Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades ) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.
Dat voorstel heb ik hier jaren geleden al eens voorbij zien komen
Wat Simon aangeeft, pechthulp op het water net zo regelen als pechhulp op het land, zou denk ik best levensvatbaar kunnen zijn.
Ook het water kun je indelen in sectoren en voor die sectoren de sleephulp aanbesteden (zoals IM op het land). Alleen moet degene die de melding aanneemt dan wel gaan classificeren. Ik vind het eigenlijk sowieso al belachelijk dat kanaal 16 wordt gebruikt voor pechgevalletjes, waarbij eigenlijk geen sprake is van een gevaarssetting. Doe dat lekker via de telefoon of via de reguliere posten.
Als de bergers / waterhulpdiensten zich zouden verenigen is dat denk ik een hele stap voorwaarts. Je kunt dan als branche kwaliteitsnormen gaan opstellen en je gaan profileren. Je bent ook eerder gesprekspartner aan de onderhandelingstafel, omdat je als één kan worden benaderd in plaats van als tig verschillende organisaties.
Misschien leuk om een overzichtje te maken van bergers / slepers die in deze discussie relevant zijn?
- Jachtservice Huizen
- Post Watersport (als die het weer zou oppakken)
- Rederij Noordgat
- Hollandia
- BTS Dintelsas
- Okker Maritiem (Bruinisse, als deze nog bestaat)
- ?