Ho, dit gaat niet over ons, maar over redders in algemene zin. Wij zijn nog lang niet zover. Onder redders versta ik de
First responder, Niet een vervanger van brandweer, reddingsdiensten en ambulance, maar onderdeel daarvan, iemand die instaat is met basis kennis te reageren op noodsituaties van verschillende aard, medisch én technisch. Met goede uitrusting en opleiding. Meer voor mensen van de KNRM en andere instanties (overheid) met geld, want iemand opleiden tot een dergelijk niveau kan alleen met voldoende middelen.
Onze opleidingen voldoen nog lang niet aan wat een redder zou moeten weten. Als eerste zou ik bv (net als de KNRM) naar Schotland willen, lekker in hoge golven rubberbootjes die omslaan in- en uitklimmen, maarja geen geld
Maar de vraag was wat ik vind dat een redder voor opleiding zou moeten hebben, en dan is dat het antwoord.
Een opleiding die aansluit op wat een echte redder zoal tegen kan komen: brand, gewonden, beknelling, insluitingen hoog, laag, en onderwater, opsporing noem het maar op.
Henk