Blijkbaar denkt de kustwacht er anders over en die bepaalt en niet een of andere Henk.
Die een of andere Henk bepaalt samen met de rest van het bestuur waar reddingsboot van HOGE voor ingezet wordt en als dat niet voor slepen is maar slechts voor de veiligheid is er niets dat de kustwacht daaraan kan veranderen. Wat betreft redden kan de kustwacht dwingend optreden. Als het lauter pech-hulp betreft heeft de kustwacht geen enkele autoriteit en kan ons niet dwingen iemand te verslepen.
Het is toch jammer dat Henk zo negatief over de KNRM blijft praten geloof niet dat we veel goed dingen doen oh ja alleen als we ons met de mensen bezig houden. Volgens mij is het bij het KWC bekend dat alle stations langs het Ijsselmeer en Markermeer bedeeld zijn met twee reddingsboten die indien nodig is onafhankelijk van elkaar kunnen opereren dus blijft het station beschikbaar voor een andere actie. En misschien werkt het bij jullie anders Henk maar wij brengen het jacht in princiepe naar de dichtsbijzijnde haven dus geen gesleep van Enkhuizen naar Lelystad zoals jij hier als voorbeeld geeft.
Wij zetten onze boot alleen voor noodhulp in herhaal ik maar weer eens en doen dat aan de hand van een verdedigbaar standpunt. En weer herhaal ik wat de KNRM doet moet ze zelf weten. Maar zodra de wereld op z'n kop gezet wordt en bepleit wordt dat de waterhulpdienst nu eens op moet houden met boten te slepen ten gunste van de KNRM ben ik zo vrij om hier (op straffe van algemene verkettering) aan heiligheids-schennis te doen en mij af te vragen of een slepende reddingsboot wel zo handig is als er een berger in de buurt is.
Als je dat standpunt hebt (maar misschien mag dat gewoon niet) ben je niet meteen tegen de hele KNRM, wat een onzin! De KNRM als geheel heeft mijn welgemeende waardering.
Maar het zit niet in de aard van het beestje om als een doorgedraaide fan van Frans Bauer bij alles wat ze doen te staan juichen en klappen.
Ik noemde expres niet de KNRM, want ook sommige reddingsbrigades hebben daar een handje van. En ik durf hier te stellen dat het niet eens zo aan de Reddingsbrigades cq KNRM ligt, maar aan de adrealine door "ha, weer een actie" van de vrijwilligers om door te varen (tegen het "bevel" van de kustwacht in) terwijl een berger het scheepje al los getrokken heeft.
Omdat jullie niet ingaan op het met snelheden van boven de 70 km per uur ook op een drukke zondagmiddag naar een jachtje met motorpech blazen, neem ik maar aan dat dit fenomeen jullie volledige instemming heeft. Wat weer wat zegt over de prioriteiten van doorsnee "redders".
Henk