gaat hier nog steeds over bergers nou wil ik nogmaals duidelijk maken dat er maar weinig bergers zijn. voorheen was bts actief op het ijsselmeer dat kon je een berger noemen de rest zijn alleen maar rubberboten met een sleepbolder meer kan ik er niet van maken. en die "bergers"vliegen ook overal opaf met snelheden die de meeste knrm boten niet halen. nu is het zo dat snelheden voor golfslag niet zo van belang zijn vroeger gingen wij met max 9 knopen naar een klus en maakte we meer golfslag dan nu met 32 knopen
Dat is de reden dat Menno zich liever niet als "berger" laat betitelen.
Bij een berger denk je aan een sleepboot die maar 9 knopen haalt, inderdaad links en rechts ingehaald door reddingboten die wel 32 knopen varen. Wachtend tot er een boot komt die zo inmens groot is dat zelfs de reddingsboot inziet dat die een maatje te groot is (en geloof me, van die grootte varen ze echt niet op de binnen wateren).
Dat is de berger zoals Stormvogel 'm graag ziet. De logge, niet levensvatbare sleepboot die overal te laat aan komt, daar heb je als reddingsboot geen last van, al zijn professionaliteit en gedegen materiaal ten spijt. Zo'n ding wat ze tijdens een oefening altijd een voorsprong van een uur of zes geven omdat anders de oefening al afgelopen is ten tijde dat ie arriveert.
Voor een berger zoals BTS die wacht tot 'm wat toegeworpen wordt door de "ridders van het water" is echt geen plaats meer, ze zijn verjaagd omdat er geen boterham meer te verdienen valt. Als je nu pechhulp wil verlenen moet je snel zijn, met een rubberboot met een sleepbolder en snelheden die de meeste knrm boten niet halen. Je zult overal op af moeten vliegen, want voor je het weet is een hobbyist je te snel af, en moet je weer onverichterzake terug.
De bergers uit die goede oude tijd hebben geen enkel nut meer, daarom dringt Jachtserviice Huizen er op aan dat je voor hem de naam "waterhulpdienst" gebruikt.
Een waterhulpdienst die een prima aanvulling kan zijn op hetgeen de reddingsdiensten bieden en voor hem is, als hij er snel genoeg uit is en minimaal zo'n pakweg een 50% van de hulpverleningen in zijn regio op zijn naam weet te brengen, een prima boterham te verdienen.
Henk