Voor de liefhebbers ter info omtrent de aanbesteding van tankautospuiten voor de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: de voorlopige gunning is toegekend aan de firma Gemco. Het gaat om 27 tankautospuiten en tien combivoertuigen HV/TS die vanaf april 2013 t/m december 2013 geleverd moeten worden. De huidige HV's en de daaraan gekoppelde TSen (131, 221, 321, 461, 612, 621, 651, 712, 722 en 742) zullen als eerste worden vervangen door nieuwe TSen (combi-TSen worden dus het eerst geleverd).
Vanuit ARBO-oogpunt moet iedereen in de rijrichting of haaks tegen de rijrichting zitten. Na lang wikken en wegen is uiteindelijk besloten om de stoelen zo te plaatsen dat twee brandweermensen tegen de rijrichting in plaats moeten nemen.
De manschappencabine wordt zo kort mogelijk gehouden zodat er voldoende ruimte overblijft om alle gereedschappen in het voertuig te plaatsen. De indeling van de cabine is dusdanig modulair dat het bij een eventueel nieuw concept repressief optreden (bv TS4 ipv TS6) mogelijk is om de cabine hierop aan te passen. Hoewel ik de info die ik heb gekregen op dit punt niet helemaal helder vind, lijkt het erop dat men geen verlengde cabine wil maken, maar dat men de manschappencabine in de opbouw wil plaatsen.
Bij ongewijzigd inzicht/beleid m.b.t. repressie (vóór 1 september komt er een visiedocument t.a.v. repressie, dat de basis gaat vormen voor het brandweerzorgplan en voor keuzes over o.a. materieel en een kapstok moet bieden voor innovaties en ontwikkelingen, zoals bv de SIV) zullen in 2014 nog achttien TSen besteld gaan worden (en Gemco heeft aangegeven dat ze die achttien zelfs nog in 2013 zouden kunnen leveren). Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat in 2020 nog eens veertien TSen zullen worden afgenomen. Gelet op mogelijke wijzigingen in beleid/visie is het dus nog niet zeker of de achttien respectievelijk veertien TSen uberhaupt besteld zullen worden.
In het bestek staan drie soorten TSen: de standaard TS (TS ST), de slagkracht TS (TS SK) en de combi TS (TS/HV). De TSST en de TSSK verschillen uitsluitend qua bepakking van elkaar. Het combivoertuig zal zoveel mogelijk identiek zijn aan de overige TSen, maar mag een langere wielbasis hebben om de bepakking te kunnen herbergen.
Er vallen mij een aantal zaken op in jouw verhaal. Er komen gecombineerde voertuigen namelijk TS/HV. Dat bestaat toch al, namelijk TS met BZK bepakking
. Ik snap dat dit waarschijnlijk niet helemaal op gaat. maar het lijkt wel of de bestelling al gebaseerd is op keuzes die al gemaakt zijn...32 extra TS'en die misschien niet geleverd gaan worden (dan ben ik benieuwd wat er wel geleverd gaat worden na afschrijving van de overige TS'en). TSSK is ook zoiets. deze worden nu o.a. gebruikt voor herbezetting, dus voor een volledige taak. Is dat dan niet meer omdat deze voertuigen een andere bepakking krijgen? dan krijg ik ook de indruk dat er iets gaat gebeuren met opleidingen etc.
Kortom, ik begin mij als burger in RR nu echt zorgen te maken over het niveau van veiligheidszorg door de brandweer. Dit heb ik al eerder aangegeven en ik zal vast doomdenken.
Wellicht hoort het ook niet in dit topic maar wilde het toch graag even delen.
RemRoof
P.S. Enrique wel blijven posten hoor ondaks mijn "burgergezeur"