Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 108676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #300 Gepost op: 29 september 2010, 23:13:38
http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/09/27/Macht-tunnelcommissie-lijkt-ten-einde.html

Macht commissie Tunnelveiligheid lijkt ten einde
Terug naar de vorige pagina
28-09-2010 09:30  |  Algemeen  |  Koenen, Ingrid |

DEN HAAG - De macht van de tunnelcommissie wordt naar alle verwachting ingeperkt.

Rijkswaterstaat ervaart de adviezen over wegtunnels als bemoeizuchtig en te strikt.
Het lijkt erop dat de commissie Tunnelveiligheid alle werkzaamheden heeft neergelegd. De lijst met lopende aanvragen voor tunneladviezen is namelijk leeg. De commissie weigert elk commentaar.

De moeizame oplevering van de wegtunnels heeft inmiddels de aandacht van Den Haag. Het eerste spoeddebat is achter de rug, want na de vertraging van de A73-tunnels is ook de A2-Landtunnel niet op tijd af. Ook de Tweede Coentunnel, A15-tunnels, A4 Midden-Delfland en A2 Maastricht lopen het risico later open te gaan door installatieproblemen.
Een aparte tunnelregisseur en standaardisering van processen en besturingssystemen moeten problemen in de toekomst voorkomen. Daarnaast wordt het functioneren van de tunnelwet en de commissie Tunnelveiligheid tegen het licht gehouden. In theorie kan de minister de hele commissie opheffen, maar een minder drastische oplossing is om deze commissie in een later stadium te laten toetsen.
Publicatie datum:
28-09-2010 09:30
Laatst gewijzigd:
28-09-2010 09:31
Trefwoorden:
Binnenland




http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/09/29/Ruzie-over-vergunning-Coentunnel.html

Ruzie over vergunning Coentunnel
Terug naar de vorige pagina
29-09-2010 09:35  |  Binnenland  |  Koenen, Ingrid |  2 reacties

AMSTERDAM - Amsterdam twijfelt over afgifte van een bouwvergunning voor de Tweede Coentunnel na de tunneldrama's bij de A73 en A2-Utrecht.

De gemeente voelt zich "door regelgeving en instituties in een hachelijke positie" gebracht. Het ministerie reageert geërgerd. Amsterdam voelt zich in het nauw gedreven bij de afgifte van de bouwvergunning voor de tunnel en slaat alarm bij het ministerie. De commissie Tunnelveiligheid verschilt "diepgaand" van mening met Rijkswaterstaat over de veiligheid en installaties, constateert burgemeester Eberhard van der Laan in een brandbrief aan minister Eurlings. Rijkswaterstaat claimt dat de detaillering van de installaties en restrisico's niet nodig zijn, terwijl de commissie adviseert daarvan een "topeis" te maken. De gemeente wil een goede, veilige en bruikbare tunnel, maar voelt zich niet verantwoordelijk als de tunnel straks niet kan worden gebruikt, stelt een woordvoerder in een reactie. Tegelijk heeft Amsterdam geen zin om nu een bouwvergunning af te geven, zonder zekerheid over veilig gebruik in de toekomst. Dat laatste is zowel Roermond als Utrecht al overkomen en Amsterdam vreest dat zij de derde op rij zijn. De gemeente kreeg daarop een stekelige reactie van Rijkswaterstaat die vindt dat het advies van de commissie Tunnelveiligheid leidt tot een overkillaan toetsen en beter genegeerd kan worden. Topman Jan Hendrik Dronkers wijst de gemeente erop dat uitstel van de bouwvergunning leidt tot "vergelijkbare vertraging en schade" als eventuele vertraging van de openstellingsvergunning. De gemeente weet ook dat de minister aan de Tweede Kamer heeft gerapporteerd dat zoveel onduidelijkheid bestaat dat snelle besluitvorming onmogelijk is.
Smart

De bouw van de Tweede Coentunnel is in volle gang, maar moet zich nog beperken tot de toeritten en de ruwbouw, waarvoor al een voorlopige bouwvergunning is. Het zit de gemeente dwars dat ze niets mag zeggen over de tunnelelementen zolang die in Barendrecht zijn, maar zit ronduit in haar maag met het advies van het ministerie om de commissie Tunnelveiligheid te negeren. Want de gemeente is bevoegd gezag voor zowel de bouwvergunning als de openstellingsvergunning. Het is "bijzonder onwenselijk" om een vergunning te moeten weigeren voor een investering van 3 miljard euro, schrijft de gemeente. De vergunning voor de tunnel ligt tot 3 november ter inzage, terwijl de combinatie Dura Vermeer, TBI Bouw, Vinci, Besix Group, CFE, Arcadis en Dredging Int met smart zit te wachten op het ontbrekende document.
Publicatie datum:
29-09-2010 09:35
Laatst gewijzigd:
29-09-2010 09:39
Trefwoorden:



http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id31589-Geplande_tunnel_A_MiddenDelfland_voldoet_niet_aan_Europese_veiligheidseisen.html

10 september 2010
Geplande tunnel A4 Midden-Delfland voldoet niet aan Europese veiligheidseisen
Het ontwerp van een tunnel in de A4 in Midden-Delfland voldoet niet aan Europese veiligheidseisen. Dat vindt de Commissie Tunnelveiligheid, meldt de Volkskrant. De tunnel is gepland bij Schiedam. In het ontwerp krijgt de tunnel twee buizen van ieder vier rijstroken. Volgens de Commissie Tunnelveiligheid zijn vier tunnelbuizen met elk twee rijstroken veiliger. Volgens Rijkswaterstaat leidt dat echter sneller tot filevorming.





http://dnu.nu/artikel/3029-utrechtse-a2-lezing-haaks-op-die-van-minister

Utrechtse A2-lezing haaks op die van minister
Door Wouter de Heus op di, 14/09/2010 - 21:50

De A2-tunnel is klaar maar blijft nog twee jaar dicht. Foto: Herbert Boland.

Volgens verkeersminister Eurlings is de vertraging van de A2-landtunnel bij Utrecht te wijten aan “bestuurlijke drukte" over de veiligheid. Tijdens spoedoverleg in de Tweede Kamer vertelde hij ook dat de afspraak om kamer en Utrechtse gemeenteraad niet eerder te informeren met burgemeester Wolfsen was gemaakt.

Op verzoek van de ChristenUnie gaf Eurlings dinsdagavond tekst en uitleg over de vertraagde A2-tunnel tussen de Utrechtse binnenstad en Leidsche Rijn. “Door zo lang te blijven zoeken naar het beste veiligheidssysteem is er nu geen systeem in Utrecht en kan de tunnel niet open”, zei Eurlings. Hij verdeelde de schuld tussen zijn departement en de gemeente Utrecht. “Utrecht stelde op zich geen onredelijke eisen, maar we zijn allebei vastgelopen in het steeds opplussen van die veiligheid.” Ook hekelde hij de rol van de commissie tunnelveiligheid door steeds meer en beter te willen.

Het verhaal van de minister staat daarmee haaks op de lezing van burgemeester Wolfsen en coördinerend ‘tunnel-wethouder’ Harrie Bosch. Die vertelden afgelopen donderdag aan de gemeenteraad dat de veiligheidsdiscussie tussen rijk en gemeente tot geen dag vertraging had geleid.

Eurlings meldde verder dat hij tijdens een overleg in juli met Wolfsen, de minister was ervoor teruggekomen van reces, in het gebouw van Rijkswaterstaat in Utrecht met hem had afgesproken niet naar buiten te gaan met de lange A2-tunnel vertraging tot er helderheid was wanneer de tunnel wel open zou kunnen.

Tijdens het spoedoverleg werd snel duidelijk dat Eurlings de overdreven discussie over de tunnelveiligheid spuugzat was. “De A2-tunnel is 100 keer veiliger dan het wonen achter een dijk en 10 keer veiliger dan het stuk weg voor en achter de tunnel. Genoeg moet ook een keer genoeg zijn.” Vooral de discussie over het al dan niet plaatsen van een water-mist-systeem had de vertraging in de hand gewerkt. Iets dat donderdag nog zo stellig werd ontkend door burgemeester Wolfsen. Eurlings heeft dat systeem nu voor Nederlandse tunnels verboden zo vertelde hij de kamer.

Eurlings zei dat de aannemer van de tunnel goed was in het storten van beton maar dat hij het hem niet kon kwalijk nemen dat de software voor de systemen er nog niet was. “De onderaannemer van de tunnelbouwer wist ook niet wat hij moest bouwen. Dat moest eerst uit bediscussieerd.”

De kosten voor het tijdelijk aanleggen van asfalt langs de bestaande A2 gaat enige tientallen miljoenen euros bedragen. Een meerderheid van de kamer had liever gezien dat de tunnel eerder open zou gaan maar dat was volgens de minister onmogelijk.

Donderdag spreekt een delegatie van de Utrechtse gemeenteraad met specialisten van Rijkswaterstaat over de tijdelijke verkeersaanpassingen aan de A2 en mogelijke alternatieven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #301 Gepost op: 4 oktober 2010, 19:46:36
Tweezijdig wegverkeer met een kleine botsing (geen westerschelde tunnel ;)):

&feature=related




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #303 Gepost op: 30 oktober 2010, 19:14:21
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3276086.ece/_Tunnels_niet_brandveilig_genoeg_.html

'Tunnels niet brandveilig genoeg'

(Novum) - Tunnels die nu in Nederland worden gebouwd of gerenoveerd zijn niet brandveilig genoeg. Burgemeesters, brandweercommandanten en de voorzitter van de Commissie voor Tunnelveiligheid luiden de noodklok, meldt RTL Nieuws zaterdagavond.

    * reacties (0)
    * print
    * stuur artikel door

Volgens de burgemeesters, brandweercommandanten en voorzitter van de Commissie voor Tunnelveiligheid Jan van Belzen moeten de tunnels een sprinklerinstallatie krijgen. Rijkswaterstaat, die de tunnels laat aanleggen, zou echter stellen dat nog niet is bewezen dat de installaties nodig zijn en zou ze daarom niet installeren in de tunnels.

Een sprinklerinstallatie verspreidt een soort mist in de tunnel, waardoor de temperatuur bij een tunnelbrand lager zou blijven. Hierdoor kan de brandweer in de tunnel blijven blussen. Bij tunnelbranden kan de temperatuur zo hoog oplopen dat de brandweer buiten moet blijven.

Steeds meer burgemeesters zouden dreigen het in gebruik nemen van de tunnels te blokkeren. Zo zegt burgemeester van Schiedam Wilma Verver-Aartsen om een bijstelling te vragen van de veiligheidsnormen die Rijkswaterstaat nu hanteert. In de gemeente Schiedam wordt een tunnel gepland vanwege de verlenging van de A4.

Voorzitter van de Commissie voor Tunnelveiligheid Van Belzen vindt dat de burgemeesters in hun recht staan. "We verlangen van Rijkswaterstaat te voldoen aan de veiligheidseisen." Donderdag vindt een conferentie plaats, waar burgemeesters het probleem bespreken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #304 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:38:21
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/oktober/30/veiligheid_landtunnel_utrecht_in_gevaar

Veiligheid Landtunnel Utrecht in gevaar
Stadsblad Utrecht

    * 30 okt 2010
    * print dit artikel

UTRECHT – Er is opnieuw kritiek op de brandveiligheid van tunnels die momenteel worden gebouwd of worden gerenoveerd. Ze zouden niet brandveilig genoeg zijn. Burgemeesters, brandweercommandanten en de voorzitter van de Commissie voor Tunnelveiligheid luiden de noodklok, meldt RTL Nieuws zaterdagavond. In Utrecht gaat het om de landtunnel op de A2 bij Leidsche Rijn.

Volgens de critici moeten de tunnels die worden aangelegd absoluut een sprinklerinstallatie of zogenaamd “mistwatersysteem” hebben, om de brandveiligheid te garanderen. Doordat de installatie een soort mist verspreid bij brand in de tunnel, zou de temperatuur lager blijven en zou de brand sneller geblust kunnen worden. Rijkswaterstaat wil echter niets weten van het systeem, omdat volgens hen niet bewezen is dat de installaties nodig zijn.

Om de Landtunnel op de A2 bij Utrecht is al veel te doen geweest. Het had al in 2010 klaar moeten zijn, maar door onenigheid tussen de betrokken partijen is de bouw met 1-2 jaar vertraagd. Het verschil van inzicht ging onder meer over de inzet van sprinklerinstallaties en het ophangen van camera’s.

Oud-minster van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings zei eind augustus nog het volgende over het gebruik van een eventuele sprinklerinstallatie. “Met de gemeente Utrecht heb ik vastgesteld dat voor de veiligheid een watermistsysteem, bovenop de voorgenomen veiligheidsvoorzieningen, wettelijk gezien niet nodig is. Een watermistsyteem wordt op dit moment niet ingebouwd”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #305 Gepost op: 1 november 2010, 22:04:56
'Cadeautje' van de ex-minister.... :-X :-X

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-13666.html

Regeling tot wijziging van de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels in verband met het door de tunnelbeheerder nemen van aanvullende maatregelen naar aanleiding van de resultaten van risicoanalyses

27 augustus 2010

Nr. CEND/HDJZ-2010/1147 sector I&O

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 6, eerste lid, van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels;

Besluit:
ARTIKEL I

Artikel 4 van de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

    *

      2. De tunnelbeheerder kan naar aanleiding van de resultaten van de risicoanalyses, bedoeld in het eerste lid, besluiten aanvullende maatregelen te treffen, mits dat kan met bewezen technologie en de maatregelen kosteneffectief en proportioneel zijn.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.
TOELICHTING

In de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels worden onder meer regels gesteld ten aanzien van de methodes voor het uitvoeren van de (krachtens artikel 6 van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw)) voorgeschreven risicoanalyses en de aspecten die daar in elk geval bij worden betrokken. In de praktijk blijkt dat er behoefte is om voor het aspect ‘aanvullende maatregelen’ regels te stellen om zo te bepalen wanneer een tunnelbeheerder aanvullende maatregelen kan treffen naar aanleiding van de resultaten van de risicoanalyses.

Bij een aantal tunnels, dat nu in aanbouw is, vindt er naar aanleiding van de risicoanalyses discussie plaats over het aanbrengen van voorzieningen die het veiligheidsrisico in de tunnel verder verlagen dan op grond van de risicoanalyses is vereist. De onderhavige wijziging maakt het mogelijk om aanvullende risicoverlagende maatregelen te treffen boven op de maatregelen die volgen uit de resultaten van de risicoanalyses mits die maatregelen bewezen technologie betreffen en kosteneffectief en proportioneel zijn. Die aspecten bepalen in grote mate of de aanvullende maatregelen qua techniek en qua kosten beheersbaar zijn. Maar ook of de risicoreductie, die bereikt wordt met de aanvullende maatregel bovenop de reeds opgenomen maatregelen, opweegt tegen de kosten van de aanvullende maatregel.

De Warvw en het bijbehorende beleidskader hebben als doel aan te sluiten bij het veiligheidsniveau voor nieuwe tunnels bij de praktijksituatie van tunnels uit de periode na 1999 en van vóór de sprinklers1. Met deze regeling wordt het veiligheidsniveau niet verlaagd. Een van de terugkerende thema’s in de discussies is het al dan niet inzetten van automatische blussystemen zoals het watermistsysteem of sprinklers. Uit de kwantitatieve risicoanalyse (QRA) van huidige tunnels en de tunnels die nu worden aangelegd, blijkt dat een watermistsysteem of sprinklersysteem niet noodzakelijk is om aan het bij die risicoanalyse vereiste veiligheidsniveau te voldoen. Bij de A2 Leidsche RijnTunnel is daarnaast in het rapport ‘Grote vrachtwagenbrand’ geconcludeerd dat een watermistsysteem niet kosteneffectief is, hetgeen wetenschappelijk is gestaafd.2 Bovendien heeft de totstandkoming van de A73-tunnels geleerd dat het effect van een techniek in de praktijk bewezen moet zijn voordat een gecontroleerde en efficiënte inbouw van de techniek als tunneltechnische installatie kan plaatsvinden. Ook bij de Betuweroute blijkt dat de tunneltechnische installaties en met name de sprinklers nog niet naar volle tevredenheid functioneren3. Ik acht een automatisch blussysteem zoals het watermistsysteem of sprinklers op dit moment voor tunnels een nog niet voldoende bewezen technologie. Ik wil echter niet uitsluiten dat in de toekomst automatische blussystemen zich als technologie voor gebruik in tunnels bewijzen en een bijdrage aan de veiligheid kunnen leveren. In het fysieke ontwerp van nieuwe tunnels worden automatische blussystemen dan ook niet onmogelijk gemaakt.

Reeds in een debat met de Tweede Kamer d.d. 20 mei 20094 en bij brief van 25 maart 20105 heb ik dit standpunt weergegeven. Desondanks loopt de discussie over bovengenoemd onderwerp nog bij verschillende tunnelprojecten wat reeds voor stagnatie zorgt bij een project en voor vertraging in de uitvoering zorgt dan wel kan zorgen bij andere projecten. Daarom treedt de regeling eerder in werking dan het eerstvolgende vaste verandermoment.
Administratieve lasten en nalevingskosten

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor burgers en bedrijfsleven en is derhalve niet ter toetsing aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten voorgelegd.

Uit de onderhavige regeling vloeien eveneens geen nieuwe nalevingskosten voor burgers of bedrijven voort.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #306 Gepost op: 4 november 2010, 14:52:14
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8121815/___Regie_tunnelveiligheid_naar_Rijk___.html?sn=binnenland,buitenland

do 04 nov 2010, 13:48
Schultz wil regie tunnelveiligheid naar Rijk

DEN HAAG -  Wie heeft de regie over de veiligheid in tunnels? Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil die zoveel mogelijk naar het Rijk brengen. Begin 2011 komt ze met een voorstel.

Dat zei ze donderdag in overleg met de Tweede Kamer. In de Kamer klonk de roep om een sterkere rol van het Rijk na geluiden van burgemeesters die een nieuwe tunnel niet open willen laten gaan als er geen sprinklerinstallatie in komt. Schultz wil, net als haar voorganger Camiel Eurlings, alleen nog bewezen technieken in de tunnels om te voorkomen dat de laatste technische hoogstandjes voor problemen zorgen, zoals bijvoorbeeld bij de tunnel in de A73 bij Roermond. De sprinkler is dat niet.

Schutz voelt er dan ook niets voor om tegemoet te komen aan het verzoek van de Schiedamse burgemeester Wilma Verver, die voor sprinklers pleit in de nog te bouwen tunnel in het ontbrekende stukje A4 tussen Schiedam en Delft. „De sprinkler houdt de tunnel vochtig en zorgt er dus voor dat de schade beperkt blijft bij een eventuele brand. Het is dus niet zozeer gericht op de veiligheid van mensen”, aldus de minister.

Het CDA wil dat de bevoegdheid in dit geval bij de centrale overheid komt te liggen. Volgens Kamerlid Ger Koopmans zorgen de wensenlijstjes van burgemeesters voor extra kosten. „Zij vragen om de meest veilige opstelling en wij moeten het gaan betalen. Die sprinkler waar ze om vragen, werkte in ieder geval niet in Roermond. Dat ding hebben we eruit moeten slopen. Ik houd niet zo van ezels die zich twee keer aan dezelfde steen stoten.”

Aangezien de burgemeester nu eenmaal verantwoordelijk is voor de veiligheid in het gebied, vindt de bewindsvrouw het alleen maar goed dat zij willen weten wat er gebeurt. Schultz: „Burgemeesters zijn bevoegd mee te besluiten. De vraag is of wij het voor hen makkelijker maken als wij een fiat geven over de veiligheid.” Ook de Kamer wil dat er een einde komt aan dit „bestuurlijk gekissebis”.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #307 Gepost op: 4 november 2010, 16:43:24
http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/11/04/VVD-opent-aanval-op-commissie-Tunnelveiligheid.html

VVD valt commissie Tunnelveiligheid hard aan
Terug naar de vorige pagina
04-11-2010 15:05  |  Binnenland  |  Belzen, Thomas van |

DEN HAAG - De VVD opent de aanval op de commissie Tunnelveiligheid. Stop met gekke adviezen, anders is jullie rol uitgespeeld, klinkt de waarschuwing.

De ergernis over de commissie bij de rechtsere Kamerleden neemt toe. Toch was het in het debat over wegtunnels vooral VVD'er Aptroot die zijn onvrede uitte. "Nu zeggen ze vier keer twee (rijstroken in één tunnelbuis bij de A4 Midden Delfland, red) straks willen ze acht keer één. Houd op met die steeds gekkere adviezen. Anders neem ik ze niet meer serieus en wordt de commissie wat mij betreft opgeheven", dreigde de VVD'er.

Of de commissie die net vier jaar bestaat haar spullen kan inpakken, is nog onduidelijk. Minister Schultz van infrastructuur en milieu liet zich er niet over uit. "Ik heb daar nu nog geen mening over. De commissie maakt namelijk onderdeel uit van onze evaluatie die binnenkort is afgerond."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #308 Gepost op: 4 november 2010, 16:48:49
Voor mensen die benieuwd zijn naar wat de commissie tunnelveiligheid nu allemaal voor adviezen geeft, kan je hier de adviezen lezen: http://www.commissietunnelveiligheid.nl/index.php?pageId=446

Ik zie daar erg weinig adviezen die 'over the top' zijn met eisen pakketten...  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #309 Gepost op: 4 november 2010, 18:48:53
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FMinister+wijst+verzoek+voor+aanleg+sprinkler+in+A4-tunnel+af

Minister wijst verzoek voor aanleg sprinkler in A4-tunnel af

4 november 2010

Minister Schultz van Haegen voelt er niets voor om tegemoet te komen aan het verzoek van de Schiedamse burgemeester Wilma Verver om een sprinklerinstallatie aan te leggen in de nog bouwen tunnel van dde A4 door Midden-Delfland.
De minister vindt de aanleg van zo'n installatie te duur. Ook vindt ze dat de regie over de veiligheid in tunnels zoveel mogelijk bij het Rijk moet liggen.

Verver gaf eerder aan niet verantwoordelijk te willen zijn voor de gevolgen als er geen sprinkler in de A4-tunnel komt.

De burgemeester kreeg steun van de brandweer, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de Commissie Tunnelveiligheid.