Helaas is het papiertje alleen niet voldoende, de brandweer in haarlem had ook voldoende papiertjes maar er was wel wel wat commentaar op de geoefenheid. Hiernaast met je aan kunnen tonen dat er voldoende is geoefend, mocht er iets gebeuren en er een officieel onderzoek komen dan kan je je goed indekken. Helaas worden er niet veel van deze onderzoeken gedaan dito mdat er gekeken kan worden waar er verbeteringen moeten komen. Deze onderzoeken maken vaak wel indruk zie ongeluk sportvisboot op waddenzee, en de dakota ramp. Hierdoor is mede den oever opgericht. Helaas heeft het warmtebeeld project nog geen goede uitvoering.
9910001
Al dit soort 'ongelukken' onstaat uit dezelfde oorsprong: slechte of helemaall geen COMMUNICATIE.
In Haarlem gaf de bvd duidelijk de opdracht buiten een bepaalde straal te blijven. Dit werd echter niet door iedere ploeg gehoord. Nu kun je je af gaan vragen waar de fout ligt... Bij de BvD of bij de diverse ploegen...
Ik denk zelf dat het heel gemakkelijk is om een van de twee de schuld te geven, maar daarmee los je niets op.
Wij werken alsvolgt:
De comando's die gegeven worden, worden herhaald door alle bemanningsleden, die op hun beurt aangeven dat zij de opdracht begrepen hebben.
Dus:
Schipper: 'X, wil jij de sleeplijn gereed maken?'
X:' is begrepen, ik ga de sleeplijn gereed maken'
Duidelijk toch? Weet iedereen waar hij aan toe is en wat er gedaan moet worden.
Anderom werken wij ook. Wanneer er een mededeling van een bemanningslid komt herhaalt de schipper (of stuurman) de mededeling zodat het voor iedereen duidelijk is.
Zo voorkom je een slechte communicatie
Dave