http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/09/27/Macht-tunnelcommissie-lijkt-ten-einde.htmlMacht commissie Tunnelveiligheid lijkt ten einde
Terug naar de vorige pagina
28-09-2010 09:30 | Algemeen | Koenen, Ingrid |
DEN HAAG - De macht van de tunnelcommissie wordt naar alle verwachting ingeperkt.
Rijkswaterstaat ervaart de adviezen over wegtunnels als bemoeizuchtig en te strikt.
Het lijkt erop dat de commissie Tunnelveiligheid alle werkzaamheden heeft neergelegd. De lijst met lopende aanvragen voor tunneladviezen is namelijk leeg. De commissie weigert elk commentaar.
De moeizame oplevering van de wegtunnels heeft inmiddels de aandacht van Den Haag. Het eerste spoeddebat is achter de rug, want na de vertraging van de A73-tunnels is ook de A2-Landtunnel niet op tijd af. Ook de Tweede Coentunnel, A15-tunnels, A4 Midden-Delfland en A2 Maastricht lopen het risico later open te gaan door installatieproblemen.
Een aparte tunnelregisseur en standaardisering van processen en besturingssystemen moeten problemen in de toekomst voorkomen. Daarnaast wordt het functioneren van de tunnelwet en de commissie Tunnelveiligheid tegen het licht gehouden. In theorie kan de minister de hele commissie opheffen, maar een minder drastische oplossing is om deze commissie in een later stadium te laten toetsen.
Publicatie datum:
28-09-2010 09:30
Laatst gewijzigd:
28-09-2010 09:31
Trefwoorden:
Binnenland
http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/09/29/Ruzie-over-vergunning-Coentunnel.htmlRuzie over vergunning Coentunnel
Terug naar de vorige pagina
29-09-2010 09:35 | Binnenland | Koenen, Ingrid | 2 reacties
AMSTERDAM - Amsterdam twijfelt over afgifte van een bouwvergunning voor de Tweede Coentunnel na de tunneldrama's bij de A73 en A2-Utrecht.
De gemeente voelt zich "door regelgeving en instituties in een hachelijke positie" gebracht. Het ministerie reageert geërgerd. Amsterdam voelt zich in het nauw gedreven bij de afgifte van de bouwvergunning voor de tunnel en slaat alarm bij het ministerie. De commissie Tunnelveiligheid verschilt "diepgaand" van mening met Rijkswaterstaat over de veiligheid en installaties, constateert burgemeester Eberhard van der Laan in een brandbrief aan minister Eurlings. Rijkswaterstaat claimt dat de detaillering van de installaties en restrisico's niet nodig zijn, terwijl de commissie adviseert daarvan een "topeis" te maken. De gemeente wil een goede, veilige en bruikbare tunnel, maar voelt zich niet verantwoordelijk als de tunnel straks niet kan worden gebruikt, stelt een woordvoerder in een reactie. Tegelijk heeft Amsterdam geen zin om nu een bouwvergunning af te geven, zonder zekerheid over veilig gebruik in de toekomst. Dat laatste is zowel Roermond als Utrecht al overkomen en Amsterdam vreest dat zij de derde op rij zijn. De gemeente kreeg daarop een stekelige reactie van Rijkswaterstaat die vindt dat het advies van de commissie Tunnelveiligheid leidt tot een overkillaan toetsen en beter genegeerd kan worden. Topman Jan Hendrik Dronkers wijst de gemeente erop dat uitstel van de bouwvergunning leidt tot "vergelijkbare vertraging en schade" als eventuele vertraging van de openstellingsvergunning. De gemeente weet ook dat de minister aan de Tweede Kamer heeft gerapporteerd dat zoveel onduidelijkheid bestaat dat snelle besluitvorming onmogelijk is.
Smart
De bouw van de Tweede Coentunnel is in volle gang, maar moet zich nog beperken tot de toeritten en de ruwbouw, waarvoor al een voorlopige bouwvergunning is. Het zit de gemeente dwars dat ze niets mag zeggen over de tunnelelementen zolang die in Barendrecht zijn, maar zit ronduit in haar maag met het advies van het ministerie om de commissie Tunnelveiligheid te negeren. Want de gemeente is bevoegd gezag voor zowel de bouwvergunning als de openstellingsvergunning. Het is "bijzonder onwenselijk" om een vergunning te moeten weigeren voor een investering van 3 miljard euro, schrijft de gemeente. De vergunning voor de tunnel ligt tot 3 november ter inzage, terwijl de combinatie Dura Vermeer, TBI Bouw, Vinci, Besix Group, CFE, Arcadis en Dredging Int met smart zit te wachten op het ontbrekende document.
Publicatie datum:
29-09-2010 09:35
Laatst gewijzigd:
29-09-2010 09:39
Trefwoorden:
http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuws/id31589-Geplande_tunnel_A_MiddenDelfland_voldoet_niet_aan_Europese_veiligheidseisen.html10 september 2010
Geplande tunnel A4 Midden-Delfland voldoet niet aan Europese veiligheidseisen
Het ontwerp van een tunnel in de A4 in Midden-Delfland voldoet niet aan Europese veiligheidseisen. Dat vindt de Commissie Tunnelveiligheid, meldt de Volkskrant. De tunnel is gepland bij Schiedam. In het ontwerp krijgt de tunnel twee buizen van ieder vier rijstroken. Volgens de Commissie Tunnelveiligheid zijn vier tunnelbuizen met elk twee rijstroken veiliger. Volgens Rijkswaterstaat leidt dat echter sneller tot filevorming.
http://dnu.nu/artikel/3029-utrechtse-a2-lezing-haaks-op-die-van-ministerUtrechtse A2-lezing haaks op die van minister
Door Wouter de Heus op di, 14/09/2010 - 21:50
De A2-tunnel is klaar maar blijft nog twee jaar dicht. Foto: Herbert Boland.
Volgens verkeersminister Eurlings is de vertraging van de A2-landtunnel bij Utrecht te wijten aan “bestuurlijke drukte" over de veiligheid. Tijdens spoedoverleg in de Tweede Kamer vertelde hij ook dat de afspraak om kamer en Utrechtse gemeenteraad niet eerder te informeren met burgemeester Wolfsen was gemaakt.
Op verzoek van de ChristenUnie gaf Eurlings dinsdagavond tekst en uitleg over de vertraagde A2-tunnel tussen de Utrechtse binnenstad en Leidsche Rijn. “Door zo lang te blijven zoeken naar het beste veiligheidssysteem is er nu geen systeem in Utrecht en kan de tunnel niet open”, zei Eurlings. Hij verdeelde de schuld tussen zijn departement en de gemeente Utrecht. “Utrecht stelde op zich geen onredelijke eisen, maar we zijn allebei vastgelopen in het steeds opplussen van die veiligheid.” Ook hekelde hij de rol van de commissie tunnelveiligheid door steeds meer en beter te willen.
Het verhaal van de minister staat daarmee haaks op de lezing van burgemeester Wolfsen en coördinerend ‘tunnel-wethouder’ Harrie Bosch. Die vertelden afgelopen donderdag aan de gemeenteraad dat de veiligheidsdiscussie tussen rijk en gemeente tot geen dag vertraging had geleid.
Eurlings meldde verder dat hij tijdens een overleg in juli met Wolfsen, de minister was ervoor teruggekomen van reces, in het gebouw van Rijkswaterstaat in Utrecht met hem had afgesproken niet naar buiten te gaan met de lange A2-tunnel vertraging tot er helderheid was wanneer de tunnel wel open zou kunnen.
Tijdens het spoedoverleg werd snel duidelijk dat Eurlings de overdreven discussie over de tunnelveiligheid spuugzat was. “De A2-tunnel is 100 keer veiliger dan het wonen achter een dijk en 10 keer veiliger dan het stuk weg voor en achter de tunnel. Genoeg moet ook een keer genoeg zijn.” Vooral de discussie over het al dan niet plaatsen van een water-mist-systeem had de vertraging in de hand gewerkt. Iets dat donderdag nog zo stellig werd ontkend door burgemeester Wolfsen. Eurlings heeft dat systeem nu voor Nederlandse tunnels verboden zo vertelde hij de kamer.
Eurlings zei dat de aannemer van de tunnel goed was in het storten van beton maar dat hij het hem niet kon kwalijk nemen dat de software voor de systemen er nog niet was. “De onderaannemer van de tunnelbouwer wist ook niet wat hij moest bouwen. Dat moest eerst uit bediscussieerd.”
De kosten voor het tijdelijk aanleggen van asfalt langs de bestaande A2 gaat enige tientallen miljoenen euros bedragen. Een meerderheid van de kamer had liever gezien dat de tunnel eerder open zou gaan maar dat was volgens de minister onmogelijk.
Donderdag spreekt een delegatie van de Utrechtse gemeenteraad met specialisten van Rijkswaterstaat over de tijdelijke verkeersaanpassingen aan de A2 en mogelijke alternatieven.