Gepost op: 1 april 2005, 09:49:30
Daar zijn we weer: ongeval Westerscheldetunnel aan de kant van Terneuzen. Enkele ambulances zijn aanrijdend. Verder wordt nu ook de brandweer gealarmeerd, de OvD's worden gevraagd telefonisch contact op te nemen met de brandweer.

Later meer...

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #239 Gepost op: 1 april 2005, 10:44:35
Scharinkje van auto met aanhanger/camper, aan begin van de oostbuis, volgens protocol de verschillende OHD terplaatse geweest . . . . . .

Westbuis is half uurtje dicht geweest, de oostbuis wat langer i.v.m. bergingswerkzaamheden  ;)