Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 107602 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #280 Gepost op: 29 juni 2007, 11:43:26
Ik vrees met grote vrees. Oftewel, de muntjes hebben weer bepaald wat het veiligheidsniveau is geworden. Net als bij de tunnels van de HSL komen we er straks achter dat ook hier de brandweer de laatste in de rij was voor de muntjes.
Maar als de klap komt moeten Jan de vrijwilliger en Piet de beroeps wel die tunnels in, om te redden wat er te redden valt. Zij worden opgezadeld met een jarenlang trauma en de politieke beleidsmakers en Commandanten hebben zich zelf al weer ingedekt of één of ander mooi commissariaatje toebedeeld.

Na Enschede, Volendam, Eindhoven, Schiphol, Haarlem is er nog niets veranderd. De hoge heren blijven buiten schot, de politiek dekt zich in en de spuitgast mag het opknappen.

Bananenrepubliek techniek, bah ik word er gewoon misselijk van. >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #281 Gepost op: 30 juni 2007, 13:15:34
Nou, het wachten is nu op de volgende gemeente die stelt: "Op grond van de huidige praktijk (plaats kazerne, aantal bvrijwillligers, kosten beroepsploeg) kunnen we de opkomsttijden in nieuwbouwwijk X niet meer halen. Blijkt tot nu toe niet tot veel problemen te hebben geleid. We gaan de opkomsttijden verruimen naar 15 minuten bij  brand (i.p.v. 8) En voor het nieuwe industrieterrein wat er komt zullen we dat ook vast laten leggen, gezien de rijroutes daarheen en de dichtstbijzijnde kazerne. Over beroepsbezettingen hoeven we dan niet meer te praten. Zo, dat scheelt weer een zak geld, het is vooraf vastgelegd. Dus wie dat bezwaarlijk vindt moet daar maar niet gaan wonen of een bedrijf neerzetten. Bij ons valt niks meer te claimen."

Geweldig, wat een land. En wat een bestuurders.

Jan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #282 Gepost op: 6 september 2007, 15:13:50
http://www.pzc.nl/zeeland/bevelandentholen/article1838190.ece

Tunneldirectie boos over aanrijtijd
door Harmen van der Werf


HEINKENSZAND - De Westerscheldetunnel NV is ontstemd over verruiming van de aanrijtijd van de Borselse brandweer bij een calamiteit in de tunnel. Tunneldirecteur M. Buis heeft burgemeester J. Gelok van Borsele onlangs in een brief gevraagd het besluit over de aanrijtijd te 'heroverwegen'. Gelok laat in een reactie doorschemeren daar niets voor te voelen.
  

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
De maximale aanrijtijd bij een incicent in de Westerscheldetunnel is juni dit jaar door het Borselse college van B en W verhoogd. Van tien minuten tot de ingang van de tunnel naar twintig minuten tot de plek van het incident in de tunnel. Het college van Borsele besloot tot de verruiming naar aanleiding van een onderzoek door de landelijke Inspectie Openbare Orde en Veiligheid.

De inspectie stelde vast dat de geldende aanrijtijd van tien minuten 'niet of nauwelijks haalbaar is in de praktijk'. In 83 procent van de gevallen wordt die overschreden met twee tot acht minuten. Het advies aan de gemeente Borsele luidde 'een realistische aanrijtijd' te bepalen. Dat is dus maximaal twintig minuten tot de plek van het incident geworden.

De Westerscheldetunnel NV heeft daar in juni niet op gereageerd. Onlangs is dat dus wel gebeurd. De Borselse gemeenteraad praat binnenkort over de nieuwe aanrijtijd. Tunneldirecteur Buis wil nog enige invloed uitoefenen, want hij is ronduit ongelukkig met de langere aanrijtijd. Volgens hem is in brandweerkringen de algemene norm om in vijftien minuten ter plaatse te zijn.

Al jaren wordt gepraat over hulpverlening in de tunnel. Verbeteringen zijn nog mogelijk. Buis stelt dat Borsele daar niet aan meewerkt door de aanrijtijd te verruimen.

Hij acht zelfs 'de kans reëel aanwezig dat de veiligheid als gevolg van langere aanrijtijden zal verslechteren'.

Burgemeester Gelok noemt dit 'belachelijk'. "Onze mensen blijven zich tot het uiterste inspannen." Vooral vanwege juridische aansprakelijkheid bij een incident heeft Borsele de norm opgerekt. "Als de tunnel zoveel waarde hecht aan veiligheid, kan ze wel tien eurocent op het tarief doen om de hulpverlening te optimaliseren", merkt Gelok nog op. Woordvoerder I. de Moor van de tunnel laat daarop weten dat alleen de overheid verantwoordelijk is voor de openbare veiligheid. "We hebben alle mogelijke voorzieningen getroffen en blijven ermee bezig."



>>Borsele heeft de aanrijtijd voor de brandweer verhoogd van tien naar twintig minuten. NV Westerscheldetunnel vraagt de nieuwe norm te 'heroverwegen'.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #283 Gepost op: 10 september 2007, 08:50:49
Citaat
[Nou, het wachten is nu op de volgende gemeente die stelt: "Op grond van de huidige praktijk (plaats kazerne, aantal bvrijwillligers, kosten beroepsploeg) kunnen we de opkomsttijden in nieuwbouwwijk X niet meer halen.

en

Citaat
We gaan de opkomsttijden verruimen naar 15 minuten bij  brand

Wij kennen het niet anders in ambulance Nederland. Meneer met zijn hartstilstand moet in het ergste geval 15 minuten wachten. Dat is bij ons de wettelijk toegestane aanrijtijd bij een spoedmelding. En dan te bedenken dat je overlevingskans al na 4 minuten bijna nihil is.

Ik vind dit een typisch Hollands oplossing. Halen we het niet? Geen man overboord, we verruimen gewoon de aanrijtijden. En mark my words................op het moment dat het fout gaat in de tunnel zal eerst de koppen van de brandweer rollen. Het is  hier altijd hetzelfde geweest. Ik hoop dat de commandant van Borssele op hoge toon bezwaar hier tegen maakt en dat hij met name alles voorzichtig documenteert. Wat dat weten we allemaal, als de kalf verdronken is, dempt men de put.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #284 Gepost op: 26 september 2007, 19:31:05
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/59107

Ellende in de Westerscheldetunnel

Ellewoutsdijk - De Zeeuwse hulpdiensten hebben in de nacht van dinsdag op woensdag een rampenoefening gehouden in de Westerscheldetunnel.In de westbuis van de tunnel was een ongeluk nagebootst tussen verschillende voertuigen.

Eén voertuig was op z'n kant terechtgekomen en één voertuig lag op z'n kop. Er was sprake van vier beknellingen en er was ook nog eens brand uitgebroken.

Naast de brandweerkorpsen uit Terneuzen en Borssele deed ook de ambulancedienst mee aan de oefening.

Volgens de commandant van de brandweer Terneuzen was het een geslaagde oefening. Wel moeten de hulpverleners meer op elkaar letten in verband met de beperkte ruimte in de tunnel.

De rampenoefening zal voorlopig nog elk jaar worden gehouden ondanks de bouw van internationaal oefencentrum voor ondergrondse calamiteiten in Terneuzen.

Voor dit centrum werd dinsdag een overeenkomst ondertekend.
De gemeente Terneuzen heeft besloten om naast het oefencentrum een nieuwe brandweerkazerne en ambulancepost te bouwen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #285 Gepost op: 26 september 2007, 19:40:18
http://www.pzc.nl/zeeland/algemeen/article1930051.ece

Bezwaar tegen sporadisch oefenen in tunnel
door Wout Bareman

TERNEUZEN - De Westerscheldetunnel wordt in de toekomst nog maar eens in de vier jaar afgesloten in verband met een grote calamiteitenoefening. De hulpdiensten oefenen straks regelmatig in het internationale oefencentrum Underground, dat in de loop van 2009 wordt geopend in de Koegorspolder bij Terneuzen.

Tunneldirecteur Tin Buis vindt de frequentie van eens in de vier jaar, zoals voorgeschreven in de nieuwe Wet Tunnelveiligheid, te weinig. "Oefenen op locatie biedt ons telkens een goed inzicht in alle mogelijke aspecten van de hulpverlening en de veiligheid. Daar kunnen we direct op inspelen. Ik zou het liever houden op de huidige jaarlijkse of eventueel een tweejaarlijkse oefening."

Afgelopen nacht werd de tunnel afgesloten voor een oefening van brandweer en ambulances. Volgens het draaiboek was in de oostbuis een aantal personenauto's betrokken bij een zwaar ongeval. Daarbij vielen tal van gewonden. Er schaarde ook een vrachtwagen. Bij de hulpverlening werden 28 brandweerlieden van de korpsen Terneuzen en Borsele ingezet en een groep ambulanciers uit Zeeuws-Vlaanderen. Het verkeer werd gedurende de afsluiting van de tunnel (van tien tot vijf uur) omgeleid via Antwerpen.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #286 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:27:58
Maar Nederland kent geen tunnels met pechstroken - of toch wel?

Lokale bestuurders gingen opeens twijfelen over de veiligheid van een tunnel zonder pechstroken, hoewel die dus overal in Nederlandse tunnels ontbreken.  


De schrijver van dit artikel is waarschijnlijk nooit door de Wijkertunnel gereden... deze tunnel van de A9 onder het Noordzeekanaal heeft wel degelijk een vluchtstrook O0

Wat de A73 tunnels betreft; alle nieuwe systemen hebben te maken met grote of kleine kinderziektes. Het is wel zo fijn als die er eerst uit gehaald worden ;)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


stropke

  • Gast
Reactie #287 Gepost op: 27 augustus 2008, 12:32:15
De schrijver van dit artikel is waarschijnlijk nooit door de Wijkertunnel gereden... deze tunnel van de A9 onder het Noordzeekanaal heeft wel degelijk een vluchtstrook O0

Wat de A73 tunnels betreft; alle nieuwe systemen hebben te maken met grote of kleine kinderziektes. Het is wel zo fijn als die er eerst uit gehaald worden ;)



Jaja, maar het heeft wel de nodige overlast en commentaar hier geleverd in Limburg. En van kinderziektes gesproken, idd goed dat ze er uitgehaald worden. Doch kunnen ze dat niet vooraf incalculeren? Kinderen worden bij voorbaat ook ingespoten ter voorkoming van ziektes. Want die ziektes zijn bekend. Volgens de commentaren in de Limburgse kranten heeft men sommige zaken toch wel beetje niet goed ingeschat.  ::)

Hopelijk kunnen we binnenkort er normaal vlot doorrijden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #288 Gepost op: 1 juni 2010, 23:01:20
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/6769928/Pleidooi-proef-met-hittecameras.ece

Pleidooi proef met hittecamera's

dinsdag 01 juni 2010 | 14:57 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 01 juni 2010 | 15:17
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

TERNEUZEN - Bij de ingangen van de Westerscheldetunnel moeten proeven worden genomen met hittecamera's. De apparatuur zou oververhitte remmen van vrachtwagens moeten detecteren voordat ze de tunnel in rijden.

Daarvoor pleit raadslid Giel van Boom (TOP Gemeentebelangen) in schriftelijke raadsvragen aan het college van Burgemeester en Wethouders.Van Boom wijst er op dat veel branden in tunnels ontstaan door oververhitte remmen van vrachtwagens. "Vooral als er zo'n vrachtwagen van een helling komt, kan er brandgevaar zijn", weet het raadslid. " Om deze vrachtauto's voor de tunnel tot staan te brengen, lopen er momenteel proeven in Duitsland met deze hittecamera's."


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #289 Gepost op: 3 juni 2010, 14:12:15
Dit draadje loopt al een tijdje, maar...

Is de Westerscheldetunnel NV niet aan te wijzen o.b.v. artikel 13 brandweerwet 1985 voor het instellen van een bedrijfsbrandweer?

Even los van de praktische aspecten; ik heb namelijk geen idee hoeveel mensen er bij die tunnel werken die eventueel een snel interventievoertuig o.i.d. zouden kunnen bemannen. Wellicht is hier iets te combineren in de taak van de weg- cq. tunnelbeheerder en een brandweertaak.
(zonder artikel 13 aanwijzing zou dat misschien ook nog niet zo'n gekke oplossing zijn).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s