ambulance simulator

Auteur Topic: ambulance simulator  (gelezen 7409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Gepost op: 30 september 2009, 21:16:33
bron: http://www.medicalfacts.nl/2009/09/30/ambulance-organisaties-willen-ambulance-simulator-aanschaffen/
bron: http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2009/09/30/het-filiaal-in-een-ambulance-simulator/

Ambulance organisaties willen ambulance-simulator aanschaffen

Ambulancepersoneel moet zich regelmatig laten bijscholen. Tot nu toe gebeurt dat in zaaltjes. In de ambulance-simulator zijn de trainingsomstandigheden realistisch. Een digitale pop is de patiënt, en met computersystemen wordt in de gaten gehouden wat het ambulancepersoneel ermee doet. Als het mis gaat, kan steeds opnieuw worden geoefend. Net zolang tot het wel goed gaat.

De simulator kost ongeveer een miljoen euro. Dat is een gloednieuwe techniek, gebaseerd op trainingsmethoden in de luchtvaart, waarbij levensechte situaties worden nagebootst. 5 regionale ambulance-organisaties in Limburg, Overijssel, Friesland, en Drenthe willen hem samen gaan kopen. Maar eerst willen ze weten wat hun personeel van de simulator vindt. Daarom zijn ze nu op toernee met de simulator. Ambulance-personeel krijgt een eerste kennismaking en als die bevalt, willen de organisaties hem gezamenlijk aanschaffen.

De simulator kan helpen bij enkele belangrijke problemen die spelen in de ambulance-wereld, zoals agressie. Acteurs komen dan de hulpverlening verstoren. De camera’s registeren hoe het personeel daarop reageert. En dat kan dan weer worden geëvalueerd. Iets anders dat speelt is de fysieke belasting van het ambulance-personeel. De training kan laten zien wat medewerkers verkeerd doen en ze helpen hun houding te verbeteren.

bron: Arie (hulpverleningsforum)

shilatestad

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2009, 08:53:33
Hmmmm. 1 miljoen euro.....voor dat geld huur ik 5 bekwame ergotrainers en agressietrainers in die naar mijn videobeelden kijken en de collega's tips geven. Hou ik er zelf nog het meest aan over!
Kortom een belachelijke wijze om dit systeem te gebruiken.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2009, 21:34:16
Er is een verschil tussen een investering van 1 miljoen en het inhuren van personeel. Uiteindelijk doe je langer met de simulator ;)
Arts  www.alphalog.nl

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2009, 21:50:31
Inmiddels is deze ambulance simulator al een poosje in gebruik en is gekocht door (uit mijn hoofd) de regio's IJsselland, Drenthe en Friesland. Deze rijdt nu rond in een vrachtwagen en wordt afgewisseld tussen de drie regio's. Het is "de beste en meest geavanceerde manier om ambulancepersoneel te trainen, tot nu toe."
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Eva

• Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2009, 20:18:07
Hmmmm. 1 miljoen euro.....voor dat geld huur ik 5 bekwame ergotrainers en agressietrainers in die naar mijn videobeelden kijken en de collega's tips geven. Hou ik er zelf nog het meest aan over!
Kortom een belachelijke wijze om dit systeem te gebruiken.

Motiveer je reactie eens, of is dat te ingewikkeld voor je?  ::)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2009, 12:46:19
Inmiddels is deze ambulance simulator al een poosje in gebruik en is gekocht door (uit mijn hoofd) de regio's IJsselland, Drenthe en Friesland. Deze rijdt nu rond in een vrachtwagen en wordt afgewisseld tussen de drie regio's. Het is "de beste en meest geavanceerde manier om ambulancepersoneel te trainen, tot nu toe."

Een motivatie voor de bewering in de laatste zin lijkt mij ook wel handig ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2009, 23:19:50
Het is een citaat. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb, maar volgens mij was het een uitspraak van een directeur van Ambulancezorg Nederland, J. Pierik, als ik me niet vergis.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2010, 17:10:29
Het is een citaat. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb, maar volgens mij was het een uitspraak van een directeur van Ambulancezorg Nederland, J. Pierik, als ik me niet vergis.

MMmm heeft die ook aandelen van genoemd bedrijf?? je weet het maar nooit als er ineens voorstanders opdukken van bepaalde (dure) nieuwe methoden en apparatuur...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2010, 18:59:51
MMmm heeft die ook aandelen van genoemd bedrijf?? je weet het maar nooit als er ineens voorstanders opdukken van bepaalde (dure) nieuwe methoden en apparatuur...

Is AZN niet verantwoordelijk voor het regelen van de opleidingen van ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs in Nederland? Dan kan ik me goed voorstellen dat ze blij zijn met een aanvulling op die opleiding, ook bij bijscholing. Maar voor zover ik weet heeft AZN niet meebetaald en is de simulator volledig betaald door Axira, een samenwerkingsverband tussen de veiligheidsregio's Limburg, IJsselland, Friesland, en Drenthe.

En @shilatestad: er worden ook opnames gemaakt van het werk van ambulancepersoneel in de ambulancesimulator en daar wordt ook weer naar gekeken. En ik denk niet dat ze mensen van de straat plukken om die beelden te beoordelen, dat zijn ook gewoon trainers. Bovendien zit de kracht van het oefenen vaak in het zo realistisch mogelijk maken van o.a. de omgeving, en ik denk dat ze met de ambulancesimulator in die realiteitsfactor al een stap verder zijn dan het oefenen op de grond in een zaal, met vijf man tegelijk.

Bart S

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 11:15:20
Is AZN niet verantwoordelijk voor het regelen van de opleidingen van ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs in Nederland? Dan kan ik me goed voorstellen dat ze blij zijn met een aanvulling op die opleiding, ook bij bijscholing. Maar voor zover ik weet heeft AZN niet meebetaald en is de simulator volledig betaald door Axira, een samenwerkingsverband tussen de veiligheidsregio's Limburg, IJsselland, Friesland, en Drenthe.

En wie denk je dat er in de leiding zit van beide organisaties...? ;)

Citaat
Jan Pierik (1958) is sinds 2000 directeur van Ambulance Oost en tevens voorzitter van de
Raad van Beheer van Axira (een coöperatief samenwerkingsverband van
ambulancediensten in noord en oost Nederland). Voorts is de heer Pierik voorzitter van een
werkgeversvereniging in de ambulancezorg en is hij vice-voorzitter van AmbulanceZorg
Nederland (AZN).

Verder kan ik je vertellen dat dhr. Pierik Ambulance Oost gaat verlaten en per 1 maart 2010 bestuurder wordt van VZA.