Bij ons op de randmeren heeft nog geen 1 schipper zelf de kosten moeten voldoen. Alles loopt keurig via de verzekering.
In het zeldzame geval dat een boot niet verzekerd is vragen wij een vrijwillige bijdrage. Dit om al het gezeur voor te zijn.
Ook de verzekeraars zijn blijkbaar blij met ons. We krijgen steeds meer directe meldingen van hun.
Op de weg is het goed geregeld. De ambulance neemt het slachtoffer mee, de berger het autowrak. Als we dat op het water nou ook eens gewoon goed regelen is er een hoop onrust en misverstanden uit de wereld.
Er zijn echter stromingen binnen organisaties die belang hebben bij het zwart afschilderen van de bergers. Er worden dan ook allerlei niet kloppende verhalen verteld. Graag daag ik jullie uit dit op waarde te schatten, en eens te kijken hoe zaken echt afgehandeld worden.
Werk nou eens samen, en laat ieder doen wij hij of zij voor is. Pas als er duidelijke afspraken zijn kun je iemand er ook aan houden. Zolang er geen afspraken zijn zullen de bergers zich naar hun werk moeten spoeden, omdat er anders een gesubsidieerde boot met het werk vandoor gaat.
Eigenlijk heel vreemd dat mensen bij hun werk weggepiept worden om een jacht met motorstoring naar binnen te gaan slepen. Ik weet zeker dat de werkgevers denken dat zijn medewerker echt mensen gaat redden. Helaas is dit niet het geval in 95% van alle gevallen.
Hou de reddingboten vrij om te redden, en laat de bergers nou bergen en slepen. Net als op de weg. Probleem opgelost.