Dodelijk ongeval Landscheidingsweg/Rijksstraatweg - Wassenaar 3-10-2009

Auteur Topic: Dodelijk ongeval Landscheidingsweg/Rijksstraatweg - Wassenaar 3-10-2009  (gelezen 19768 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 6 oktober 2009, 11:47:14
Als hij op deze manier gereden heeft dan had hij kunnen weten dat het fout zou kunnen gaan. Duidelijk een artikel 5 gedraging. Nu moet niet het excuus zijn dat hij niet kon weten dat het fout zou gaan omdat hij nog maar net zijn rijbewijs had....

Ik heb in dit topic gepleit voor een beperking van de tijd dat iemand die pas net zijn rijbewijs gehaald heeft mag rijden in het weekend en snachts. Dit lijkt me een goed voorbeeld van een gedraging dat je niet meer doet als je wat ervaring hebt en weet hoe een auto reageert...

Ik snap ook niet dat een dode door schuld door bewust de wet te negeren in het verkeer minder zwaar wordt aangerekend aan de bestuurder dan een dader die iemand dodelijk verwond bij een overval... Beide slachtoffers zijn dood en in beide gevallen had de dader het kunnen voorkomen door zich aan de regels te houden.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #51 Gepost op: 6 oktober 2009, 11:53:10
Vreselijk maar de straf voor die chaufeur is nu ook al meer dan levenslang. En laten wij eerlijk zijn, er zijn meer mensen (die net hun rijbewijs hebben) die even in de bocht kijken hoe het gaat of net iets te hard een heuveltje nemen met mensen in de auto. Is geen goedpraten maar een moordenaar ben je zeker niet. Dit buiten de discussie of er gedronken is, dat is op geen enkele manier uit te leggen. Drank=fout=straf

drank=onverantwoordelijk gedrag=fout=straf
gevaarlijk rijden=onverantwoordelijk gedrag=fout=straf

Jazeker hij heeft levenslang, dat heeft iemand die gedronken heeft en iemand doodrijdt ook. Ik zie het verschil niet zo, het is allebei onverantwoordelijk gedrag, het leidt allebei tot dodelijke ongevallen, allebei wordt vaker door jonge jongens gedaan. Beide wordt in beginsel zonder kwade opzet gedaan, er is geen enkele drankrijder die de auto instapt en denkt nu ga ik met mijn dronken kop iemand doodrijden, het is wel een inschattingsfout over je rijkunsten terwijl je dronken bent, idemdito voor rare manoeuvres maken en denken dat je dat wel aankan.

Straf? Tsjaa ik weet het niet. Natuurlijk dient hier een straf tegenover te staan, maar dit gedrag dient mijns inziens eerder preventief aangepakt te worden en als blijkt dat het helpt om dan dus "verse" bestuurders eerst alleen overdag te laten rijden of alleen onder begeleiding dan ben ik daarvoor.


ambulance 16103

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 188
Reactie #52 Gepost op: 6 oktober 2009, 16:50:09
6-10-2009Opmerkelijk Nieuws in foto's
Bestuurder Wassenaarse 'dodenauto' zat te dollen
SpeelPauze
LangzaamGemiddeldSnel1 van de 44

18
Grotere afbeelding


De 18-jarige bestuurder van de in Wassenaar verongelukte Volvo-Stationwagon, waarbij twee jongeren omkwamen, zat te dollen op de weg. Eerder werd al bekend dat de later overleden Saskia Koster en Hidde Groen zich in de achterbak van de auto bevonden.

De Telegraaf sprak met de overlevende inzittenden, die vertelden hoe de bestuurder met Saskia en Hidde aan het dollen was. Hij zou expres scherpe bochten maken, omdat zij dan alle kanten opvlogen in de kofferbak.

Ooggetuigen bevestigen ook dat de auto vreemde manoeuvres maakte, waarna de bestuurder de macht over het stuur verloor. Hij had slechts een maand zijn rijbewijs.

In de Volvo-Stationwagon bevonden zich nog vijf andere, 18-jarige inzittenden, die allen gewond raakten. De automobilist uit Wassenaar is na een bloedtest op alcohol opgesloten, meldt de politie.

De bestuurder raakte rond 22.30 uur de macht over het stuur kwijt terwijl hij over de Landscheidingsweg richting Wassenaar-Zuid reed. Bij het viaduct over de Rijksstraatweg schampte de stationwagon een lantaarnpaal, sloeg over de kop en kwam ondersteboven op de andere weghelft tot stilstand.

Zeven ambulances en een traumahelikopter werden ingezet. Koster overleed ter plekke aan haar verwondingen. Groen werd zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht, waar hij later alsnog omkwam. Alle andere inzittenden werden ook afgevoerd naar verschillende ziekenhuizen. Zij maken het volgens de politie naar omstandigheden redelijk.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #53 Gepost op: 6 oktober 2009, 16:59:47
Ik heb in dit topic gepleit voor een beperking van de tijd dat iemand die pas net zijn rijbewijs gehaald heeft mag rijden in het weekend en snachts. Dit lijkt me een goed voorbeeld van een gedraging dat je niet meer doet als je wat ervaring hebt en weet hoe een auto reageert...
Maar is dit een gedraging die alleen in het weekend en 's nachts plaats zou vinden? Dit had net zo goed doordeweeks overdag kunnen gebeuren lijkt me  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 6 oktober 2009, 17:06:19
Klopt maar de meeste ongevallen met jonge beginnende bestuurders zie je meestal in het weekend...


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #55 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:34:26
Niet verhoord omdat hij aangeslagen is...  ::) ::) Tijd zat nu om zijn verklaring met zijn advocaat door te nemen...  :-X

Omdat hij was aangehouden, had hij sowieso het recht een advocaat te raadplegen voordat hij verhoord werd. Overigens is dit de relevante passage uit het persbericht van de politie:

Citaat
De politie nam van de 18-jarige bestuurder een bloedproef af om vast te kunnen stellen of er sprake was van alcoholgebruik. De man is aangemerkt als verdachte, aangehouden en in verzekering gesteld. In de loop van zondagmiddag 4 oktober werd de hechtenis van de 18-jarige Wassenaarder opgeheven. Hij werd zondagmiddag uit het ziekenhuis ontslagen en overgebracht naar het politiebureau voor verhoor. Daar bleek dat de jongen zo aangeslagen was, dat van een ‘normaal’ objectief verhoor geen sprake kon zijn. Daarom besloten de politie en het Openbaar Ministerie zijn hechtenis te beëindigden. De jongen moet zich binnenkort aan het bureau melden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 13 oktober 2009, 12:17:56
Bestuurder dodelijk ongeluk had niet gedronken

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/35520
vandaag 10:46

WASSENAAR - De 18-jarige bestuurder van de auto die op drie oktober op de Landscheidingsweg in Wassenaar verongelukte, had niet gedronken. Dat blijkt uit een bloedonderzoek.

Bij het ongeluk kwamen een 18-jarig meisje en een 18-jarige jongen uit Wassenaar om het leven. Vijf andere inzittenden raakten gewond.

Het is niet duidelijk hoe de bestuurder de macht over het stuur is verloren. De technische recherche is nog bezig met een onderzoek.
Samen sterk in de hulpverlening!