Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108684 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #270 Gepost op: 20 februari 2007, 17:11:53
http://www.pzc.nl/zeeland/bevelandentholen/article1131716.ece

Veiligheid tunnel twistpunt
door Harmen van der Werf

HEINKENSZAND - Het blijft een strijd die moeilijk te winnen lijkt, maar de Borselse burgemeester J. Gelok blijft hoop koesteren dat de financiering van de veiligheidszorg voor de Westerscheldetunnel eindelijk rondkomt.


Het speelt al jaren, nog voor de ingebruikname van de tunnel in maart 2003. Is de brandweerzorg voor de Westerscheldetunnel een zaak van de betrokken gemeenten Borsele en Terneuzen, de provincie en/of ook de rijksoverheid?

Bijna vier jaar later is die vraag nog altijd niet definitief beantwoord. "Wij hebben wel geld van de rijksoverheid ontvangen", geeft burgemeester Gelok aan, "een bedrag van 750.000 euro. Dat is onder meer besteed aan een nieuwe brandweerkazerne in Borssele en speciale blusvoertuigen om een brand in de Westerscheldetunnel te bestrijden."

De rijksoverheid heeft zich dus niet helemaal onbetuigd gelaten. Dat laat echter onverlet dat Borsele jaarlijks een flinke som geld kwijt is aan alleen de brandweerzorg voor de Westerscheldetunnel. Gelok: "Het gaat om een bedrag van 21,50 euro per hoofd van de bevolking in Borsele, oftewel ruim 480.000 euro. Dat komt elk jaar weer terug, voor trainingen, maar vooral voor materieel."

Borsele is relatief duur uit door de aanwezigheid van de Westerscheldetunnel binnen de grenzen, terwijl de tunnel geen lokale, maar een bovenregionale verbinding is. Gelok kan niet nalaten dat te benadrukken. Zeker omdat eind 2005 nog uit een onderzoek van de Borselse rekenkamer bleek dat extra investeringen nodig zijn om de aanrijtijd van vijftien minuten te halen. Er zou dus geld bij moeten. De Borselse politiek heeft één- en andermaal aangegeven dat zij dat niet wil.

Gelok heeft zijn hoop nu gevestigd op een onderzoek waarin de veiligheidsuitgaven van alle gemeenten in Nederland met elkaar worden vergeleken.

Het kan volgens hem niet anders dan dat Borsele daar uit zal springen. "Want wij zijn als gemeente onevenredig veel geld aan de veiligheidszorg kwijt."

Het vergelijkend onderzoek moet voor de zomer klaar zijn. Het kan de basis vormen voor een herverdeling van veiligheidsgeld, waarvan Borsele kan profiteren. In die zin kan Gelok het begrijpen dat scheidend minister Remkes van Binnenlandse Zaken vorige week in Zeeland geen concrete toezeggingen deed over tunnelveiligheid. Wat niet wegneemt dat de Borselse burgemeester teleurgesteld was.

Opmerkelijk was dat Remkes wel duidelijkheid gaf over een rijksbijdrage voor veiligheidsmaatregelen op de Westerschelde, onder meer voor de bouw van vaartuigen. Eén derde wil het Rijk betalen, mits provincie en gemeenten hetzelfde op tafel leggen. Gelok: "Ik steun dat voorstel, maar de tunnel mag niet vergeten worden."







>>Burgemeester Gelok steunt plan minister Remkes voor veiligheidsmaateregelen op de Westerschelde én blijft aandacht vragen voor tunnelveiligheid.


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #271 Gepost op: 18 maart 2007, 17:49:27
@ Palmpie

Knap gedaan van die burgemeester!
Voor Twee Vandaag ben ik daarop nog eens 'uitgerukt', met vleiende teksten, dat weet u inmiddels van mij.

Na jaren gebruikstoestemming verzint men het om over de (brand)veiligheid meer geld te vragen.
Wat nu als dat structurele verbouwingen eist?
Of is dat alsvast uitgesloten en krijgt men een  '1op 7' Jomandastraal mee als 'veiligheid'.?
Destijds werd alles goedgekeurd door de Hoofdinspecteur. En nu?

Interessant is, na te gaan wat het verleden is van deze burgemeester met het uitvoeren van dit project.
Ik weet het al natuurlijk. U maat mij opnieuw niet vrolijk met uw berichten, maar daar kunt u zeker niets aan doen.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #272 Gepost op: 18 maart 2007, 17:59:07
Fred,

Ik denk dat deze burgemeester figuurlijk in de luren is gelegd door de bouwers van de tunnel en de hogere overheid! Vanuit Borsele en Terneuzen is er al vooraf en tijdens de bouw geklaagd dat er geld moet komen om de extra repressieve problemen op te lossen!

Zie: http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/12/1208C018.htm later is dit afgeketst!

Zie: http://www.brandweer.nl/cms/show/id=455487/contentid=34577

zie: http://www.minbzk.nl/wwwrampenbeheersingnl/algemene_onderdelen/parlementaire/crisisbeheersing/algemeen/antwoorden_op_1b

Zie: http://www.borsele.nl/topics/bestuur/rekenkamer/rapporten/rapport_westerscheldetunnel.pdf

Wil je nog meer weten: http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&safe=off&rls=GGGL,GGGL:2006-19,GGGL:nl&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=westerscheldetunnel+brandweer&spell=1


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #273 Gepost op: 19 maart 2007, 21:40:12
@ Palmpie

Bestudeer de geschiedenis van de actoren!
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #274 Gepost op: 19 maart 2007, 22:14:54
Ik kan mijn gegevens alleen uit de media halen!  :) Heb jij nog andere achtergrond info?  :)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #275 Gepost op: 20 maart 2007, 01:11:30
Vraag me af hoe ze het gaan doen met de nieuwe tunnels van de A73 en de A2 . . . . . nog niet eens gesproken over de HSL tunnels . . . . .  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #276 Gepost op: 28 juni 2007, 22:03:18
Volgens mij is er bij de bouw van de tunnel van een bepaald scenario uitgegaan voor de ontwikkeling van een brand. Als daar de brandweer een rol in speelt (aangezien er geen sprinklers aanwezig zijn zal dit wel) lijkt het me niet zo'n goed plan...  :-X :-X

http://www.refdag.nl/artikel/1307542/Borsele+rekt+aanrijtijden+tunnel.html

Borsele rekt aanrijtijden tunnel

BORSSELE - De gemeente Borsele wil de aanrijtijden voor de brandweer bij een incident in de Westerscheldetunnel verruimen.

Dat werd woensdag bekend. De huidige maximale aanrijtijd voor de brandweer aan de Zuid-Bevelandse kant is tien minuten. Het college van Borsele wil die norm verdubbelen, omdat de aanrijtijd van maximaal tien minuten in de praktijk onhaalbaar blijkt. De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel.

Een ruimere aanrijtijd stuit niet op wettelijke bezwaren: er zijn voor tunnels namelijk geen vaststaande normen als het gaat over maximale aanrijtijden voor de brandweer.

Desondanks is de hulpverlening in de Westerscheldetunnel al sinds de opening in 2003 een onderwerp van discussie. In het verleden is onder meer gesproken over de aanleg van een extra baan voor brandweer, ambulance en politie naast de toegangsweg. Zo’n extra baan zou drie minuten tijdwinst opleveren.

De tweede mogelijkheid, die 3,5 minuut tijdwinst oplevert, is dat de post Borsele in ieder geval tijdens de spits brandweerlieden paraat heeft, zodat geen tijd verloren gaat met het oproepen van de vrijwilligers. Deze laatste optie heeft als nadeel dat buiten de spits de overschrijding met 3,5 minuut blijft.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #277 Gepost op: 28 juni 2007, 22:08:10
http://www.pzc.nl/zeeland/bevelandentholen/article1581268.ece

Aanrijtijd bij tunnelbrand langer

door Harmen van der Werf

BORSSELE - Bij een incident in de Westerscheldetunnel gaat de maximale aanrijtijd voor de Borselse brandweer omhoog van tien naar twintig minuten.
 
Het Borsels college van B en W wil de norm aanpassen, omdat de huidige aanrijtijd van maximaal tien minuten tot de tunnelingang niet haalbaar is onder de huidige omstandigheden. De nieuwe maximale aanrijtijd van twintig minuten moet overigens gaan gelden tot de plek van het incident.

Bij de beslissing die nog aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd, zijn B en W van Borsele niet over één nacht ijs gegaan. De landelijke Inspectie Openbare Orde en Veiligheid heeft op verzoek van Borsele de brandweerzorg voor de Westerscheldetunnel onderzocht. De inspectie komt meestal in actie na een ernstig incident. "Wij hebben doelbewust gekozen voor een controle vóóraf", aldus burgemeester J. Gelok.

De inspectie komt tot de - ook voor Gelok - opmerkelijke conclusie dat er geen wettelijke normen bestaan voor opkomsttijden van de brandweer bij brand in een tunnel. De inspectie noemt vervolgens de Borselse norm van tien minuten 'geen bijzondere eis'. En dan komt het: 'De praktijk leert dat de aanrijtijd (van maximaal tien minuten) niet of nauwelijks haalbaar is'. In 83 procent van de gevallen wordt die overschreden met twee tot acht minuten.

Op grond van deze praktijkervaringen heeft de inspectie aan Borsele geadviseerd een 'realistische aanrijtijd' vast te stellen. Om financiële en juridische redenen. Borsele zou aansprakelijk gesteld kunnen worden, als de eigen norm niet wordt gehaald. "Het getuigt van realiteitszin naar twintig minuten te gaan", volgens burgemeester Gelok. "In de praktijk verandert er niets. Onze mensen blijven zo snel mogelijk uitrukken."

De brandweerzorg voor de tunnel was al voor de opening in 2003 onderwerp van discussie. Tot een professionele tunnelbrandweer kwam het niet. Terneuzen doet de oostbuis, Borsele de westbuis. De korpsen werken vooral met vrijwilligers en een klein aantal beroepskrachten. Gelok heeft de laatste jaren vaak aan de bel getrokken om extra geld te krijgen voor verbetering van de brandweerzorg in de tunnel. Naar zijn idee zouden niet alleen Borsele en Terneuzen daarvoor moeten opdraaien. Extra geld is tot nu toe uitgebleven. Met de verruiming van de maximale aanrijtijd legt Borsele volgens Gelok niet het hoofd in de schoot.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #278 Gepost op: 28 juni 2007, 22:09:01
Vandaag uitgebreid in de Zeeuwse media:

Brandweer Borssele komt te laat in tunnel

--------------------------------------------------------------------------------
Rekenkamer Borsele noemt kosten voor gemeente onbeheersbaar

HEINKENSZAND - De Borselse brandweer is momenteel niet in staat om binnen de vastgestelde aanrijtijd bij een incident in de Westerscheldetunnel te zijn, zo blijkt uit een gisteravond gepresenteerd onderzoeksrapport van de rekenkamer van de gemeente Borsele.

De rekenkamer stelt enkele extra maatregelen voor om de snelheid van de hulpverlening te verbeteren, maar dan nog blijft het moeilijk de dit jaar aangescherpte norm van vijftien minuten te halen waarbinnen de brandweer bij een ongeval in de tunnel moet zijn. Een eerste brandweervoertuig uit het dorp Borssele kan dan op z’n snelst binnen tien tot vierentwintig minuten ter plaatse zijn, afhankelijk van de plek waar het ongeval is gebeurd.

Extra rijbaan

De aanleg van een extra rijbaan voor brandweer, ambulances en politie langs de toegangsweg tot de tunnel is één van de twee extra maatregelen waartoe de Borselse rekenkamer adviseert. Dat scheelt drie minuten voor de brandweer die vanuit Borssele nu nog over polderwegen naar de tunnelingang moet rijden. De extra rijbaan vanaf de Sloeweg kost 1,75 miljoen euro en zou in principe door de NV Westerscheldetunnel gefinancierd moeten worden.

De tweede maatregel die wordt voorgesteld, is een permanente bezetting van de brandweerpost in Borssele tussen 7.00 en 19.00 uur met vier brandweerlieden. Een eerste voertuig kan dan 3,5 minuut eerder uitrukken. Voor de gemeente Borsele brengt dit wel extra kosten met zich mee, in totaal 75.000 euro. Al met al is Borsele 470.000 euro per jaar voor de brandweerzorg in de Westerscheldetunnel kwijt, als de adviezen van de rekenkamer door de gemeenteraad worden overgenomen. Dat is nu 360.000 euro per jaar. Borsele is er dan nog niet helemaal, als de dit jaar aangescherpte aanrijtijd-norm van vijftien minuten moet worden gehaald. De rekenkamer stelt dan ook: ’De financiering van de hoge en sterk oplopende kosten voor brandweerzorg in de tunnel wordt voor een gemeente als Borsele onbeheersbaar’. Het is daarom, aldus de onderzoekers, ’essentieel’ dat de financiering wordt geregeld met andere bij de tunnel betrokken partijen.

De haalbaarheid van de nieuwe aanrijtijd-norm wordt overigens op provinciaal niveau opnieuw bekeken op initiatief van commissaris van de koningin W. van Gelder.

Een ander probleem doet zich namelijk voor: de juridische aansprakelijkheid van de gemeente Borsele bij een incident waarbij de vastgestelde aanrijtijd wordt overschreden én grote schade aan de Westerscheldetunnel ontstaat. Borsele heeft momenteel de aansprakelijkheid afgedekt voor claims tot vijf miljoen euro per gebeurtenis.

Grote verkeersongevallen hebben zich in de tunnel niet voorgedaan, sinds die op 14 maart 2003 is geopend.

Bron: PZC


Vroeg me even af waar ze deze rijbaan willen hebben . . . . . vanaf de nieuwe brandweerkazerne naar de N-62 links tussen Tolplein en de westbuis van de tunnel ?  ::)  ::)




rapport is te lezen op: http://www.borsele.nl/topics/bestuur/rekenkamer/rapporten/rapport_westerscheldetunnel.pdf


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #279 Gepost op: 28 juni 2007, 22:26:33
@ Palmpie

Voor Twee Vandaag heb ik die situatie enige jaren terug al eens in beeld gebracht.
Een in Zeelnad wonende ingenieur is jaren bezig geweest met politieke aandacht te vragen voor deze problematiek.
Eerdere plannen, met een tusseneiland en de wegen deels bovengronds (kortere tunnels) werden, plots en op onduidelijke gronden veranderd voor de inzet van een speciale graafmachine; en 'dus' een smallere tunnel met beperkte noodvoorzieningen.

De brandweer heeft later ook nog zuurstofrecirculatie apparatuur aangeschaft, dan kon men langer in de rook blijven(?).
Dat, door mijn werk in Amsterdam aan de UvA (promotie Dr. Masschelein) al een twintigtal jaren geleden, is aangetoond dat zoiets fysiologisch een levensbedreigende 'mission impossible' is, kon men 'voor de provincie' vanuit BZK (de hoofdinspecteur 'himself')verborgen houden.

Men kwam daarop met de achterhaalde koelvesten, die door hun gewicht het lichaam meer warmte doen produceren dan het koelend vermogen aankan. Volksverlakkerij. Who cares? (Ik heb wel die brandweer hiervoor gewaarschuwd; zo zit ik dan ook wel weer in elkaar.)

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul