Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 29428 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 11 april 2004, 09:55:17
Rene,
Hier aan de kust komen we deze dingen eigenlijk niet tegen. :P

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 11 april 2004, 10:07:43
Kom je die nou nog veel tegen Henk, die amfibievoertuigen?  ;D

;D  ;D  ;D

Je hebt gelijk rené, het meeste wat we leren heeft niets te maken met water. Maar het zou ook niet goed zijn als we alleen water ongevallen leerden.

De kans dat muistroom iets dergelijks tegenkomt op het strand is wat groter, als twee viskarren op elkaar botsen bijvoorbeeld. :o

Henk

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 11 april 2004, 11:42:42
Beste Henk,
Hier zwemt de vis nog in zee en rijden ze niet met een kar over het strand. :-\ ;D

terugkomend op het onderwerp, naast de bewakingsverzoeken op evenementen krijgen we de laatste tijd ook verzoeken om ehbo posten te gaan bemannen. Dit doen wij niet, wij hebben daar duidelijke afspraken over met het rode kruis. Op het strand doen wij het welDit even ter info

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #153 Gepost op: 11 april 2004, 11:46:24
Beste Henk,
Hier zwemt de vis nog in zee en rijden ze niet met een kar over het strand. :-\ ;D

mmm dat wordt lastig harinkje happen :'( ;D ;D ;D

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 11 april 2004, 15:03:33
Nee hoor, die halen we hier gewoon in de viswinkel ;)
met uitjes

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 11 april 2004, 15:21:18
Is first responder niet gewoon een engelse naam voor EHBO, alles wat henk noemt komt overeen met EHBO maar dan met .een engelse term.

9910001

ps ik hou van nederlandse termen in plaats van engelse kreten
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 11 april 2004, 16:35:03
Is first responder niet gewoon een engelse naam voor EHBO, alles wat henk noemt komt overeen met EHBO maar dan met .een engelse term.

9910001

ps ik hou van nederlandse termen in plaats van engelse kreten

Nee, juist een van de verschillen is het internationale, geuniformeerde karakter. Bovendien ligt, meer als bij EHBO de nadruk op de levensreddende handelingen. Ik zie zuurstof nog niet zo een twee drie behandeld bij EHBO. Laat in Engeland maar eens stoer je EHBO diploma zien... :o Ik ben juist voor Engelse termen en internationale afspraken op het gebied van hulpverlening en veiligheid. Een van de voordelen van een verenigd Europa is duidelijkheid op dit gebied. Ik had juist jouw blik wat ruimer ingeschat 910001, je bent een stuk jonger als ik toch schat ik in...

Henk

Henk

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 11 april 2004, 21:24:12
Nee, het is maar wat je voor invulling geeft aan de functie. Aan de ene kant kun je zeggen: Hij moet het SO als eerste bereiken en pas als ze op de operatietafel ligt verlaten, of misschien misschien zelfs dan nog niet.  Maar dat zou betekenen dat we dus 6000 goed opgeleide allround artsen/brandwacht/redder in Nederland paraat zouden moeten hebben. Wij worden opgeleid voor wat meer naar de andere kant van de Balans: Nog even en wij zijn DAN First Responder: opgeleid om de eerste levensreddende en veiligheid waarborgende handelingen te verrichten voor de professionele hulp arriveert of kan worden bereikt. Niet meteen naar het so rennen, maar juist eerst letten op het scheppen van een veilige werkomgeving met een snelle risico-analise en een goede alarmering met de juiste gegevens. Het scheiden van belangrijke en minder belangrijke zaken. Het mooie visgraatjes verband blijft achterwege en wordt vervangen door een snelverband, maar het SO in een auto b.v., met nekklachten, wordt wel op de juiste (van voren) wijze benaderd en geďmobiliseerd  tot de ambu en brandweer verschijnt. De AED en/of zuurtof wordt zonder vertraging aangebracht omdat dit uit en te na wordt geoefend. Dat versta ik onder de first responder, iemand die snel de eerste dingen doet die nodig zijn in een crisus situatie met een zo gespreid mogelijk bedje voor de professionele hulpdiensten. Voor ons aangevuld met wat extra's omdat de professionele hulpdiensten hier op het water nogal eens op zich laten wachten... ;D

Henk

Als ik het allemaal goed lees, hebben jullie meer aan een goede BHV cursus, waarin die dingen worden toegespitst waar je in de praktijk mee te maken krijgt. Daar kunnen de AED en Zuurstof toediening deel van uitmaken.
Ik vertel op de hoogovens (sorry Corus tegenwoordig) een ander BHV verhaal dan aan de juffies van de peuterspeelzaal. Je kunt de cursus krijgen zoals je het hebben wilt.

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 11 april 2004, 21:31:49
Nee kantjeboord, nu draai je het om. Het is zeer tegen ons zin als we ergens alleen voor staan. Kijk nog maar eens goed naar de kreet onder die boot, links. Wij doen niets anders als leuren bij brandweer en ambu om te proberen tot operationele afspraken te komen en die dan een keer te oefenen, maar tot voor kort gaven die voortdurend niet thuis en er de voorkeur aan alles ad hoc op te lossen, geen tijd, geen geld, geen mensen, we zien wel als het zover is...

Nu na een aantal gezamelijk akties begint gelukkig de noodzaak door te dringen om een keer te kijken wat we aan elkaar hebben en daar ben ik blij om. Ik hou van aktie, maar heb een hekel aan vuur en bloed en hoe eerder ik een so over kan geven aan iemand met een hogere medisch opleiding zoals jij hoe beter het me is. Je hoeft voor mij niet bang te zijn.  ;)

Henk

Wat ik als laatste zin ook al schreef: "Misschien heb ik het mis......." :)
Maar zo las ik  het nu eenmaal gisteravond.

Het blijkt uit je bericht dat de aanhouder wint. Dat is natuurlijk hartstikke positief. Laat de hulpverleningsdiensten maar merken dat jullie er zijn.

Enne, hoezo zou ik bang voor je zijn? Ik voel me echt niets meer of minder dan jij hoor! Het gaat allemaal om 1 doel wat je dient; de hulpvrager, op wat voor gebied dan ook zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarin kun je elkaar alleen maar aanvullen denk ik.

Ik had vandaag tenminste weer een goede actie samen met de reddingsbrigade, samenwerking ging prima!  :D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 11 april 2004, 23:40:17
Mooi! :)

Henk