Ter info: de westerschelde tunnel is voorzien van langsventilatie (ventilatie in de rijrichting). Daardoor ontstaat er achter een ongeval (waar de auto's in de file staan omdat ze er niet meer langs kunnen) altijd een rookvrije zone omdat de rook in de rijrichting afgevoerd wordt.
Als men nu in één tunnelbuis verkeer in twee richtingen wil laten rijden dan zal men de tunnel fysiek moeten aanpakken. Meer nooduitgangen + aangepast ventilatiesysteem. Waarschijnlijk zijn beide aanpassingen niet realistisch.
Misschien moeten de raadsleden zich eerst eens in de wetgeving verdiepen voordat ze populistische uitspraken doen....
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Beleidsnota%20Tunnelveiligheid%20deel%20B_tcm174-275689.pdf(...)
Door bij de omzetting van de EU-richtlijn in nationale regelgeving ook rekening te houden met de
bestaande praktijk in Nederlandse tunnels, wordt bij enkele technische voorschriften verder
gegaan dan de Europese minimumeisen. Het kabinet wil hiermee een daling van het in Nederland
bereikte veiligheidsniveau voorkomen. Concreet gaat het daarbij om de volgende maatregelen:
- Eén rijrichting per tunnelbuis(...)
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Richtlijn%20minimale%20veiligheidseisen%20voor%20tunnels%20van%20het%20trans-Europese%20wegennet_tcm174-267591.pdfRICHTLIJN 2004/54/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 29 april 2004
inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels
in het trans-Europese wegennet
(...)
2.9.3. In tunnels met tweerichtingsverkeer en/of gestremd eenrichtingsverkeer is langsventilatie
alleen toegestaan indien uit een risicoanalyse overeenkomstig artikel 13 blijkt dat zulks
aanvaardbaar is en/of indien er specifieke maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld in de
vorm van een adequaat verkeersmanagement, kortere afstanden tussen de nooduitgangen,
rookafzuiging op regelmatige afstanden.2.9.4. In tunnels waar een mechanisch ventilatiesysteem noodzakelijk is en langsventilatie op
grond van punt 2.9.3. niet is toegestaan, worden systemen met dwarsventilatie en semidwarsventilatie
aangebracht. Bij brand moeten deze systemen rook kunnen afvoeren.
2.9.5. Bij tunnels met tweerichtingsverkeer en een verkeersintensiteit van meer dan 2000 voertuigen
per rijstrook, met een lengte van meer dan 3000 meter, die voorzien zijn van een
bedieningscentrale en
dwarsventilatie en/of semi-dwarsventilatie, worden ten minste de
volgende maatregelen getroffen met betrekking tot de ventilatie:
- er worden lucht- en rookafzuigkleppen geïnstalleerd die apart of per groep kunnen
worden bediend;
- de longitudinale luchtsnelheid wordt permanent gecontroleerd en de sturing van het
ventilatiesysteem (kleppen, ventilatoren, enz.) wordt hierop aangepast.
(...)