Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 23903 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #30 Gepost op: 8 april 2010, 20:32:55
Denk alleen wel dat we even duidelijk moten houden dat dit probleem maar op een beperkt aantal plaatsen in Nederland op problemen stuit, ik noem dan de het zuidelijke IJsselmeer en een gedeelte van de Randmeren en een stuk Waddenzee ter hoogte van Terschelling/Vlieland / Harlingen.
Ook op de nieuwe stations in het zuiden zijn er wat problemen aan het ontstaan in deze zin, hoe zich dat ontwikkeld zullen we even in de gaten moeten houden.
Voor de rest van Nederland geld dat het in het algemeen zo is dat een KNRM boot de enige boot is die ter plaatse gaat, een berger die zie of hoor je nooit of bijna nooit.
Ik zou het geen slecht idéé vinden als bergers wat actiever zouden zijn langs de Noordzee, had ik niet een hele nacht aan een ijstokies bootje hoeven te sjorren om hem de haven van Den helder in te krijgen vanaf een mijl of 20 uit de kust.( uurtje of zes slepen)......

Res ( die het geen goed idee vind dat de randmeren als standaard gesteld worden)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #31 Gepost op: 8 april 2010, 20:51:19
die het geen goed idee vind dat de randmeren als standaard gesteld worden

Daar moet ik ook niet aan denken; wat een zielige vertoning daar met al die egootjes ;)


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #32 Gepost op: 8 april 2010, 23:34:17
gaat hier nog steeds over bergers nou wil ik nogmaals duidelijk maken dat er maar weinig bergers zijn. voorheen was bts actief op het ijsselmeer dat kon je een berger noemen de rest zijn alleen maar rubberboten met een sleepbolder meer kan ik er niet van maken. en die "bergers"vliegen ook overal opaf met snelheden die de meeste knrm boten niet halen. nu is het zo dat snelheden voor golfslag niet zo van belang zijn vroeger gingen wij met max 9 knopen naar een klus en maakte we meer golfslag dan nu met 32 knopen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 9 april 2010, 00:37:29
 gaat hier nog steeds over bergers nou wil ik nogmaals duidelijk maken dat er maar weinig bergers zijn. voorheen was bts actief op het ijsselmeer dat kon je een berger noemen de rest zijn alleen maar rubberboten met een sleepbolder meer kan ik er niet van maken. en die "bergers"vliegen ook overal opaf met snelheden die de meeste knrm boten niet halen. nu is het zo dat snelheden voor golfslag niet zo van belang zijn vroeger gingen wij met max 9 knopen naar een klus en maakte we meer golfslag dan nu met 32 knopen
Dat is de reden dat Menno zich liever niet als "berger" laat betitelen.
Bij een berger denk je aan een sleepboot die maar 9 knopen haalt, inderdaad links en rechts ingehaald door reddingboten die wel 32 knopen varen. Wachtend tot er een boot komt die zo inmens groot is dat zelfs de reddingsboot inziet dat die een maatje te groot is (en geloof me, van die grootte varen ze echt niet op de binnen wateren).

Dat is de berger zoals Stormvogel 'm graag ziet. De logge, niet levensvatbare sleepboot die overal te laat aan komt, daar heb je als reddingsboot geen last van, al zijn professionaliteit en gedegen materiaal ten spijt. Zo'n ding wat ze tijdens een oefening altijd een voorsprong van een uur of zes geven omdat anders de oefening al afgelopen is ten tijde dat ie arriveert.

Voor een berger zoals BTS die wacht tot 'm wat toegeworpen wordt door de "ridders van het water" is echt geen plaats meer, ze zijn verjaagd omdat er geen boterham meer te verdienen valt. Als je nu pechhulp wil verlenen moet je snel zijn, met een rubberboot met een sleepbolder en snelheden die de meeste knrm boten niet halen. Je zult overal op af moeten vliegen, want voor je het weet is een hobbyist je te snel af, en moet je weer onverichterzake terug.
De bergers uit die goede oude tijd hebben geen enkel nut meer, daarom dringt Jachtserviice Huizen er op aan dat je voor hem de naam "waterhulpdienst" gebruikt.
Een waterhulpdienst die een prima aanvulling kan zijn op hetgeen de reddingsdiensten bieden en voor hem is, als hij er snel genoeg uit is en minimaal zo'n pakweg een 50% van de hulpverleningen in zijn regio op zijn naam weet te brengen, een prima boterham te verdienen.

Henk


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #34 Gepost op: 9 april 2010, 05:00:03
Hoe zit het dan als een RAC de melding krijgt en een KNRM boot inzet dan gaat het in veel gevallen neem ik aan over de RAC kanalen die neem ik aan ook niet op de marifoon zitten. Dan weet een berger niet waar die heen moet of gaat die dan als een wilde over het water varen opzoek naar een eventuele klant ?


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #35 Gepost op: 9 april 2010, 07:38:51
Het is een bijzondere discussie geworden. Jammer dat er weer zoveel ego's in de weg staan. Waarschijnlijk daarom is het zo moeilijk om tot een redelijk gesprek te komen.
Als er nu eens puur zakelijk naar de hele materie zou worden gekeken zouden we met z'n allen veel verder komen.
Laten we wel wezen. De KNRM in Huizen bestaat nog niet zo lang, de waterhulpdienst wel.
De waterhulpdienst heeft ook altijd benadrukt een voorstander te zijn van een proffessionele reddingsclub in de regio. Immers, het is een van de drukst bevaren regio's van het land.

De discussie gaat om het feit dat de reddingboot er alles aan doet om ook elke berging en pechhulp te mogen uitvoeren. Daar zit het probleem. Dat onderwerp wordt telkens vakkundig omzeild door iedereen die weet dat de manier van handelen niet klopt, maar het zelf veel te leuk vind om gealarmeerd te worden en een rondje te gaan blazen op het water.

Wij zijn, zoals het nu (niet) geregeld is, wel genoodzaakt om snellere boten te varen dan de door ons gerespecteerde KNRM, anders wordt ons werk weggekaapt voor onze neus door een gesponsorde reddingboot. Overigens bemand door een goed opgeleide ploeg van vrijwilligers. Het is toch belachelijk dat deze mensen van hun werk weg worden gepiept om een bootje te gaan slepen, lostrekken of op te starten? Geef daar nou eens een zakelijke mening over. Ik snap ook wel dat de lokale bakker en gemeente ambtenaar het een jongensdroom vindt om over het water te blazen en even weg te zijn. Als er mensen of dieren gered moeten worden is dit ook zeer legitiem. In alle andere gevallen absoluut overbodig.

Nogmaals: Ga met elkaar in gesprek, maak normale afspraken en vul elkaar aan in plaats van proberen ten koste van alles elkaars vliegen af te vangen. Neem de situatie op de weg als voorbeeld, en je komt een stuk verder. Je denkt toch niet dat de ambulance of brandweerauto een auto gaat lostrekken uit de berm? Kom op nou. Daar heeft al een verregaande proffessionalisering plaatsgevonden. Nu de waterhulpverlening nog!

Simon.


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #36 Gepost op: 9 april 2010, 07:46:28
Het RAC allarmeert een takelwagen op het land via het LCM (Landelijk Centraal Meldpunt) als er een auto moet worden weggesleept.
Aangezien er nog steeds geen afspraken zijn over de hulpverlening op het water allarmeert het RAC dus een reddingboot voor een lege accu van een sloepje dat voor anker ligt. Zeg het maar. Is dat wenselijk of moeten er misschien toch eens afspraken gemaakt worden?

Simon.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #37 Gepost op: 9 april 2010, 08:02:10
Zakelijk vindt ik een slecht verhaal, volgens mij vaart de knrm al vele jaren voor deze werkzaamheden. In Huizen is het niet de knrm maar wel een reddingsbrigade die dit al langer doet als een berger. De wijze van ahndelen van de knrm vindt ik wel goed, als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt. Als werkgever heb ik er geen problemen mee, zolang het werk er niet te veel onder lijdt. Een berger heeft als taak om te bergen, gezonken schepen leegpompen en veilig naar de haven terug brengen. Afspraken zijn alleen wenselijk bij een landelijke dekking van de bergers, die is er nu van verre.


9910001
9910001


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #38 Gepost op: 9 april 2010, 08:37:33
Die landelijke dekking wordt ook onmogelijk gemaakt, juist door het feit dat de reddingboten al het werk doen. Voorbeelden genoeg in het land waar de waterhulpdiensten wel moesten stoppen omdat ze alleen nog in actie mochten komen als de reddingboot het niet voor elkaar kreeg, of niet bemand kon worden. Dat kan natuurlijk niet. Je zult begrijpen dat je op zo'n manier geen bedrijf draaiende kan houden. Een bedrijf krijgt namelijk geen subsidies en schenkingen. Laat staan complete schepen.

Maak nu normale afspraken. Dan kan je elkaar er ook aan houden. Je kan dan natuurlijk ook afspraken maken over kwaliteit, bereikbaarheid etc.
Van af en toe een klusje kan geen bedrijf bestaan.

Ik denk dat deze situatie uiteindelijk ook voor de reddingsdiensten niet wenselijk is. Het wordt steeds drukker, en dus zijn er ook steeds meer verzoeken voor sleep en pechhulp. Helaas zijn er bij ons al meerdere voorbeelden waarbij de reddingboot bezet was ivm een bergingsklus, en de waterhulpdienst maar mensen uit het water haalt. Lijkt mij niet wenselijk.
Het moet ook een enorme aanslag zijn op de financiele middelen van de reddingsdiensten. Volkomen onnodig. Ga nou eens in op het argument het net zo te regelen als op de weg. Scheelt een hoop onrust op het water. :)

Simon.


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #39 Gepost op: 9 april 2010, 08:40:38
Wie ben jij eigenlijk 9910001? Lijkt mij een beter verhaal om gewoon in alle openheid een discussie als deze te voeren i.p.v. anoniem. :-\