Commandant vertrekt, ondercommandant op non-actief na conflict - Alkmaar

Auteur Topic: Commandant vertrekt, ondercommandant op non-actief na conflict - Alkmaar  (gelezen 14125 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
nog wat ouder bericht:

Wat mogelijk de vraag van Palmpie beantwoord

Toch barsten in 'ei van Columbus' Bruinooge

 

alkmaar -

Het college van Alkmaar wil een pilotproject beginnen om bij een brandmelding uit te rukken met een tankautospuit
waar geen zes, maar vier brandweerlieden zitten.
Hoewel de brijwillige brandweerlieden dit idee al eerder van tafel hebben geveegd, denkt Burgemeester Piet Bruinooge
hiermee toch het ei van Columbus te hebben gevonden.

De burgemeester zag zich geplaatst voor een forse opgave: de raad wil dat de eerste tankautospuit van de brandweer
buiten kantooruren en in de weekeinden binnen (gemiddeld) acht minuten ter plekke is. En binnen het bestaande budget.

De eerste oplossing - verplichte kazernering, ook voor vrijwilligers - stuitte op grote weerstand bij die vrijwilligers.
Daarbij speelde dat de burgemeester ook de korpsenstructuur bij die brandweergroepen wilde opheffen.

Dus opnieuw gepuzzeld. Daaruit kwam een oplossing waarbij vrijwilligers niet verplicht hoeven te slapen in de kazerne,
waarbij zij toch betrokken blijven bij de eerste uitruk en waarbij hun korpsenstructuur overeind blijft.
Iedereen krijgt dus zijn zin en ook nog eens binnen het huidige budget. Het ei van Columbus is namelijk:
een eerste uitruk van een tankautospuit met vier man in plaats van zes.
Die kan binnen die gestelde acht minuten ter plekke zijn. Bij grotere branden wordt ook direct een tweede tankautospuit met zes man opgeroepen.
Daarnaast meer aandacht voor preventie.

Het moet een pilot worden, omdat de wet op de veiligheidsregio hier nog niet in voorziet.

De vrijwilligers zien het niet zitten.

bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article6019898.ece


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Als ik dan toch bezig ben....

Brandweerplan valt al verkeerd

alkmaar -

Interim-commandant Bas van Riel van de brandweer in Alkmaar heeft een plan van aanpak waardoor
de vrijwilligers niet op de kazerne moeten slapen. De gevonden oplossing, waarover nog een definitief
besluit moet worden genomen, ligt desondanks onder vuur van ook die vrijwilligers.

Welingelichte bronnen binnen de brandweer melden dat Van Riel de nog niet openbare oplossing zoekt
in een lagere bezetting van de eerste tankautospuit die buiten kantooruren en in de weekeinden uitrukt.
Nu zitten er nog zes mensen op. De interim-commandant wil naar vier beroeps op de auto bij de eerste uitruk.
Tegelijkertijd zouden de vrijwilligers moeten worden opgeroepen, zodat die met een tweede auto met ook vier
man kunnen volgen. Het voordeel van dit plan is, dat de vrijwilligers niet meer bij toerbeurt in de kazerne moeten slapen,
omdat op de eerste auto alleen beroepskrachten zitten. Dat is nog goedkoper ook.

Het plan valt onder de vrijwilligers echter slecht, omdat het een aantasting van de kwaliteit van het werk is.

bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article5940503.ece


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
En het persbericht van de gemeente:

Vrijwilligers en beroeps van Brandweer Alkmaar gaan op in een organisatie

Alkmaar, 21 april 2010

De vrijwilligers en de beroepsmedewerkers van Brandweer Alkmaar gaan samen op in één afdeling Repressie.
Dit is een gevolg van het besluit dat het college van burgemeester en wethouders heeft genomen om een
nieuwe hoofdstructuur als basis te nemen voor de verdere organisatieontwikkeling van de brandweer.

De hoofdstructuur vloeit voort uit de in 2009 in gang gezette organisatieontwikkeling en is gericht op de vorming
van één brandweerorganisatie, die de door de gemeenteraad bepaalde dekkingsgraad haalt van 80%,
wat inhoudt dat de brandweer in 80% van de gevallen binnen wettelijk normtijden op de plaats des onheils aanwezig is.
Dit gebeurt onder meer door een eerste uitruk vanaf de nieuwe kazerne aan de Helderseweg, die op werkdagen
wordt verzorgd door beroeps en ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden door beroeps samen met de vrijwilligers.
Hierbij wordt uitgegaan van een voltijdse bezetting op de kazerne, echter zonder verplichte kazernering van vrijwilligers.

De nieuwe afdeling repressie, die verantwoordelijk is voor de brandbestrijding en de hulpverlening, staat onder leiding
van het afdelingshoofd Repressie.
De bestaande korpsen zullen daarbij als ploeg en/of post herkenbaar blijven.
Dit als resultaat van het overleg met zowel vrijwilligers, beroepskrachten en Ondernemingsraad.
Bekeken wordt nog of de korpsactiviteiten van vrijwilligers in een aparte vereniging kunnen worden ondergebracht.

De hoofdstructuur wordt binnenkort verder uitgewerkt, waarbij ook de bezetting en functies van de verschillende
organisatieonderdelen worden ingevuld. De nieuwe organisatie treedt komend najaar in werking na de ingebruikname
van de nieuwe brandweerkazerne aan de Helderseweg.

bron: http://alkmaar.nl/eCache/37343/Vrijwilligers_en_beroeps_van_Brandweer_Alkmaar_gaan_op_in_een_organisatie


blusvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Je had gisteren weer foto's kunnen maken van de tijdelijke parkeerplaats op de langestraat maar dan bij daglicht.

 ;)

Blusvogel


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Gaat er dan wel altijd een tweede wagen rijden? ???

nee palmpie de bedoeling dat de 2e auto alleen direct meegeallarmeerd wordt bij melding binnenbrand
dit houdt op basis van uitrukken in het verleden in dat wij nog maar in 8% van alle meldingen uitrukken als eerste auto

als je meer wilt weten dan hoor ik het wel

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dus een (weg)bezuiniging op termijn?  ???


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Dus een (weg)bezuiniging op termijn?  ???
in theorie zou dit meer kosten omdat bij een brandmelding dus nu 10(4+6) mensen opgeroepen worden.
in de praktijk omdat je maar praat over 8% van alle meldingen is het natuurlijk een bezuinigingsmaatregel

maar ja de eerste reden klinkt beter he ::)
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Als ik het zo lees, is het streven om zowel de vrijwillige als de beroepsorganisatie onder 1 afdeling repressie samen te voegen best logisch. Het mag niet uitmaken of je vrijwillig een brand staat te blussen of als beroeps, je bent beide bezig met een repressieve inzet.
Of het wel zo handig is om een TS4 te laten rijden zonder een back-up van een TS6 kun je je afvragen. Volgens mij is er net een uitspraak geweest, waar in wordt gesteld dat een TS4 mag, met als voorwaarde dat er een TS6 meerijdt. Deze mag dan van verder komen, en er iets langer over doen.

Verder wens ik de collega's succes met de interim cdt. Wij hebben hem ook gehad, en ik kan alleen maar de raad geven, houdt hem scherp in de gaten en aan een kort lijntje. Vooral de medezeggenschap is heel belangrijk in dit soort situaties, en die kan veel doen. Dat heeft bij ons in het Zaanse heel veel ellende gescheeld.
Assumption is the mother of all fuck-ups


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
nou ik zit zelf in de oc dus als je tips en tricks hebt voor stuur ze maar prive

dat we hem aan een kort lijntje moeten houden en zorgen dat alles op papier komt wat hij zegt dat is ons al duidelijk

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Jaren geleden was dit toch al zo in Alkmaar?

Toen de brandweer (en AC etc) nog op de Koningsweg zat reed een TS van de beroeps met ?? man uit, en vervolgens ook het dienst doende korps.

Volgens mij is dat veranderd toen de brandweer op het Nollenoor kwam te zitten (of een tijd later?)
(tja vroeger kon men het allemaal volgen....)

Maar even uit mijn leken ogen; waarom laat men het redvoertuig (HW) niet zoals vroeger met de ladders door de vrijwilligers bemensen?
Dan heb je 2 beroeps krachten beschikbaar voor op de TS.

Of ben ik nu kort door de bocht, en zijn de opleidingskosten hoger?


Eerder was al ter sprake gekomen dat het alleen de 4 korpsen van "Alkmaar West" zou betreffen, maar hoe zit het overdag in bv Alkmaar Noord?
Gaat dan Koedijk als 1e rijden en dan de beroeps als ondersteuning?

Ik vraag me namelijk af wat de meest positieve aanrij tijd vanaf de Helderseweg is naar Alkmaar-Noord/Daalmeer,en of dit binnen de gestelde tijd lukt?
of denk in nu iets te ver?