Hoe zit het dan als een RAC de melding krijgt en een KNRM boot inzet dan gaat het in veel gevallen neem ik aan over de RAC kanalen die neem ik aan ook niet op de marifoon zitten. Dan weet een berger niet waar die heen moet of gaat die dan als een wilde over het water varen opzoek naar een eventuele klant ?
Dat heet dan een "telefonische melding" en dat gebeurt. Iemand die de reddingsbrigade/KNRM speciaal belt om een sleepje, iemand die redder aan de wal is bv, dat kun je ze niet kwalijk nemen, die wordt gewoon geholpen.
Het RAC is echter verplicht om aan de kustwacht door te geven, met alle bijzonderheden, als hen een alarmerend telefoontje bereikt wat een hulpverlening op het water behoeft.
Er zijn allemaal manieren om dit te frustreren natuurlijk, vooral als je leden op het RAC hebt zitten. Net even die andere positie doorgeven aan de kustwacht dan over C2000. Of wat denk je van "schipper van dienst even contact met het RAC", waarna even later gemeld wordt "we zijn een bootje met motorpech tegengekomen...".
"Als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt".
Kijk, besef dat die taak van de reddingsboot wellicht niet bij alle werkgevers even duidelijk is, misschien denkt die werkgever wel naief dat de taak van de REDDINGboot redden is, weet die man veel!
Het is voorgekomen dat de berger Noordgat nadat hij een klus voor zijn neus voorbij zag gaan alle werkgevers heeft opgebeld van de reddingsboot bemanning met het verhaal dat hij zijn werknemer vrij gegeven had om het werk van de berger te doen, of ze dat wel wisten...
Ik sluit me bij Simon aan als hij zegt dat eigenlijk de oorzaak ligt bij het enthousiastme waarmee de vrijwilligers hun hobbie uitoefenen en daarin soms een beetje doorschieten.
Ik begrijp ook wel dat je de vrijwilligers gemotiveerd moet houden en dat alleen maar lukt als ze wat om handen hebben, zoals het spelen met- en het rukken en trekken aan bootjes.
Als ze zich zouden moeten beperken tot die enkele keer dat er echt een mens in nood is, zou menig vrijwilliger uit verveling afhaken, en dat willen we toch ook niet.
Je zou inderdaad een modus moeten kunnen vinden dat er voor beiden lol te beleven blijft. Als de reddingsboot nu eens vooruit gaat voor de veiligheid van de mensen en de boel stabiliseerd, gevolgd door de waterhulpdienst die rustig ter plaatse komt en de zaak op sleep neemt, "onder toeziend oog van de reddingsboot sleepte de door hen ingeschakelde waterhulpdienst de pechvogels naar een veilige ligplaats...
Wauw, wat zou dat mooi zijn! Je moet goed begrijpen dat qua PR de Waterhulpdienst geen concurrentie geeft aan de reddingsdiensten, de waterhulpdienst gaat het om de klus, niet om het stuk in de krant waarin zijn naam genoemd wordt. Niet altijd is hij blij als hij in een persbericht genoemd wordt.
Menno heeft liever geen gezeik, doet zijn ding en praat daar weinig over.
Maar bedenk eens wat er zou kunnen gebeuren als er een einde kwam aan de informatiestroom naar niet reddingsbrigades/KNRM en de Waterhulpdienst op de gok uit moest varen, zonder bijzonderheden.
Ik geeft je op een briefje dat dan de marifoon snel verruild werd voor een scanner en er ook geen informatie naar de kustwacht meer zou gaan, met grote zoekakties naar reeds naar binnen gesleepte schuitjes/drenkelingen tot gevolg. Dat is nou een situatie die niemand wil.
Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.
Henk