Bergers

Auteur Topic: Bergers  (gelezen 23886 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #70 Gepost op: 10 april 2010, 09:11:48
Niemand beweert hier dat een één tweetje niet al hééél lang aan de gang kan zijn...
Noordgat is ook een berger met een hoog cowboy gehalte en daar is ie trots op. Toch is hij één van de bergers waar een convenant mee gesloten is door de KNRM.
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.
Is er een convenant gesloten met Noordgat? Nooit van gehoord. Ik heb anders wel gehoord van KNRM-Terschelling dat er 'aardig' werdt samen gewerkt.

En nog even terugkomend op het zeiljachtje met een lege accu: Bij paal 6 lag een zeiljachtje met een lege accu. Komen er van stuurboord de Tonijn en de Frans Hogewind aangestormt, en van bakboord de Hurricane en Tempest. Wat wil je nog meer? ;D

En Henk, over dat convenant, geld dat alleen voor Terschelling en Noordgat, maar ook voor Vlieland, Harlingen etc? Vlileland en Noordgat hadden een paar jaar geleden ruzie om een jachtje...

Nils (die dit een geweldige discussie vind)
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #71 Gepost op: 10 april 2010, 09:31:31
Is er een convenant gesloten met Noordgat? Nooit van gehoord. Ik heb anders wel gehoord van KNRM-Terschelling dat er 'aardig' werdt samen gewerkt.


http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/terschelling/06reddingrapporten/?TheArticle=957

Woensdagmiddag 9 april om 15.05 uur kreeg de bemanning van de Arie Visser alarm. De melding was dat de 2 master Hollandia, met 20 passagiers en 3 bemanningsleden, vast zat nabij  boei Inschot 5 . (het was reeds hoogwater geweest.) In navolging van het gesloten convenant met de bergers werd overlegd met de plaatselijke berger Rederij Noordgat en de Hollandia. De bergers voeren met de Tempest naar de Hollandia en de reddingboot Arie Visser voer eveneens uit ter eventuele assistentie. Dat bleek niet voor niets want de Tempest bleek toch wat moeite te hebben met het lostrekken van de Hollandia. De Arie Visser voer een paar keer langs de Hollandia om met de hekgolven te proberen wat  beweging  te krijgen in het schip terwijl de Tempest aan het trekken was. Toen dit ook niet het gewenste effect had werd in overleg ook door de Arie Visser vastgemaakt en gezamelijk werd de Hollandia vlot getrokken. De kustwacht in den Helder en de Brandaris werden op de hoogte gebracht dat de Hollandia vlot was en op eigen kracht verder kon en om 16.30 was iedereen weer terug op station.  
 


Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #72 Gepost op: 10 april 2010, 11:03:02
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.

Dat voorstel heb ik hier jaren geleden al eens voorbij zien komen ;)

Wat Simon aangeeft, pechthulp op het water net zo regelen als pechhulp op het land, zou denk ik best levensvatbaar kunnen zijn.

Ook het water kun je indelen in sectoren en voor die sectoren de sleephulp aanbesteden (zoals IM op het land). Alleen moet degene die de melding aanneemt dan wel gaan classificeren. Ik vind het eigenlijk sowieso al belachelijk dat kanaal 16 wordt gebruikt voor pechgevalletjes, waarbij eigenlijk geen sprake is van een gevaarssetting. Doe dat lekker via de telefoon of via de reguliere posten.

Als de bergers / waterhulpdiensten zich zouden verenigen is dat denk ik een hele stap voorwaarts. Je kunt dan als branche kwaliteitsnormen gaan opstellen en je gaan profileren. Je bent ook eerder gesprekspartner aan de onderhandelingstafel, omdat je als één kan worden benaderd in plaats van als tig verschillende organisaties.

Misschien leuk om een overzichtje te maken van bergers / slepers die in deze discussie relevant zijn?
- Jachtservice Huizen
- Post Watersport (als die het weer zou oppakken)
- Rederij Noordgat
- Hollandia
- BTS Dintelsas
- Okker Maritiem (Bruinisse, als deze nog bestaat)
- ?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #73 Gepost op: 10 april 2010, 17:16:44
Ik vind het eigenlijk sowieso al belachelijk dat kanaal 16 wordt gebruikt voor pechgevalletjes, waarbij eigenlijk geen sprake is van een gevaarssetting. Doe dat lekker via de telefoon of via de reguliere posten.

Dat kun je vinden maar VHF 16 is nu eenmaal ook een oproep kanaal.
Telefoon en reguliere posten kunnen op zee niet altijd gebruikt worden.
En ja ook een tanker van 300 meter meld gewoon op 16 dat hij motorstoring heeft.
Huplverlening te water is nu eenmaal anders geregeld dan op het land.(of een landrot dat nou wel of niet belachelijk vind ;))


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #74 Gepost op: 10 april 2010, 19:44:07
Weet niet of het bij jou bekend is Henk maar als de klus buiten de wadden eilanden is en het een grotere klus is word er door Noordgat samengewerkt met Svitzer salvage (Wijsmuller) dus dat is wel een redelijk proffesioneel bedrijf dacht anders word er niet mee samengewerkt.
Niemand beweert hier dat een één tweetje niet al hééél lang aan de gang kan zijn...
Noordgat is ook een berger met een hoog cowboy gehalte en daar is ie trots op. Toch is hij één van de bergers waar een convenant mee gesloten is door de KNRM.
Dat is geen onverdeeld doorslaand succes heb ik van hem gehoord.
Juist dat hoge cowboy gehalte (het zijn net reddingsbrigades  :P) belet hen de handen ineen te slaan om te komen tot een bijvoorbeeld "vereniging van erkende bergers", wat ik hem, Klaas Post en Menno wel eens voorgesteld heb.

Even voor de duidelijkheid ik breek hier een lans voor de stuctuur waarin de hulpverlening verdeeld wordt in een dienstverlenende tak en een SAR tak. Dit heeft alleen wat met HOGE te maken doordat de samenwerking tussen HOGE en de Waterhulpdiens bewijst dat met een beetje goede wil, afspraken en het feestelijk bij de vuilnisbak (grof vuil?) zetten van het ego een dergelijke samenwerking effectief kan zijn.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #75 Gepost op: 11 april 2010, 16:08:13
Bergers in actie op Westerschelde
Bergers van Polderman uit Hansweert en Multraship Salvage BV uit Terneuzen hebben woensdag op de Westerschelde hulp verleend aan het met zand geladen binnenschip Tempore dat lek raakte bij een aanvaring.
Het Nederlandse schip was opvarend naar Antwerpen ter hoogte van Walsoorden in aanvaring gekomen met de uit de haven komende duwboot Manta met kraanponton. De Tempore raakte lek en zette zichzelf tegen de dijk aan de grond om zinken te voorkomen.
De bergers mobiliseerden direct een aantal bergingssleepboten, pompmateriaal, een bergingsteam en overslag capaciteit. Sleepboten hielden het schip stabiel aan de grond totdat het schip tijdens hoog water gecontroleerd vlotgebracht kon worden en veilig de haven van Walsoorden binnen gebracht kon worden. Daar werd het schip gelost en leeggepompt. Ook werd de schade aan het schip opgenomen.
De oorzaak van de aanvaring is de redactie nog niet bekend.
 O0 bron Schuttevaer


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #77 Gepost op: 10 juni 2010, 07:59:46
het bootje is toch niet geborgen ze hebben hem alleen naar de haven gesleept. ok hij lag op zijn kop maar verplaatsen van een vaartuig is geen berging dat noem je gewoon een sleep van een dood(geen zelfstandige voortstuwing) schip


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #78 Gepost op: 10 juni 2010, 08:38:50
Ik hoor in het verhaal niet dat er een berger terp laatse is geweest, ligt dit aan de knrm of aan de bergers.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 10 juni 2010, 09:05:04
Ik hoor in het verhaal niet dat er een berger terp laatse is geweest, ligt dit aan de knrm of aan de bergers.

9910001

Wat denk je zelf?

Bergers worden niet gealarmeerd door de kustwacht,. Of pas later moeten er maar zelf achter zien te komen dat ergens een berging is. En als er een belletje komt is de KNRM er al bij aan het trekken, die hebben geen opdracht van de verzekering nodig. Bergers werken niet voor noppes, maar kosten geld. Dan kiest men al gauw voor een gratis amateur, die de boot gezonken en al op sleep neemt, waarna er alsnog een kraan aan te pas moet komen.

Henk

Henk