Sorry, hoor. Maar ik ben je effe kwijt. Een brandweerman ter plaatse moet op cursus omdat er een ruimte van 1000 m2 in een bedrijfsverzamel gebouw uitbrandt en hij de woorden: "zeer heftige brand" op zijn toetsenbord legt...? Waarom zou zoiets - zelfs voor een brandweerman - niet zeer heftig kunnen zijn? Hmmm, is het niet zo dat er nu een uitleg wordt gegeven aan het woord heftig die wellicht niet overeenkomt met zijn gevoel.
Als ik de foto's bekijk staat het pand goed in de gloria. De vlammen slaan uit het dak. En het brand hevig (misschien verwarring 1), ook wel heftig. Dit staat los van wat ik zou verwachten vanuit cursus, ervaring en oefenen. Anders gezegd, je kan niet ontkennen dat de vlammen er goed in zitten:)
Daarnaast wordt het, neem ik aan gezien de tekst, mobiel getikt en met de adrenaline wordt er een labletje gehangen aan de beleving.
Dit zegt niets over de wijze waarop deze persoon de inzet ziet. Het brand gewoon heel goed. Wellicht komt deze brandweerman (M/V) aan en denkt zo dat brand heftig en staat 5 minuten later met het zweet op het voorhoofd midden in het pand vol goede moed met een handstraal (zou onverstandig zijn gezien de brand).
Nogmaals ik lees het heftig als een uitleg aan het beeld. Zoals een wijnproever een wijn omschrijft (Lekker, fruitig, zoet met het gevoel van lentebloesem op een zon overgoten dag
Ik hou niet van wijn
). Een gevoel uiten in woorden.
Dit staat los van de feitelijke waarheden.