Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 23898 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #40 Gepost op: 9 april 2010, 09:38:47
Zakelijk vindt ik een slecht verhaal, volgens mij vaart de knrm al vele jaren voor deze werkzaamheden. In Huizen is het niet de knrm maar wel een reddingsbrigade die dit al langer doet als een berger. De wijze van ahndelen van de knrm vindt ik wel goed, als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt. Als werkgever heb ik er geen problemen mee, zolang het werk er niet te veel onder lijdt. Een berger heeft als taak om te bergen, gezonken schepen leegpompen en veilig naar de haven terug brengen. Afspraken zijn alleen wenselijk bij een landelijke dekking van de bergers, die is er nu van verre.


9910001

Zakelijk  ;D Klopt het verhaal van waterhulpdienst wel; Jij bent denk ik zelf geen werkgever en als je het wel bent ben je 1 van de weinige met een binding met vrijwilligerswerk. Bij mijn werkgever kom ik als brwman niet weg voor een containerbrandje maar wel voor bv een ongeval met beknelling (en die sleept een berger weg).

De KNRM heeft als taak mensen te redden. Citaat van KNRM.nl: "De praktische uitwerking van de doelstelling – mensen redden - is de kerntaak van de KNRM.

Heeft de KNRM landelijke dekking 24/7?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 9 april 2010, 10:11:44
Hoe zit het dan als een RAC de melding krijgt en een KNRM boot inzet dan gaat het in veel gevallen neem ik aan over de RAC kanalen die neem ik aan ook niet op de marifoon zitten. Dan weet een berger niet waar die heen moet of gaat die dan als een wilde over het water varen opzoek naar een eventuele klant ?  
Dat heet dan een "telefonische melding" en dat gebeurt. Iemand die de reddingsbrigade/KNRM speciaal belt om een sleepje, iemand die redder aan de wal is bv, dat kun je ze niet kwalijk nemen, die wordt gewoon geholpen.
Het RAC is echter verplicht om aan de kustwacht door te geven, met alle bijzonderheden, als hen een alarmerend telefoontje bereikt wat een hulpverlening op het water behoeft.

Er zijn allemaal manieren om dit te frustreren natuurlijk, vooral als je leden op het RAC hebt zitten. Net even die andere positie doorgeven aan de kustwacht dan over C2000. Of wat denk je van "schipper van dienst even contact met het RAC", waarna even later gemeld wordt "we zijn een bootje met motorpech tegengekomen...".

"Als je baas je weg laat gaan voor een taak van een reddingboot dan kan dit ook. Ik zou er als werkgever goede afspraken over maken, wat vaak genoed ook gebeurt".

Kijk, besef dat die taak van de reddingsboot wellicht niet bij alle werkgevers even duidelijk is, misschien denkt die werkgever wel naief dat de taak van de REDDINGboot redden is, weet die man veel!
Het is voorgekomen dat de berger Noordgat nadat hij een klus voor zijn neus voorbij zag gaan alle werkgevers heeft opgebeld van de reddingsboot bemanning met het verhaal dat hij zijn werknemer vrij gegeven had om het werk van de berger te doen, of ze dat wel wisten...

Ik sluit me bij Simon aan als hij zegt dat eigenlijk de oorzaak ligt bij het enthousiastme waarmee de vrijwilligers hun hobbie uitoefenen en daarin soms een beetje doorschieten.
Ik begrijp ook wel dat je de vrijwilligers gemotiveerd moet houden en dat alleen maar lukt als ze wat om handen hebben, zoals het spelen met- en het rukken en trekken aan bootjes.

Als ze zich zouden moeten beperken tot die enkele keer dat er echt een mens in nood is, zou menig vrijwilliger uit verveling afhaken, en dat willen we toch ook niet.

Je zou inderdaad een modus moeten kunnen vinden dat er voor beiden lol te beleven blijft. Als de reddingsboot nu eens vooruit gaat voor de veiligheid van de mensen en de boel stabiliseerd, gevolgd door de waterhulpdienst die rustig ter plaatse komt en de zaak op sleep neemt, "onder toeziend oog van de reddingsboot sleepte de door hen ingeschakelde waterhulpdienst de pechvogels naar een veilige ligplaats...

Wauw, wat zou dat mooi zijn! Je moet goed begrijpen dat qua PR de Waterhulpdienst geen concurrentie geeft aan de reddingsdiensten, de waterhulpdienst gaat het om de klus, niet om het stuk in de krant waarin zijn naam genoemd wordt. Niet altijd is hij blij als hij in een persbericht genoemd wordt.

Menno heeft liever geen gezeik, doet zijn ding en praat daar weinig over.

Maar bedenk eens wat er zou kunnen gebeuren als er een einde kwam aan de informatiestroom naar niet reddingsbrigades/KNRM en de Waterhulpdienst op de gok uit moest varen, zonder bijzonderheden.

Ik geeft je op een briefje dat dan de marifoon snel verruild werd voor een scanner en er ook geen informatie naar de kustwacht meer zou gaan, met grote zoekakties naar reeds naar binnen gesleepte schuitjes/drenkelingen tot gevolg. Dat is nou een situatie die niemand wil.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 9 april 2010, 10:22:14
Zakelijk  ;D Klopt het verhaal van waterhulpdienst wel; Jij bent denk ik zelf geen werkgever en als je het wel bent ben je 1 van de weinige met een binding met vrijwilligerswerk. Bij mijn werkgever kom ik als brwman niet weg voor een containerbrandje maar wel voor bv een ongeval met beknelling (en die sleept een berger weg).

De KNRM heeft als taak mensen te redden. Citaat van KNRM.nl: "De praktische uitwerking van de doelstelling – mensen redden - is de kerntaak van de KNRM.

Heeft de KNRM landelijke dekking 24/7?


Ja, maar de brandweer is een professionle organisatie, met een dekking van 24/7 en een duidelijke taakafbakening. Ik ben wel werkgever met een binding met vrijwilligerswerk, maar niemand gaat bij mij weg voor een bootje met startproblemen, zeker een klus in het honderd laten lopen voor een druiloor die het geld van een winterbeurt mooi in zijn zak gehouden heeft. "Ik gok het er op, als het misgaat bel ik de reddingsbrigade wel, die brengt me gratis thuis." O0

De meeste stations in het land halen die 24/7 dekking wel. In stations als Huizen is dat nog wat problematisch als iedereen besluit tegelijk op vakantie te gaan. Dan moet er even een beroep op de buren gedaan worden tot iedereen weer terug is.

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #43 Gepost op: 9 april 2010, 10:27:13
Zo simpel is de werkelijkheid niet: de Kustwacht heeft als taak o.a. hulpverlening op het water.
Op B.S.T. in zeeland na heeft zij geen werkovereenkomst met verder zelfbenoemde bergers.
Met als gevolg dat zij de KNRM zal alarmeren.De KNRM bepaald dus niet zelf dat ze voor dit soort klussen gaat varen.
Daarbij komt dat een reddingboot niet alleen een reddingboot is maar ook een hulpverlenings vaartuig.
En net zoals het redden van mensen niet exclusief voor reddingboten is,is ook het aanbieden van een sleepje niet het alleen recht voor de bergers. Sterker nog iedere passant kan en mag hulp aan bieden op het water.
Daar zullen we het met zijn allen mee moeten doen. O0

Ik herhaal hier even mijn eigen bericht want volgens mij wordt deze discussie verkeerd gevoerd.
Als de KNRM gealarmeerd wordt door de Kustwacht vaart ze ten alle tijden uit en dat geldt voor 24/7/365. (op ijs na ;))
De afweging om een reddingboot te alarmeren wordt dus niet door de KNRM gemaakt maar door de Kustwacht.
Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden en niet met de KNRM die doet wat de Kustwacht vraagt.


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #44 Gepost op: 9 april 2010, 10:49:55
De Kustwacht alarmeert de KNRM omdat de afspraken zo zijn gemaakt met de KNRM.
Deze willen ten alle tijde gealarmeerd worden, bij ons op de zuidelijke randmeren zelfs met 2 boten. Afhankelijk van de locatie wordt ook de reddingsbrigade Blaricum of Naarden meegepiept.
Dat betekend dus in de praktijk dat er 2 reddingsboten en 1 waterhulpdienst boot varen op een bootje wat voor anker ligt in de zon met motorstoring en graag van Uitdam naar Almere gesleept wil worden. (praktijkvoorbeeld...) Goed bezig!
Overigens was station Huizen vorig jaar in het hoogseizoen 3 weken niet inzetbaar ivm personeelsgebrek.

Nogmaals, ga om de tafel met de juiste mensen en zorg dat je elkaar aanvult in plaats van afvalt.

Simon. :)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 9 april 2010, 10:54:04
Het is volgens mij niet aan een berger om te oordelen of een vrijwilliger bij zijn baas weg mag om wat dan ook te doen. De knrm probberd altijd inzetbaar te zijn, hierbij kunnen er altijd tijdelijd personeelsproblemen optreden, hier wordt dan hard aan een oplossing gewerkt. Hiernaast zijn er organisatie welke wel door de kustwacht worden gealamreerd om een gaten bij de knrm op te vullen, gelieerde brigades en in zeeland BTS.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 9 april 2010, 10:55:25
Ik herhaal hier even mijn eigen bericht want volgens mij wordt deze discussie verkeerd gevoerd.
Als de KNRM gealarmeerd wordt door de Kustwacht vaart ze ten alle tijden uit en dat geldt voor 24/7/365. (op ijs na ;))
De afweging om een reddingboot te alarmeren wordt dus niet door de KNRM gemaakt maar door de Kustwacht.
Volgens mij moet dus deze discussie met de Kustwacht gevoerd worden en niet met de KNRM die doet wat de Kustwacht vraagt.

Zal ik dan nog een keer posten dat de KNRM gewoon doorvaart, ook al wordt ze teruggestuurd door de Kustwacht?

Dan vraagt Mark weer heb je daar een voorbeeldje on-line van en dan...

Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk


Waterhulpdienst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #47 Gepost op: 9 april 2010, 10:57:13
Beste 9910001,

Wie ben je nu eigenlijk? Nogmaals verzoek gewoon open en eerlijk aan de discussie deel te nemen.

Simon.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 9 april 2010, 11:05:44
Het is volgens mij niet aan een berger om te oordelen of een vrijwilliger bij zijn baas weg mag om wat dan ook te doen. De knrm probberd altijd inzetbaar te zijn, hierbij kunnen er altijd tijdelijd personeelsproblemen optreden, hier wordt dan hard aan een oplossing gewerkt. Hiernaast zijn er organisatie welke wel door de kustwacht worden gealamreerd om een gaten bij de knrm op te vullen, gelieerde brigades en in zeeland BTS.

9910001

Natuurlijk mag een berger protesteren als hem oneerlijke concurrentie wordt aangedaan, wat zullen we nou hebben!


Een gelieerde brigade uit Blaricum krijgt de grootste problemen als die voor vervanging van de op vakantie zijnde KNRM 25 km uit zijn werkgebied bij Uitdam een bootje met motorstoring helpt, net voor de neus van de berger, duizenden recreanten en bootjes op het Stichtse strand en op het Eemmeer aan hun lot overlatend. Hoezo reddingsboten genoeg, de vervanging van de vervanger ook al aan het bergen...
De gemeente Blaricum was "not amused". Als de KNRM weer op vakantie gaat, mag die Blaricum 1 daar niet meer heen, dat verzeker ik je...
Deze mening houdt geen veroordeling van de KNRM en Reddingsbrigade als geheel in. Het werk van de KNRM en de reddingsbrigade is prachtig en ik juich het goede werk dat al deze vrijwilligers verichten van harte toe.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 9 april 2010, 11:33:28
Protest mag maar volgens mij is dit geen oneerlijke concurentie.

9910001
9910001