Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 24227 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #20 Gepost op: 8 april 2010, 13:00:10
De combinatie reddingsboot/hulpverleningsboot zie ik niet zo zitten.Henk

Blijkbaar denkt de kustwacht er anders over en die bepaalt en niet een of andere Henk. ;)


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #21 Gepost op: 8 april 2010, 13:19:40
Het is toch jammer dat Henk zo negatief over de KNRM blijft praten geloof niet dat we veel goed dingen doen oh ja alleen als we ons met de mensen bezig houden. Volgens mij is het bij het KWC bekend dat alle stations langs het Ijsselmeer en Markermeer bedeeld zijn met twee reddingsboten die indien nodig is onafhankelijk van elkaar kunnen opereren dus blijft het station beschikbaar voor een andere actie. En misschien werkt het bij jullie anders Henk maar wij brengen het jacht in princiepe naar de dichtsbijzijnde haven dus geen gesleep van Enkhuizen naar Lelystad zoals jij hier als voorbeeld geeft.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 8 april 2010, 13:53:25
Blijkbaar denkt de kustwacht er anders over en die bepaalt en niet een of andere Henk. ;)

Die een of andere Henk bepaalt samen met de rest van het bestuur waar reddingsboot van HOGE voor ingezet wordt en als dat niet voor slepen is maar slechts voor de veiligheid is er niets dat de kustwacht daaraan kan veranderen. Wat betreft redden kan de kustwacht dwingend optreden. Als het lauter pech-hulp betreft heeft de kustwacht geen enkele autoriteit en kan ons niet dwingen iemand te verslepen.

Het is toch jammer dat Henk zo negatief over de KNRM blijft praten geloof niet dat we veel goed dingen doen oh ja alleen als we ons met de mensen bezig houden. Volgens mij is het bij het KWC bekend dat alle stations langs het Ijsselmeer en Markermeer bedeeld zijn met twee reddingsboten die indien nodig is onafhankelijk van elkaar kunnen opereren dus blijft het station beschikbaar voor een andere actie. En misschien werkt het bij jullie anders Henk maar wij brengen het jacht in princiepe naar de dichtsbijzijnde haven dus geen gesleep van Enkhuizen naar Lelystad zoals jij hier als voorbeeld geeft.

Wij zetten onze boot alleen voor noodhulp in herhaal ik maar weer eens en doen dat aan de hand van een verdedigbaar standpunt. En weer herhaal ik wat de KNRM doet moet ze zelf weten. Maar zodra de wereld op z'n kop gezet wordt en bepleit wordt dat de waterhulpdienst nu eens op moet houden met boten te slepen ten gunste van de KNRM ben ik zo vrij om hier (op straffe van algemene verkettering) aan heiligheids-schennis te doen en mij af te vragen of een slepende reddingsboot wel zo handig is als er een berger in de buurt is.

Als je dat standpunt hebt (maar misschien mag dat gewoon niet) ben je niet meteen tegen de hele KNRM, wat een onzin! De KNRM als geheel heeft mijn welgemeende waardering.
Maar het zit niet in de aard van het beestje om als een doorgedraaide fan van Frans Bauer bij alles wat ze doen te staan juichen en klappen.
Ik noemde expres niet de KNRM, want ook sommige reddingsbrigades hebben daar een handje van. En ik durf hier te stellen dat het niet eens zo aan de Reddingsbrigades cq KNRM ligt, maar aan de adrealine door "ha, weer een actie" van de vrijwilligers om door te varen (tegen het "bevel" van de kustwacht in) terwijl een berger het scheepje al los getrokken heeft.

Omdat jullie niet ingaan op het met snelheden van boven de 70 km per uur ook op een drukke zondagmiddag naar een jachtje met motorpech blazen, neem ik maar aan dat dit fenomeen jullie volledige instemming heeft. Wat weer wat zegt over de prioriteiten van doorsnee "redders".

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #23 Gepost op: 8 april 2010, 15:14:57
Voor mij zijn deze snelheden hiervoor niet nodig als duidelijk is dat er geen gevaar is. Ik zie er geen probleem in dat een reddingboot iemand terug naar de haven sleept en hierdoor niet beschikbaar is voor andere zaken. Hiernaast heeft Henk geen overeenkomst met de kustwacht en moet dus heloemaal niets, maar wordt hierdoor ook niet door de kustwacht gealarmeerd. Omdat de berger geen verplichting heeft om te varen blijft het een taak van reddingboten.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 8 april 2010, 15:44:15
Voor mij zijn deze snelheden hiervoor niet nodig als duidelijk is dat er geen gevaar is. Ik zie er geen probleem in dat een reddingboot iemand terug naar de haven sleept en hierdoor niet beschikbaar is voor andere zaken. Hiernaast heeft Henk geen overeenkomst met de kustwacht en moet dus heloemaal niets, maar wordt hierdoor ook niet door de kustwacht gealarmeerd. Omdat de berger geen verplichting heeft om te varen blijft het een taak van reddingboten.

9910001

Natuurlijk "moet ik wel wat" op het moment dat ik mij inmeld en er is iemand in problemen MOET ik er heen als de kustwacht mij dat opdraagt. Als ik terplaatse ben en het is een pech geval ligt het aan mij hoe ik daar mee omga. Bovendien komt het maar zelden voor dat de kustwacht iets zo folmuleert. Meestal is het "er is..., kunt U daar heen?".
Ik kan er zelf aan gaan sjorren of kan een berger laten komen. Als iemand anders er voor kiest liever zelf voor sleepbootje te gaan spelen staat 'm dat vrij. Zoals het weer aan mij vrij is om dat kolder te vinden.
Maar deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 8 april 2010, 16:45:23
"ha, weer een actie" van de vrijwilligers om door te varen (tegen het "bevel" van de kustwacht in) terwijl een berger het scheepje al los getrokken heeft.
Henk

Tegen het 'bevel' in van de Kustwacht?  ::)
Dit moet je even uitleggen of een voorbeeld van geven aub.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 8 april 2010, 16:59:01
Zitten hier geen grensen aan, moet ik ook helpen als er iets 60km verder gebeurd of is deze plicht als je er in de buurt bent. Volgens mij kan je zeggen als je bij huizen net buiten de haven ligt en er gebeurt iets op het ijmeer, nee ik ga niet varen het is te ver weg.  Anders moeten alle boten die op het ijmeer en op het gooi meer hier heen varen. Ik berijp wel dat jullie erheen varen waarom varen jullie anders rond.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #27 Gepost op: 8 april 2010, 17:01:06
Tegen het 'bevel' in van de Kustwacht?  ::)
Dit moet je even uitleggen of een voorbeeld van geven aub.

Volgens mij doelt Henk op: "Voor de zekerheid gaan we nog wel even kijken", nadat de Kustwacht aan de betreffende eenheid gemeld heeft dat er al een andere eenheid t.p. is, alles onder controle is en deze eenheid zijn weg naar het incident niet hoeft te vervolgen.... Staat misschien wel een voorbeeldje online?

Groeten,
Mark


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 8 april 2010, 17:58:52
Ja hoor, een heel recente met beeld en geluid:

&feature=player_embedded

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 8 april 2010, 18:18:32
Zitten hier geen grensen aan, moet ik ook helpen als er iets 60km verder gebeurd of is deze plicht als je er in de buurt bent. Volgens mij kan je zeggen als je bij huizen net buiten de haven ligt en er gebeurt iets op het ijmeer, nee ik ga niet varen het is te ver weg.  Anders moeten alle boten die op het ijmeer en op het gooi meer hier heen varen. Ik berijp wel dat jullie erheen varen waarom varen jullie anders rond.

9910001

Nee, als de kustwacht in al haar wijsheid (het best daartoe uitgeruste en geschikte schip) beslist dat je ergens heen moet, ben je wettelijk verplicht daar heen te gaan. Je bootje kan zelfs zonder tussenkomst van de Kuswacht gevorderd worden door het schip in nood, en dat hoeft niet het dichtsbijzijnde schip te zijn maar geschiktheid, uitrusting, training en mogelijkheden van de bemanning spelen ook een rol.

Ten alle tijde zal ook bij een noodgeval een KNRM Station gewaarschuwd worden, dit is een uitstekend twee sporen beleid. Het is nu wel zo ver dat als de waterhulpdienst een drenkeling uit het IJ haalt en verklaart dat deze in goede gezondheid verkeert de alarmering voor de KNRM wordt ingetrokken.
Dit is geen vaststaand beleid maar de duty officer bepaalt op dat moment hoe gehandeld dient te worden.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk