9910001,
ik had voor de wateroverlasten nog nooit op een "snel" stromende rivier gevaren voor Limburg 1993. Toch word ik, als eerste, de eerste ochtend naar Blerick gestuurd voor het ophalen van een dialyse patiënt. Ik moest wel de Maas oversteken tijdens het ochtend gloren.
Maar als je de stroming in en rond een mui kent, dan weet je waar de stroming sterk is en waar de ondiepe punten zijn. Ervaring opgedaan op zee en strand.
Verder was ik één van de eerste die in Archen aankwam. Onze melding was vaag "Ga maar ff kijken, want er is mogelijk iets aan de hand". Bij aankomst stond het gehele dorp onderwater en moesten we op kerstavond 1600 man evacueren. De eerste brandweer officier die bij mij kwam gaf ik een site-rap en verdween met toeters en bellen.
Omdat er weinig verbindingsmogelijkheden waren, zijn we begonnen en werd er later opgeschaald. We hebben de Burgemeester Mooren nog geruime tijd gezocht, maar ook die was met de noorderzon vertrokken.
Dus zelf het één en ander opzetten, zoals een zoekactie op het strand of zee. Het maakt eigenlijk niet uit wat, maar telkens kleine stappen opschalen en telkens evalueren wat je tot nu toe gedaan hebt.
Oja, het navigeren in theorie is een interressante cursus. In de praktijk van een rampen setting is niet te vergelijken. Wegen zijn afgesloten of ondergelopen. Wegen waar niemand over heen rijdt, blijkt de ideale route te zijn voor 4 WD voertuigen van de reddingsbrigades. Ik heb ook aan de Maaskade gelegen met mogelijk prikkeldraad om je heen en toch naar die boerderij moeten waar licht brand en dan? Improvisatie is vele malen belangrijker dan een papiertje "theoretisch navigeren".
Want zelfs de proffesionele hulpverleners uit die regio liepen vast ivm verkeersdrukte, afgesloten wegen en hoog water, hebben wij de boot eerder ter plaatse voor een reanimatie assistentie.
Logisch nadenken
[/b]