Locators

Auteur Topic: Locators  (gelezen 3691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:32:26
ehm, mogelijk een domme vraag maar waarom niet iedereen op het water AIS, maakt het ook voor verkeersposten en KWC handiger lijkt me i.p.v. een kastje erbij. En hoe zit het met vergunning m.b.t. dit soort digitale signalen op gebruikte frequenties en vermogens t.a.v. bijv. het bereik?

Kees  8)

Het is handig dat de grotere watereenheden gewoon AIS gebruiken en dat AIS ook als import module in Citygis komt..

Voor alle andere landgebasseerde en eventueel kleinere boten is dit een goede optie als er een GPRS dekking is.. Dus er zal iets van een GSM Antennemast met UMTS/GPRS in de buurt moeten zijn wil dit werken..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:46:28
Bedankt voor je uitleg. De meeste van deze volgsystemen maken overigens gebruik van kwetsbare GSM systemen. Denk dat we er wel voor moeten waken om straks niet naast de officiele systemen nog een tiental private systemen te hebben draaien.
Ik maak zelf graag gebruik van elektronica maar zie helaas ook steeds meer voorbeelden van blind vertrouwen zeker ten aanzien van het ontbreken van parate lokale kennis en gebruik van eenvoudige fail-proof middelen als er even iets niet helemaal werkt zo het moet.
Het zou ook handig zijn als maritieme en land-based eenheden over dezelfde coördinatensystemen, up-to-date kaartenmateriaal e.d. zouden beschikken en vooral enige kennis van elkaars overlappende gebieden, het zal wel steeds meer een utopie worden.  :(

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2009, 12:52:59
Bedankt voor je uitleg. De meeste van deze volgsystemen maken overigens gebruik van kwetsbare GSM systemen. Denk dat we er wel voor moeten waken om straks niet naast de officiele systemen nog een tiental private systemen te hebben draaien.
Ik maak zelf graag gebruik van elektronica maar zie helaas ook steeds meer voorbeelden van blind vertrouwen zeker ten aanzien van het ontbreken van parate lokale kennis en gebruik van eenvoudige fail-proof middelen als er even iets niet helemaal werkt zo het moet.
Het zou ook handig zijn als maritieme en land-based eenheden over dezelfde coördinatensystemen, up-to-date kaartenmateriaal e.d. zouden beschikken en vooral enige kennis van elkaars overlappende gebieden, het zal wel steeds meer een utopie worden.  :(

Kees  8)

Tja,  er is ooit in samenwerking met de defensie en politie een project voor alle hulpdiensten georganiseerd.. Waarbij dit soort informatie beschikbaar kwam en 1 centraal systeem.  En toch heeft de ambulancezorg en enkele brandweer regio's gekozen voor citygis..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2009, 13:12:27
WOW! Wat een futuristisch systeem, je kunt zo de bootjes zien bewegen en volgen. "Lokators", als in gps-jes die radiografisch hun signalen doorgeven aan een centrale computer die de gegevens upload op internet en op een kaart plot? Wie heeft zoiets, en huren ze dat dan of zo? Een soort AIS dus, maar dan echt live.

Deze techniek wordt door zendamateurs al jaaren gehanteerd, zoek eens op APRS en zo was er nog een moderner systeem waar ik het gisteren nog met iemand over had, maar ben het nu alweer vergeten :(


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2009, 20:47:50
Voor alle andere landgebasseerde en eventueel kleinere boten is dit een goede optie als er een GPRS dekking is.. Dus er zal iets van een GSM Antennemast met UMTS/GPRS in de buurt moeten zijn wil dit werken..

De ALVS/GIS systemen van de ambu/brw/pol gaan toch ook over een apart netwerk... iets van ambunet heet het volgesmij(wat dan weer in citygis word gepresenteerd).

Ik weet iniedergeval dat men (in sommige) regio's ook voertuigen uit andere regio's en diensten kan zien + de status.

Zou het mogelijk zijn om het hierop aan te sluiten?

Joost


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 23 september 2009, 13:06:46
Deze techniek wordt door zendamateurs al jaaren gehanteerd, zoek eens op APRS en zo was er nog een moderner systeem waar ik het gisteren nog met iemand over had, maar ben het nu alweer vergeten :(
DSTAR ?
een aantal DSTAR portofoons ondersteunen GPS positie in het datakanaal.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #16 Gepost op: 23 september 2009, 19:35:24
Kees,

de hulpverlening van reddingsbrigade beperkt zich niet alleen tot waterhulpverlening. Reddingsbrigades aan de kust rijden ook voor onwelwordingen, reanimaties en kleine medische hulpverleningen met hulpverleningsvoertuigen in opdracht van de CPA of eigen meldkamer. Andere, met name binnenwater-reddingsbrigades, leveren verkeersbegeleiding tijdens evenementen of verzorgen de eerste hulp voor een organisatie of logistieke ondersteuning voor de Brandweer. Zoals je zelf al aanhaalt is AIS bedoeld voor nautische eenheden en dus niet voor voertuigen, lopende eenheden of eerste hulp posten.
Als ik voor mezelf praat is totale integratie natuurlijk het makkelijkste. Ik maak op mijn werkplek gebruik van CityGIS. Nu komt er aan het eind van het jaar een mogelijkheid om bepaalde lokators toe te voegen in CityGIS, waaronder AIS en dit soort lokators. Probleem nu is dat CityGIS natuurlijk niet voor iedereen toegankelijk is. Maar de "losse" webbased tracking systemen natuurlijk wel.

Nu zijn de KNRM en reddingsbrigade eenheden ook niet zichtbaar voor mij. Zij melden zich in en . . . . . . . . . . . . Het komt frequent voor dat hulpverleningsvoertuigen van reddingsbrigades  of het KHV van de KNRM ergens in de duinen staan bij een slachtoffer. Maar waar? Niet elke meldkamer centralist kent het duingebied. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van uitzend buro-medewerkers als chauffeur op een ambulance. Dus ook geen regionale bekendheid.

 
Daar moet ik je even het antwoord op schuldig blijven, maar wordt vervolgd. Maar het mag duidelijk zijn dat het bedoeld is om de hulpverlening te verbeteren.

RR (zoeken naar een rondje in een duingebied)
Andere, met name binnenwater-reddingsbrigades, leveren verkeersbegeleiding tijdens evenementen of verzorgen de eerste hulp voor een organisatie of logistieke ondersteuning voor de Brandweer.

even een opmerking; wij zijn een binnenwaterbrigade,maar doen de zelfde taken als een kustbrigade en ook de taken hierbeven genoemd door jou.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 23 september 2009, 22:47:33
Andere, met name binnenwater-reddingsbrigades, leveren verkeersbegeleiding  ::)

Denk dat deze term niet helemaal goed gekozen is. Verkeersbegeleiding vindt plaats door verkeersleiders.  ;)

Kees  8)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #18 Gepost op: 24 september 2009, 17:50:31
Andere, met name binnenwater-reddingsbrigades, leveren verkeersbegeleiding  ::)

Denk dat deze term niet helemaal goed gekozen is. Verkeersbegeleiding vindt plaats door verkeersleiders.  ;)

Kees  8)
rescue ranger bedoeld dat: de binnen brigades mensen met auto een parkeerplaats toewijzen of bij te weinig bevoegdheid op straat , mogen assisteren.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.