Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 24088 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2009, 01:21:26
Zeker Henk, men vult elkaar aan.

Kees  8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2009, 12:44:15
Citaat
"Er zullen steeds meer redders tot het inzicht komen dat het niet om hen gaat, maar om de hulpverlening, die je het beste samen kunt doen, elkaar aanvullend (en niet afzeikend) waar nodig."

Sterker nog dit is naar mijn ervaring in de meeste gebieden al tijden zo.
En als je de dagelijkse berichten op KNRM.nl leest zie dat er ook vaak zat geschreven wordt over de prima samenwerking met de bergers. O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2009, 15:24:39
Mooi voorbeeld van prima samenwerking tussen KWC,Brandaris,Marine,KNRM en bergers:

http://www.terschellingscanner.nl/Waker-Brand-Machinek.html

 O0 O0


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2009, 17:54:21


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 7 april 2010, 16:55:52
In de nieuwe Waterkampioen een stukje over cowboys/bergers:

http://www.waterkampioen.nl/published/wkm/content/pages/nu_in_het_magazine.nl.html

 ;)


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2010, 22:47:34
Bij ons op de randmeren heeft nog geen 1 schipper zelf de kosten moeten voldoen. Alles loopt keurig via de verzekering.
In het zeldzame geval dat een boot niet verzekerd is vragen wij een vrijwillige bijdrage. Dit om al het gezeur voor te zijn.
Ook de verzekeraars zijn blijkbaar blij met ons. We krijgen steeds meer directe meldingen van hun.

Op de weg is het goed geregeld. De ambulance neemt het slachtoffer mee, de berger het autowrak. Als we dat op het water nou ook eens gewoon goed regelen is er een hoop onrust en misverstanden uit de wereld.

Er zijn echter stromingen binnen organisaties die belang hebben bij het zwart afschilderen van de bergers. Er worden dan ook allerlei niet kloppende verhalen verteld. Graag daag ik jullie uit dit op waarde te schatten, en eens te kijken hoe zaken echt afgehandeld worden.

Werk nou eens samen, en laat ieder doen wij hij of zij voor is. Pas als er duidelijke afspraken zijn kun je iemand er ook aan houden. Zolang er geen afspraken zijn zullen de bergers zich naar hun werk moeten spoeden, omdat er anders een gesubsidieerde boot met het werk vandoor gaat.
Eigenlijk heel vreemd dat mensen bij hun werk weggepiept worden om een jacht met motorstoring naar binnen te gaan slepen. Ik weet zeker dat de werkgevers denken dat zijn medewerker echt mensen gaat redden. Helaas is dit niet het geval in 95% van alle gevallen.

Hou de reddingboten vrij om te redden, en laat de bergers nou bergen en slepen. Net als op de weg. Probleem opgelost. :)


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #16 Gepost op: 8 april 2010, 08:34:42
Leuk onderwerp die hier gestart is "bergers" . Wat verstaan we onder bergers is tegenwoordig een rubberboot die een bootje los kan trekken of een bootje kan binnenslepen een berger ? Volgens mij is het in Nederland nog steeds zo dat je als het mogelijk is elkaar moet helpen is dan ieder schip die iemand sleept tegenwoordig een berger? Persoonlijk vind ik dat de meeste gewoon hulpverleners zijn en wanneer een vaartuig in problemen om de KNRM vraagt die ook gewoon moet kunnen krijgen en niet dat er een hulpverlener komt die zich uitgeeft als reddingsboot. Een berger is een bedrijf die ook echt kan bergen of samenwerkt met een echt bergingsbedrijf zoals op terschelling gebeurt en niet een rubberboot met een sleepboldertje erop en dan misschien nog een klein motorpompje aan boord heeft.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 8 april 2010, 09:55:24
Hou de reddingboten vrij om te redden, en laat de bergers nou bergen en slepen. Net als op de weg. Probleem opgelost. :)

Zo simpel is de werkelijkheid niet: de Kustwacht heeft als taak o.a. hulpverlening op het water.
Op B.S.T. in zeeland na heeft zij geen werkovereenkomst met verder zelfbenoemde bergers.
Met als gevolg dat zij de KNRM zal alarmeren.De KNRM bepaald dus niet zelf dat ze voor dit soort klussen gaat varen.
Daarbij komt dat een reddingboot niet alleen een reddingboot is maar ook een hulpverlenings vaartuig.
En net zoals het redden van mensen niet exclusief voor reddingboten is,is ook het aanbieden van een sleepje niet het alleen recht voor de bergers. Sterker nog iedere passant kan en mag hulp aan bieden op het water.
Daar zullen we het met zijn allen mee moeten doen. O0


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #18 Gepost op: 8 april 2010, 10:05:44
Ben het helemaal met je eens Doruz er word te vaak gedacht dat de KNRM het alleen maar doet om de "bergers" te pesten maar inderdaad we worden ook gewoon gealarmeerd door het KWC. En als we als eerste ter plaatse zijn nemen we het vaartuig gewoon mee en als er elders mensen in nood zijn krijgen die bij ons de prioriteit en gaat het sleepje gewoon voor anker en halen we die later op of hij word door onze andere boot binnengebracht.
Zo simpel is de werkelijkheid niet: de Kustwacht heeft als taak o.a. hulpverlening op het water.
Op B.S.T. in zeeland na heeft zij geen werkovereenkomst met verder zelfbenoemde bergers.
Met als gevolg dat zij de KNRM zal alarmeren.De KNRM bepaald dus niet zelf dat ze voor dit soort klussen gaat varen.
Daarbij komt dat een reddingboot niet alleen een reddingboot is maar ook een hulpverlenings vaartuig.
En net zoals het redden van mensen niet exclusief voor reddingboten is,is ook het aanbieden van een sleepje niet het alleen recht voor de bergers. Sterker nog iedere passant kan en mag hulp aan bieden op het water.
Daar zullen we het met zijn allen mee moeten doen. O0




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2010, 11:08:05
Ben het helemaal met je eens Doruz er word te vaak gedacht dat de KNRM het alleen maar doet om de "bergers" te pesten maar inderdaad we worden ook gewoon gealarmeerd door het KWC. En als we als eerste ter plaatse zijn nemen we het vaartuig gewoon mee en als er elders mensen in nood zijn krijgen die bij ons de prioriteit en gaat het sleepje gewoon voor anker en halen we die later op of hij word door onze andere boot binnengebracht.
De combinatie reddingsboot/hulpverleningsboot zie ik niet zo zitten, eigenlijk moet je (als je teminste het beste met de watersporter in nood het beste voor hebt) die combinatie niet willen.
En het is wat anders of je onder Enkhuizen of Oostelijk van Hoorn in problemen komt of op de Randmeren. Onverlet is het volgens mij niet wenselijk dat de Frans Verkade Naar Enkhuizen gaat om daar een zeilboot met motorpech  Lelystad binnen te slepen.
Die kan dan welliswaar kijken of de zeilboot een anker heeft bij een oproep voor een onwelwording voor Amsterdam, maar het weer laat dat ook niet altijd toe. En niet iedere watersporter op sleep heeft er begrip voor voor anker gegooid te worden.
Bovendien zal je meestal niets van de onwelwording merken, want voor de kustwacht tel je niet meer mee. Als je dergelijke hulpverleent krijg je status 9: "towing" en ben je niet meer inzetbaar. De kustwacht zal dan andere eenheden alarmeren.
In de praktijk hier is het zo dat "als we de eerste zijn" meer lijkt op "we zorgen dat we de eerste zijn". Vol gas op een drukke zondag middag zig zaggend tussen de scheepvaart door met zwaailicht met twee boten naar een jacht met een lege accu om eerder te zijn dan de berger! Ik heb meegemaakt dat een kanovaarder door de golfslag van de boot die in volle vaart te hulp schoot voor een boot met pech omsloeg. Die kanovaarder zonder reddingsvest hebben wij nog uit het water halen, de veroorzaker had niets in de gaten. De kano leeg gekiept waarna moeders schone kleren kwam brengen. Het lijkt wel of de "buit" belangrijker is dan het redden, en dat alle aandacht daar naar gaat in plaats van de mens in nood. Het lijken net wolven in plaats van de helden waar iedereen het over heeft. In de praktijk zie je hier regelmatig dat de berger mensen moet redden omdat de reddingsboot aan het slepen is, dat is toch de omgekeerde wereld?

Henk