Ambtenaren vervolgbaar bij fouten

Auteur Topic: Ambtenaren vervolgbaar bij fouten  (gelezen 5503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2009, 22:56:42
Het is goed als iedereen aangesproken kan worden op zijn daden. Het probleem is in zoveel ambtelijke organisaties dat verantwoording nemen een eng woord is. Veelal zie je dat iedereen vind dat hij er iets over behoort te zeggen. De verantwoording nemen is vaak moeilijk voor de persoon. Dit zorgt ervoor dat veel zaken te lang duren, te traag gaan of zelf afketsen.

Ik zou werkelijk niet weten wat beter is.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:03:19
Zolang de politiek invloed heeft op hoe ambtenaren zich moeten gedragen en wat ze moeten doen gaat het allemaal een heel erg moeilijk verhaal worden... Wordt de politiek (B&W, ministers) straks ook strafrechtelijk vervolgt als ze opdracht gegeven hebben om de wet te overtreden en dat door een ambtenaar uitgevoerd is...  ???

Dit gaat er toe leiden dat alleen geschreven / vastgelegde opdrachten uitgevoerd gaan worden door ambtenaren... :-X


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #22 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:19:36
Zolang de politiek invloed heeft op hoe ambtenaren zich moeten gedragen en wat ze moeten doen gaat het allemaal een heel erg moeilijk verhaal worden... Wordt de politiek (B&W, ministers) straks ook strafrechtelijk vervolgt als ze opdracht gegeven hebben om de wet te overtreden en dat door een ambtenaar uitgevoerd is...  ???

Dit gaat er toe leiden dat alleen geschreven / vastgelegde opdrachten uitgevoerd gaan worden door ambtenaren... :-X
zal toch altijd laagste in rang de dupe zijn
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:22:56
zal toch altijd laagste in rang de dupe zijn
Dat is inprincipe niet erg dat Als je wat strafbaars gedaan  je vervolgt wordt... Alssssssssssssssss de rest, de leidinggevenden, beleidsmakers, wethouders, burgemeesters, chef van diensten, commandanten, enz ook maar vervolgt worden..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:24:36
Als ik dit zo lees hebben de ambtenaren het toch wel heel erg zwaar!
Er worden wel allerlei uitvluchten gevonden om je als ambtenaar te verschuilen.
Wanneer je opdracht krijgt een wet te overtreden, ben je al niet goed bezig.
 :(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:45:09
Als ik dit zo lees hebben de ambtenaren het toch wel heel erg zwaar!
Er worden wel allerlei uitvluchten gevonden om je als ambtenaar te verschuilen.
Wanneer je opdracht krijgt een wet te overtreden, ben je al niet goed bezig.
 :(

Ik kan je voorbeelden geven (maar dat ga ik hier niet doen op het forum) waarbij ambtenaren de opdracht kregen even de andere kant op te kijken omdat het 'politiek' gevoelig lag...

Toch ff een voorbeeld: Een strandfeest met waar de organisator tijdens een overleg aangeeft dat er meer mensen komen dan op de eerste aanvraag. Er is niet tegen de organisator gezegd dat hij absoluut niet meer mensen mocht toelaten. Er wordt geen gewijzigde aanvraag ingediend, de vergunning wordt verleend met het oorspronkelijke aantal en de politie bepaald zijn inzet op het oorspronkelijke aantal. Tijdens het evenement schaalt de politie ook niet op... We weten het gevolg...
Er is een vergunning afgegeven voor minder mensen dan de aanvrager mondeling verzocht had. Waarschijnlijk zit hier ook nog wat (deel)gemeentelijke politieke druk op het evenement want het was onderdeel van een campagne om de deelgemeente te promoten als evementenlokatie.
Tijdens het evenement heeft de toezichthouder op de vergunning, de politie, ook geen 'stop' gezegd toen er meer dan het toegestane aantal mensen op het terrein waren.
Wie van de ambtenaren gaat nu in de toekomst strafrechtelijk vervolgt worden?

In de voorbereiding:
De ambtenaar die de evenementenvergunning gemaakt heeft?
De leidinggevende van de ambtenaar die de vergunning getekend heeft?
De wethouder die verantwoordelijk is voor de afgifte van evenementen vergunningen?
De gemeente?

In de uitvoering:
De agent die geconstateerd heeft dat de organisator zich niet hield aan de afgegeven vergunning?
De politiechef niet niet opgeschaald heeft?
De korpschef?
De politie organisatie die de politiechef capabel geacht heeft?

Ik weet het niet...

Het is goed dat ambtenaren ook strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden maar dan moet het volgens mij niet blijven bij het uitvoerend niveau....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2009, 01:07:37
Ik kan je voorbeelden geven (maar dat ga ik hier niet doen op het forum) waarbij ambtenaren de opdracht kregen even de andere kant op te kijken omdat het 'politiek' gevoelig lag...

Toch ff een voorbeeld: Een strandfeest met waar de organisator tijdens een overleg aangeeft dat er meer mensen komen dan op de eerste aanvraag. Er is niet tegen de organisator gezegd dat hij absoluut niet meer mensen mocht toelaten. Er wordt geen gewijzigde aanvraag ingediend, de vergunning wordt verleend met het oorspronkelijke aantal en de politie bepaald zijn inzet op het oorspronkelijke aantal. Tijdens het evenement schaalt de politie ook niet op... We weten het gevolg...
Er is een vergunning afgegeven voor minder mensen dan de aanvrager mondeling verzocht had. Waarschijnlijk zit hier ook nog wat (deel)gemeentelijke politieke druk op het evenement want het was onderdeel van een campagne om de deelgemeente te promoten als evementenlokatie.
Tijdens het evenement heeft de toezichthouder op de vergunning, de politie, ook geen 'stop' gezegd toen er meer dan het toegestane aantal mensen op het terrein waren.
Wie van de ambtenaren gaat nu in de toekomst strafrechtelijk vervolgt worden?

In de voorbereiding:
De ambtenaar die de evenementenvergunning gemaakt heeft?
De leidinggevende van de ambtenaar die de vergunning getekend heeft?
De wethouder die verantwoordelijk is voor de afgifte van evenementen vergunningen?
De gemeente?

In de uitvoering:
De agent die geconstateerd heeft dat de organisator zich niet hield aan de afgegeven vergunning?
De politiechef niet niet opgeschaald heeft?
De korpschef?
De politie organisatie die de politiechef capabel geacht heeft?

Ik weet het niet...

Het is goed dat ambtenaren ook strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden maar dan moet het volgens mij niet blijven bij het uitvoerend niveau....

ik vind dat het uitvoerend deel helemaal niet vervolgd mag worden....Het is een fout van het voorbereidende deel...
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2009, 09:19:55
Ik kan je voorbeelden geven (maar dat ga ik hier niet doen op het forum) waarbij ambtenaren de opdracht kregen even de andere kant op te kijken omdat het 'politiek' gevoelig lag...

Toch ff een voorbeeld: Een strandfeest met waar de organisator tijdens een overleg aangeeft dat er meer mensen komen dan op de eerste aanvraag. Er is niet tegen de organisator gezegd dat hij absoluut niet meer mensen mocht toelaten. Er wordt geen gewijzigde aanvraag ingediend, de vergunning wordt verleend met het oorspronkelijke aantal en de politie bepaald zijn inzet op het oorspronkelijke aantal. Tijdens het evenement schaalt de politie ook niet op... We weten het gevolg...
Er is een vergunning afgegeven voor minder mensen dan de aanvrager mondeling verzocht had. Waarschijnlijk zit hier ook nog wat (deel)gemeentelijke politieke druk op het evenement want het was onderdeel van een campagne om de deelgemeente te promoten als evementenlokatie.
Tijdens het evenement heeft de toezichthouder op de vergunning, de politie, ook geen 'stop' gezegd toen er meer dan het toegestane aantal mensen op het terrein waren.
Wie van de ambtenaren gaat nu in de toekomst strafrechtelijk vervolgt worden?

In de voorbereiding:
De ambtenaar die de evenementenvergunning gemaakt heeft?
De leidinggevende van de ambtenaar die de vergunning getekend heeft?
De wethouder die verantwoordelijk is voor de afgifte van evenementen vergunningen?
De gemeente?

In de uitvoering:
De agent die geconstateerd heeft dat de organisator zich niet hield aan de afgegeven vergunning?
De politiechef niet niet opgeschaald heeft?
De korpschef?
De politie organisatie die de politiechef capabel geacht heeft?

Ik weet het niet...

Het is goed dat ambtenaren ook strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden maar dan moet het volgens mij niet blijven bij het uitvoerend niveau....

Beste Palmpje,
Dit is dus inderdaad een mooi voorbeeld. Want wat gebeurt er nu de uitvoerende agenten, heb ik begrepen worden nu als verdachte gezien. Dit terwijl er in de voorbereiding en in het kader tijdens de uitvooering, wat ik er van begrijp grote fouten zijn gemaakt. Dan is het toch logisch dat diegene die hiervan wisten ter verantwoording worden geroepen. Zij hebben tenslotte toeschouwers en hulpverleners in een gevaarlijke situatie gebracht, en dit heeft zelfs 1 mensenleven gekost.

Als ik kijk hier in de gmeente en de ambtenaar die "verantwoordlijk"is voor het strand zijn werk zie doen, schieten de tranen in mijn ogen. Ik vind dat wanneer er dan iets fout gaat op het strand hij zich mag verantwoorden voor zijn werk en niet die strandwacht die zijn best doet. Hij mag zich niet verschuilen achter "beleid"zo maken de ambtenaren zich ronduit belachelijk en niet geloofwaardig