Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 30538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Gepost op: 20 februari 2004, 13:07:02
Wat is het opleidingsniveau van onze redders?
Zelf heb ik de beschikking over KNBRD strandwacht A, EHBO-eenheidsdiploma, BHV, klein vaarbewijs 1 en 2, basiscertificaat marifonie en voor de KNRM hoop ik in april af te reizen naar Schotland voor de fast rescue boat training.
Welke diploma's zou je minimaal moeten hebben om aan boord te stappen of aan het strand te zitten?
Ik hoop op een levendige discussie.

Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2004, 09:11:29
Het hangt uiteraard van je bewakingsgebied, beschikbare middelen en menskracht af wat je allemaal moet kunnen.
Minder mensen, meer middelen leidt automatisch tot een hoger eisenpakket.
Iedereen die als onderdeel van een bewakende eenheid op het strand rondloopt moet wat mij betreft sowieso aan de volgende minimumeisen voldoen, minstens 15 jaar oud, in bezit van KNBRD A-binnen en A-strand (dit omdat mijns inziens de zwemvaardigheid bij het strandexamen onvoldoende aan bod komt).
Mensen die reeds langer hun diploma hebben moeten hun kennis, kunde en conditie minstens op dit niveau houden.
daarnaast een geldige EHaD/EHBO omdat na de redding een noodzakelijke hulpverlening volgt.
Voorts getraind zijn in een noodzakelijk aantal extra vaardigheden die helaas in het cursusboek strand onvoldoende zijn belicht. bijv. houden van toezicht (uitkijk, patrouilles, communiceren).
Bezit je vaartuigen dan zul je ook een theoretische en praktische vaaropleiding moeten hebben op ten minste het niveau van opstapper/redder op dit vaartuig om niet alleen als boegbeeld te dienen.
Heb je voertuigen ter beschikking zul je ook hier tenminste als bijrijder moeten kunnen functioneren en niet alleen als stoelbekleding.
Daarnaast uiteraard voor bepaalde mensen een taakgerichte opleiding zoals schipper vlet en snelle boot, chauffeur, centralist en postcommandant.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2004, 09:36:34
Voor mij hoef je geen diploma's of ervaring te hebben maar dan hoef je niet verwachten dat je veel verschillende dingen mag doen. Dit omdat je het meeste in ervaring kan leren, ook voor de verschillende opleidingen.

9910001
9910001

Dave

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2004, 10:09:27
Mijn mening indeze is
Minimale leeftijd van 15 - 16 jaar in bezit van KNZB A/B (oud) of het nieuwe A/B/C liefst aangevuld met KNBRD brevet 6 of KNBRD - A.

Hebben ze geen Medic First Aid (EHBO), dan moeten ze dat halen bij de eerste cursus...

Al het andere kun je in een interne opleiding regelen.

Dave

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2004, 12:59:18
Voor mij hoef je geen diploma's of ervaring te hebben maar dan hoef je niet verwachten dat je veel verschillende dingen mag doen. Dit omdat je het meeste in ervaring kan leren, ook voor de verschillende opleidingen.

9910001

en wat dacht je van "afleren"?

Henk

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2004, 22:44:46
Helemaal mee eens Henk.

Er gaan nog genoeg dingen fout. Redders die van de ene naar de andere reddingdienst gaan zien het "kunstje" van hun colega redders op een heel andere manier. Natuurlijk is ook de uitwisseling goed om het van de ander te leren.
Niet alles uit het boekje wat je leert is in de praktijk ook het beste. Voor iedere situatie is er een goede kijk op de zaak belangrijk. Hierdoor kom je (als het goed is) met het juiste plan van aanpak.
Natuurlijk zijn er vaak standaard procedures waar je je aan houd tot het moment dat je een betere oplossing hebt.

Matthijs

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2004, 23:48:41
Dit is inderdaad een voordeel van mensen die je zelf opleid, deze hoef je geen rare dingen dingen afleren.

9910001
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2004, 12:11:24
Vandaar dat het ook zo belangrijk is dat er terugkoppeling plaats vindt t.a.v. gegeven opleidingen, zodat deze regelmatig getoetst en bijgesteld kunnen worden. En dat ook oudere leden op bijv. een strandpost zich niet te goed vinden om te oefenen om ingeslopen fouten te corrigeren.

Kees  8) (die uitkijkt naar de nieuwe handleiding strand)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2004, 13:59:36
Je kan moeilijk je eigen fouten ontdekken, dit omdat je zelf keuzes maakt en je altijd denkt dat dit de juiste zullen zijn omdat je zelf maakt. De ingeslopen fouten zijn moeilijk aan jezelf te ontdekken, dus moet jezelf altijd oppenstellen voor kritiek hoe moeilijk dit ook is. Ik maak liever een fout en ik wordt op gewezen als dat niemand mijn fout ziet en we nooit weten dat het fout was.

9910001

ps van fouten kan je leren, maar leer ook van de fouten van een ander.
9910001

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2004, 14:50:05
Helemaal mee eens, 991001.

Tijdens de cursussen die wij krijgen word er ook aandacht besteed aan het  terug reflecteren van acties (buiten de gewone lesstof om). Het is dan ook goed om een trainer van elders te halen. Rescue training uit Wezep bijvoorbeeld. ;) ;) ;)