GRIP 2 Zeer grote brand zorgcentrum Hornhoeve - Dirkshorn 02-10-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand zorgcentrum Hornhoeve - Dirkshorn 02-10-2009  (gelezen 9579 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 3 oktober 2009, 01:27:37
Een woning is toch een sub-brandcompartiment? Hoe kan het dan zo zijn dat een brand via OMS wordt gemeld en alsnog weet door of over te slaan naar een naastgelegen appartement?

Rowin

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 3 oktober 2009, 02:08:53
p2kflex
02:07:35 03-10-09GROUP-1Prio 3 Hornhoeve Zorgcentrum HORNHOEVE 1 DIRKSHORN ophalen COH
0200171BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201018BRW Alkmaar (West) (Bevelvoerder)
0201076BRW Alkmaar (Alkmaar West) (Paraat)
0201082BRW Alkmaar (Nollenoor) (Lichtkrant)
0201088BRW Alkmaar (West) (Lichtkrant)
0201089BRW Alkmaar (Lichtkrant)
0202999BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)

Vuurbaas

• Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2009, 11:20:50
Een woning is toch een sub-brandcompartiment? Hoe kan het dan zo zijn dat een brand via OMS wordt gemeld en alsnog weet door of over te slaan naar een naastgelegen appartement?

Ik gok op het openstaan van de voordeur !
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2009, 11:41:04
Wat ik mij afvraag is hoe het is gesteld met de uitrukvoorstellen in den lande. Wordt aan de Leidraad repressieve basisbrandweerzorg vastgehouden of wordt hier vanaf geweken en waarom?

Volgens mij wordt er de laatste tijd steeds meer aangetoond dat het beter is hieraan vast te houden.
Wat bedoel je ermee ?   Dat er niet  bij de eerste OMS is uitgerukt met 2x TS en OVD ?   ???  De uitrukvoorstellen schrijven meestal ( verschilt natuurlijk per pand ) voor om bij zorginstellingen toch wel met 2x TS en OVD te rijden ( AL niet altijd soms is er een brandweerlift aanwezig ).  Zover ik weet bepaald een korps zelf met wat men uitrukt op een OMS. Ik weet dat er nog steeds veel korpsen ( ook beroeps) voor een OMS bij zorginstellingen rijden met 1x TS.  Bij ons rijden we op dat soort panden met 2x TS en OVD ( geen AL ivm brandweerlift ), wat me wel tegen valt van collega's uit andere korpsen is dat men regelmatig zegt dat  ze het onzin vinden om dan gelijk met 2x TS te rijden, ze vinden het onzin en zonden van het gemeenschapsgeld.  Naar mijn idee grote onzin !  Ik ben blij dat we met 2x TS rijden bij zorginstellingen en grote industrieele panden  :), zeker als ik dit topic weer door lees en de foto's zie. Wat moet je bij dit incident nu met 1x TS ?   Dan wil je toch zo snel mogelijk extra handen ter plaatsen hebben?  ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:57:21
http://www.nu.nl/algemeen/2094588/bewoners-zorgcentrum-dirkshorn-nog-niet-terug.html

Bewoners zorgcentrum Dirkshorn nog niet terug
Uitgegeven:    3 oktober 2009 12:19
Laatst gewijzigd:    3 oktober 2009 12:26

DIRKSHORN - De 38 bewoners van het vrijdagavond door brand getroffen Zorgcentrum Hornhoeve in Dirkshorn (Noord-Holland) keren dit weekend niet terug naar hun woning.

Dit maakte de gemeente Harenkarspel zaterdag bekend.

Het grootste deel van de bewoners (27) verblijft sinds vrijdagavond bij familie, de overige elf zijn ondergebracht in andere vestigingen van Woonzorggroep Samen, waar het zorgcentrum in Dirkshorn deel van uitmaakt.

Er wordt hard aan gewerkt om meerdere bewoners na het weekend te kunnen laten terugkeren in hun woning, maar voor enkele woningen rond de brandhaard is dit niet mogelijk.

Voor de bewoners hiervan gaat Woonzorggroep Samen op zoek naar tijdelijk vervangende woonruimte.

Glenn2

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2009, 15:24:34
Wat bedoel je ermee ?   Dat er niet  bij de eerste OMS is uitgerukt met 2x TS en OVD ?   ???  De uitrukvoorstellen schrijven meestal ( verschilt natuurlijk per pand ) voor om bij zorginstellingen toch wel met 2x TS en OVD te rijden ( AL niet altijd soms is er een brandweerlift aanwezig ).  Zover ik weet bepaald een korps zelf met wat men uitrukt op een OMS. Ik weet dat er nog steeds veel korpsen ( ook beroeps) voor een OMS bij zorginstellingen rijden met 1x TS.  Bij ons rijden we op dat soort panden met 2x TS en OVD ( geen AL ivm brandweerlift ), wat me wel tegen valt van collega's uit andere korpsen is dat men regelmatig zegt dat  ze het onzin vinden om dan gelijk met 2x TS te rijden, ze vinden het onzin en zonden van het gemeenschapsgeld.  Naar mijn idee grote onzin !  Ik ben blij dat we met 2x TS rijden bij zorginstellingen en grote industrieele panden  :), zeker als ik dit topic weer door lees en de foto's zie. Wat moet je bij dit incident nu met 1x TS ?   Dan wil je toch zo snel mogelijk extra handen ter plaatsen hebben?  ::)
Natuurlijk wil je dat, maar al die keren dat die melders afgaan vanwege een geroosterd broodje, sigaretje, oven of schoonmakers staan daar wel 2 x TS niets te doen. Een belasting op de vrije tijd van vrijwilligers die ook een keer je neus uitkomt. Dus in die zin begrijp ik de keuze wel voor 1 x TS.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2009, 16:46:46
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/10/art000001CA441A94EC8994.html

15:51 03 Oktober 2009
Kort nieuws binnenland

De bewoners van het zorgcentrum in Dirkshorn (NH) dat gisteravond door brand werd getroffen, kunnen dit weekend niet terug naar huis. Het merendeel van de ruim 40 bejaarden kan bij familie terecht;de rest wordt opgevangen in zorgcentra in de buurt. De brand was gisteravond snel onder controle.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 3 oktober 2009, 16:48:48
Natuurlijk wil je dat, maar al die keren dat die melders afgaan vanwege een geroosterd broodje, sigaretje, oven of schoonmakers staan daar wel 2 x TS niets te doen. Een belasting op de vrije tijd van vrijwilligers die ook een keer je neus uitkomt. Dus in die zin begrijp ik de keuze wel voor 1 x TS.

Ik denk dat dit ook afhankelijk is van de opkomsttijd van de 2e TS. Als deze binnen redelijke tijd TP kan zijn dan is het niet nuttig, gezien de vele loze OMS'en, om hem direct mee te alarmeren.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 3 oktober 2009, 18:46:51
Naar aanleiding van de discussie over uitrukken met een of meerdere voertuigen even een apart topic geopend: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32683.0.html

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 3 oktober 2009, 21:47:30
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4988143/__Zorgcentrum-bewoners_niet_terug__.html

za 03 okt 2009, 21:23 | lees voor
Bewoners zorgcentrum Dirkshorn nog niet terug

DIRKSHORN -  Ruim veertig bewoners van het vrijdagavond door brand getroffen Zorgcentrum Hornhoeve in Dirkshorn keren dit weekend niet terug naar hun woning. Dit maakte de Noord-Hollandse gemeente Harenkarspel zaterdag bekend.

Het overgrote deel van de bewoners verblijft sinds vrijdagavond bij familie, elf mensen zijn ondergebracht in andere vestigingen van Woonzorggroep Samen, waar het zorgcentrum in Dirkshorn deel van uitmaakt. Eén bewoner brengt de nacht door in het ziekenhuis.

Er wordt hard aan gewerkt om meerdere bewoners na het weekend te kunnen laten terugkeren in hun woning, maar voor enkele woningen rond de brandhaard is dit niet mogelijk. Voor de bewoners hiervan gaat Woonzorggroep Samen op zoek naar tijdelijk vervangende woonruimte.

Het zorgcentrum in Dirkshorn vatte vrijdagavond iets na tien uur vlam en werd direct ontruimd. Rond half twaalf was de brand onder controle. De brand ontstond doordat de kop van een lucifer afbrak toen een bejaarde bewoonster in haar woning het gas wilde aansteken. De brandende lucifer kwam in de gordijnen terecht en zette het appartement in brand.