"als je 112 belt of het kwc met de melding we liggen alleen maar vast."
Dat soort meldingen zijn naar mijn ervaring zeldzaam.
M.a.w. in praktijk zak er dus niet gek veel veranderen, behalve dat een grote sleep wat makkelijker wordt overgegeven aan de berger. De KNRM zal dan toch dikwijls hulp verlenen bij de operatie.
Kees
Oja, zat van die meldingen, ik kan de haven niet in met mijn zeilboot want mijn motor doet het niet. En "Gewoon vast" liggen ze hier bijna dagelijks. En komen ze ook weer -zoals vanmiddag- vanzelf weer los.
Wat nou toch steeds "een uur op een berger wachten". de berger hier is er binnen 6 minuten uit, dag en nacht.
Er wordt hier op het forum veel te veel gesproken over of/of. De reddingsbrigade Naarden begint helemaal te wennen aan de berger. Vanmiddag UITSTEKEND samen gewerkt, half gebroken mast op het IJmeer, bij windkracht acht: vier mensen op de punt van de zeilboot gedirigeerd door Menno om te voorkomen dat als de mast helemaal doorknapt iemand het ding op zijn knar krijgt. De golven slaan dwars over de boot en de mensen heen. Toch slagen ze er in een sleepverbinding met de Meander van Jacht Service Huizen te maken, waarna de Johanna Smidt van de RB Naarden achter bij de sleep vaart om de mensen op te pikken mochten ze van de zeilboot afgeslagen worden door de overkomende golven. Er af halen is geen optie, te gevaarlijk.
Opgelucht dat alles goed is afgelopen schudden ze elkaar in de haven de hand. Fantastisch! Samen gaat het zo veel beter, we komen er wel...
Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig.
Henk