Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 29915 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #60 Gepost op: 12 maart 2004, 14:12:27
Zolang deze jongeren maar onder toezicht functioneren en goed begeleid wordne zie ik er geen probleem in. Wel als er alleen een aantal kinderen alleen bewaken maar dit gegeurd naar mijn weten niet. Dat je 18 plus wilt betalen is een goed strev en maar je moet de jeugd wel opleiden, twouwens enkele van 16 of 17 betaald moet ook kunnen.

9910001

9910001,

Ik kan mij wel een dag herinneren, waarop jeugdleden een strandpost toegewezen kregen... Op verzoek ben ik daar toen later naartoe gegaan als postcommandant.

Ik hanteer zelf de stelling dat de jongere jeugd zeker wel mee moet kunnen draaien, maar dan als een aanvulling of een extra paar ogen. Dit werkt vaak motiverend en zal dan ook een grotere betrokkenheid bij de club opleveren (i.p.v. leegloop).

Voor de vaste bewakingen in Zwolle gebruik ik de volgende criteria:
* Bevrijdingsfestival: KNBRD-A of hoger (i.v.m. de duur van de bewaking en de grote hoeveelheid publiek)
* Recreatieplas: vanaf KNBRD-A, brevet 6 als 'stagair'.
* Sinterklaasintocht: vanaf brevet 6, onervaren leden ingedeeld bij ervaren leden (m.u.v. afgelopen inzet: min. KNBRD-A).

Gezien de veranderingen in de samenleving worden leden niet meer solo ingepland. Men werkt altijd in tweetallen (of meer) om problemen te voorkomen en samen goed in te kunnen grijpen.

Op het strand geldt vaak als vereiste KNBRD-A. Op zich lijkt mij strandwacht-A zeker niet verkeerd, maar iemand met voldoende inzicht en inzet, met 'alleen' KNBRD-A of B, kan zich zeker ook heel verdienstelijk maken. Ik neem mezelf dan maar als voorbeeld.

bAdemArk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #61 Gepost op: 12 maart 2004, 14:24:28
Iedereen kun je een kunstje leren ook jongere.
Echter wat de gevolgen zijn van het kunstje of wat er mis kan gaan wordt er vaak niet bij verteld.
Men weet dat je niet bij de strekdam mag zwemmen, vraag maar eans aan een jonger iemand, waarom niet?
Jongeren uit de vuurlinie halen? dan ben je al telaat, jongeren horen daar op dat moment niet te zijn!
Tenzij het geheel onverwacht gebeurt.
Laat de jongeren eerst goed de basis onder de knie krijgen en dan pas zuurstof en weet ik niet wat allemaal.


ard quak

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 12 maart 2004, 21:37:06
Op het forum las ik dat een aantal leden van reddingsbrigades in het bezit zijn van een certificaat van DAN of een vergelijkbaar soort certificaat voor het toedienen van medicinale zuurstof. Na 5 jaar zal de fles zuurstof moeten worden gekeurd en hervuld. Het certificaat moet binnen 2 jaar worden herzien door een herhalingscursus, anders zijn de bedieners van de zuurstof niet meer bevoegd. Binnen de wet echter is een wijziging aangebracht, waardoor het toedienen van medicinale zuurstof door niet medisch getraind personeel niet meer is toegestaan. In middels is een vervanger welke voor 99.5% uit zuurstof bestaat en wel door niet medisch opgeleide mag worden toegediend indien een DAN of vergelijkbare opleiding is gevolgd.

Als commentaar op de opmerking dat bondsschippers niet nodig zijn denk ik dat het inzicht fout is, omdat een bondschipper voor de Nationale Rampenbestrijding is opgeleid. Situaties welke in het nirmale brigadewerk niet voorkomen worden tijdens de opleidingen van de bondsschippers getraind. Medische hulpverlening, navigeren en orieenteren in donker en onbekende streken, evacueren van mensen in de moeilijkste omstandigheden zijn maar enkele facetten.
Uit ervaring weet ik dat de schipper en motordrijver in de praktijk hier geregeld niet mee bekend zijn en dat tijdens een inzet daardoor gevaarlijke situaties ontstaan door verkeerde of trage inschattingen.
Ook voor deze taak is het raadzaam om jeugdige tijdens 1 daagse oefeningen mee te nemen, zodat zij me kunnen kijken naar deze speciale vorm van de reddingsbrigade.

Ard


Dave

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 13 maart 2004, 00:43:43
Op het forum las ik dat een aantal leden van reddingsbrigades in het bezit zijn van een certificaat van DAN of een vergelijkbaar soort certificaat voor het toedienen van medicinale zuurstof. Na 5 jaar zal de fles zuurstof moeten worden gekeurd en hervuld. Het certificaat moet binnen 2 jaar worden herzien door een herhalingscursus, anders zijn de bedieners van de zuurstof niet meer bevoegd. Binnen de wet echter is een wijziging aangebracht, waardoor het toedienen van medicinale zuurstof door niet medisch getraind personeel niet meer is toegestaan. In middels is een vervanger welke voor 99.5% uit zuurstof bestaat en wel door niet medisch opgeleide mag worden toegediend indien een DAN of vergelijkbare opleiding is gevolgd.
Wanneer je veel waarde hecht aan een cursus, zal de herhalingslessen moeten worden opgenomen in het jaarlijkse opleidingsplan. Dit geld voor D.A.N. Medic First Aid of welke andere cursus dan ook. Bij ons is dit in elk geval wel zo geregeld....

Citaat
Als commentaar op de opmerking dat bondsschippers niet nodig zijn denk ik dat het inzicht fout is, omdat een bondschipper voor de Nationale Rampenbestrijding is opgeleid. Situaties welke in het nirmale brigadewerk niet voorkomen worden tijdens de opleidingen van de bondsschippers getraind. Medische hulpverlening, navigeren en orieenteren in donker en onbekende streken, evacueren van mensen in de moeilijkste omstandigheden zijn maar enkele facetten.
Uit ervaring weet ik dat de schipper en motordrijver in de praktijk hier geregeld niet mee bekend zijn en dat tijdens een inzet daardoor gevaarlijke situaties ontstaan door verkeerde of trage inschattingen.
Ook voor deze taak is het raadzaam om jeugdige tijdens 1 daagse oefeningen mee te nemen, zodat zij me kunnen kijken naar deze speciale vorm van de reddingsbrigade.

Ard

De opleiding tot bondsschipper is volkomen overbodig.
En wel om de volgende punten:
- Medische hulpverlening hoort ELK bewakingslid op een reddingspost c.q. reddingsboot onderdeel te zijn van de vereiste opleiding en dus zal IEDEREEN hier bekwaam in MOETEN zijn!

- Navigatie en orientatie zijn een belangrijk onderdeel voor de de opleiding tot motordrijver (schipper). Dit hoort dus niet specifiek thuis in de opleiding tot bondschipper, maar moet worden opgenomen in de cursus motordrijver.

- Evacuatie van s.o.'s is bij ons onderdeel van de medische handelingen.

Dus, schrap die belachelijke cursus en geef de stof aan alle motordrijvers!

Dave


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #64 Gepost op: 13 maart 2004, 08:06:42
Ik heb zelf een aantal oefeningen meegemaakt.
De z.g. bondschippers van niet bewakende binnenbrigades hadden het commando over ons.
Een regelrechte ramp!!!!!!!!!!!
Je leert het niet uit de boeken maar uit de praktijk.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #65 Gepost op: 13 maart 2004, 11:41:28
Als commentaar op de opmerking dat bondsschippers niet nodig zijn denk ik dat het inzicht fout is, omdat een bondschipper voor de Nationale Rampenbestrijding is opgeleid. Situaties welke in het nirmale brigadewerk niet voorkomen worden tijdens de opleidingen van de bondsschippers getraind. Medische hulpverlening, navigeren en orieenteren in donker en onbekende streken, evacueren van mensen in de moeilijkste omstandigheden zijn maar enkele facetten.
Uit ervaring weet ik dat de schipper en motordrijver in de praktijk hier geregeld niet mee bekend zijn en dat tijdens een inzet daardoor gevaarlijke situaties ontstaan door verkeerde of trage inschattingen.

Ard

Raar Ard,

ik ken bepaalde inzetten tijdens de wateroverlasten in 1993 en 1995, alwaar de bewakende en kustbrigades het voortouw moesten nemen, omdat er anders niets gebeurde. En juist deze reddingsbrigades werden zelfstandig ingezet in hun eigen inzetgebied en moesten aldaar alles zelf regelen. Geen van dat soort dingen vind ik terug in de opleiding "Bondsschipper".
Ook werden bewakende en kustreddingsbrigade leden juist ingezet vanwege hun flexibele inzet en hun kennis bij andere discipline's in de ondergelopen gebieden.
Voorts is in de praktijk gebleken dat reddingsbrigade-leden geen vaste plaats in een CTPI behoren te hebben, maar een adviserende of uitvoerende taak naar de officieren van de in het CTPI zitting hebbende Officieren van Dienst. Die theoretische cursus is leuk, als je boodschappen moet doen, maar geen leiding tijdens een grootschalig multi-disciplinaire inzet.

Nou ga je direct zeggen dat juist deze groep de aanleiding is geweest voor de opleiding tot "Bondsschipper", maar dan moet ik teleur stellen, aangezien het rapport van de Brandweer alwaar ik geweest ben ons juist "roemde" voor onze kennis, inzet en slagvaardigheid.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #66 Gepost op: 14 maart 2004, 12:01:21
Je kan veel kennis hebben en ervaringen op andere punten maar niet alle brigades beschikken hierover. ALs je al over de kennis beschikt hoef je er ook geen opleiding voor te gaan volgen. Voor de brigades welke niet over alle ervaringen beschikker waarover kustbrigades beschikken dan moet je dit aanvullen met cursussen. Het navigeren in een ondergelopen gebied is toch noch wat anders als in een een normaal vaargebied. Het verschil is dat niet altijd duidelijk is waar je kan varen in een ondergelopen gebied.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 14 maart 2004, 13:35:12
Ik deel de mening van Rescue Ranger, 9910001

Kijk tijdens de landelijke oefeningen maar eens naar de 'aktieve' bewakende brigades, of naar de niet 'aktieve' bewakingsbrigades die bij toeval over een BiZa eenheid beschikken...
Ik kan je veel voorbeelden noemen van brigades, die amper de motor kunnen starten. Laat staan in onbekend gebied navigeren... ze komen met veel blabla naar de oefening, maar in werkelijkheid varen ze alleen maar in de weg!

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #68 Gepost op: 14 maart 2004, 14:40:38
9910001,

ik had voor de wateroverlasten nog nooit op een "snel" stromende rivier gevaren voor Limburg 1993. Toch word ik, als eerste, de eerste ochtend naar Blerick gestuurd voor het ophalen van een dialyse patiënt. Ik moest wel de Maas oversteken tijdens het ochtend gloren.
Maar als je de stroming in en rond een mui kent, dan weet je waar de stroming sterk is en waar de ondiepe punten zijn. Ervaring opgedaan op zee en strand.

Verder was ik één van de eerste die in Archen aankwam. Onze melding was vaag "Ga maar ff kijken, want er is mogelijk iets aan de hand". Bij aankomst stond het gehele dorp onderwater en moesten we op kerstavond 1600 man evacueren. De eerste brandweer officier die bij mij kwam gaf ik een site-rap en verdween met toeters en bellen.

Omdat er weinig verbindingsmogelijkheden waren, zijn we begonnen en werd er later opgeschaald. We hebben de Burgemeester Mooren nog geruime tijd gezocht, maar ook die was met de noorderzon vertrokken.

Dus zelf het één en ander opzetten, zoals een zoekactie op het strand of zee. Het maakt eigenlijk niet uit wat, maar telkens kleine stappen opschalen en telkens evalueren wat je tot nu toe gedaan hebt.

Oja, het navigeren in theorie is een interressante cursus. In de praktijk van een rampen setting is niet te vergelijken. Wegen zijn afgesloten of ondergelopen. Wegen waar niemand over heen rijdt, blijkt de ideale route te zijn voor 4 WD voertuigen van de reddingsbrigades. Ik heb ook aan de Maaskade gelegen met mogelijk prikkeldraad om je heen en toch naar die boerderij moeten waar licht brand en dan? Improvisatie is vele malen belangrijker dan een papiertje "theoretisch navigeren".

Want zelfs de proffesionele hulpverleners uit die regio liepen vast ivm verkeersdrukte, afgesloten wegen en hoog water, hebben wij de boot eerder ter plaatse voor een reanimatie assistentie.

;D
Logisch nadenken
[/b]
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #69 Gepost op: 14 maart 2004, 18:23:40
De ervaringen die jullie hebben opgedaan in deze gebieden kunnen nu toch in opleidingen gebruikt worden, tuurlijk moet je vreatief zijn in het zoeken naar oplossingen, maar met opleidingen wordt dit mogelijk.

9910001
9910001