Als ik dit zo lees hebben de ambtenaren het toch wel heel erg zwaar!
Er worden wel allerlei uitvluchten gevonden om je als ambtenaar te verschuilen.
Wanneer je opdracht krijgt een wet te overtreden, ben je al niet goed bezig.
Ik kan je voorbeelden geven (maar dat ga ik hier niet doen op het forum) waarbij ambtenaren de opdracht kregen even de andere kant op te kijken omdat het 'politiek' gevoelig lag...
Toch ff een voorbeeld: Een strandfeest met waar de organisator tijdens een overleg aangeeft dat er meer mensen komen dan op de eerste aanvraag. Er is niet tegen de organisator gezegd dat hij absoluut niet meer mensen mocht toelaten. Er wordt geen gewijzigde aanvraag ingediend, de vergunning wordt verleend met het oorspronkelijke aantal en de politie bepaald zijn inzet op het oorspronkelijke aantal. Tijdens het evenement schaalt de politie ook niet op... We weten het gevolg...
Er is een vergunning afgegeven voor minder mensen dan de aanvrager mondeling verzocht had. Waarschijnlijk zit hier ook nog wat (deel)gemeentelijke politieke druk op het evenement want het was onderdeel van een campagne om de deelgemeente te promoten als evementenlokatie.
Tijdens het evenement heeft de toezichthouder op de vergunning, de politie, ook geen 'stop' gezegd toen er meer dan het toegestane aantal mensen op het terrein waren.
Wie van de ambtenaren gaat nu in de toekomst strafrechtelijk vervolgt worden?
In de voorbereiding:
De ambtenaar die de evenementenvergunning gemaakt heeft?
De leidinggevende van de ambtenaar die de vergunning getekend heeft?
De wethouder die verantwoordelijk is voor de afgifte van evenementen vergunningen?
De gemeente?
In de uitvoering:
De agent die geconstateerd heeft dat de organisator zich niet hield aan de afgegeven vergunning?
De politiechef niet niet opgeschaald heeft?
De korpschef?
De politie organisatie die de politiechef capabel geacht heeft?
Ik weet het niet...
Het is goed dat ambtenaren ook strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden maar dan moet het volgens mij niet blijven bij het uitvoerend niveau....