Dodelijk ongeval Landscheidingsweg/Rijksstraatweg - Wassenaar 3-10-2009

Auteur Topic: Dodelijk ongeval Landscheidingsweg/Rijksstraatweg - Wassenaar 3-10-2009  (gelezen 20329 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:24:33
Citaat
Twee doden bij ongeval
Wassenaar, 04-10-2009 • Bij een eenzijdig ongeval in Wassenaar op zaterdagavond 3 oktober om 22.30 uur zijn twee jongeren uit Wassenaar verongelukt. Een 18-jarige automobilist uit Wassenaar reed over de Landscheidingsweg N14 in de richting van Wassenaar-Zuid. Ter hoogte van het viaduct over de Rijksstraatweg raakte de man door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur kwijt, schampte een lantaarnpaal, sloeg over de kop en kwam op zijn kop op het weggedeelte bestemd voor het tegemoet komende verkeer tot stilstand.

Direct nadat de 1e melding bij de politiemeldkamer binnenkwam werd een omvangrijke hulpverleningsoperatie opgestart. In het voertuig, een personenauto (stationwagen) zaten in totaal zeven personen die allen gewond waren. Bij de operatie werden zeven ambulances ingezet, een traumateam kwam met een helikopter ter plaatse, diverse hulpverleningsvoertuigen van de brandweer Haaglanden en de nodige politie-eenheden kwamen ter plaatse.

De Landscheidingsweg (N14) werd tussen de Zijdeweg en de Wittenburgerweg in beide richtingen voor al het verkeer afgesloten. Ter plaatse bleek dat een 18-jarige passagier uit Wassenaar direct aan haar verwondingen was bezweken. Een 18-jarige mannelijk passagier werd zwaargewond vervoerd naar het ziekenhuis. In de loop van de nacht bezweek ook hij aan zijn verwondingen. Alle andere inzittenden (18 jaar) werden vervoerd naar diverse ziekenhuizen in de regio.

De politie nam van de 18-jarige bestuurder een bloedproef af teneinde vast te kunnen stellen of er sprake is geweest van alcoholgebruik. De man is aangemerkt als verdachte, is aangehouden en in verzekering gesteld. De twee overleden slachtoffers zaten vermoedelijk in de laadruimte van de stationwagen. De technische ongevallendienst van Politie Haaglanden (TOHD) verrichtte op de locatie een uitgebreid sporenonderzoek. De politie onderzoekt de toedracht van het tragische ongeluk.

Getuigen die informatie hebben over de toedracht kunnen bellen met de verkeerspolitie in Den Haag via 0900-8844. De andere gewonden maken het naar omstandigheden redelijk. Alle inzittenden kwamen uit Wassenaar. De Landscheidingsweg werd omstreeks 03.30 uur weer vrij gegeven.
http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/0401tweedodenbijongeval.asp

De 18-jarige bestuurder van de auto is na een alcoholtest ingesloten op het politiebureau...............  :-X
De alcoholtest was kennelijk een bloedproef en daarvan is nu nog geen uitslag bekend. Mogelijk dat de aanhouding en inverzekeringstelling is gebaseerd op artikel 6 WVW 1994.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:28:37
Zou er geen verbod moeten komen dat je na het behalen van je rijbewijs de eerste 2 jaar niet 's nachts in het weekend (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag) zou mogen rijden... ::) :-X


Gast

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:35:59
Zou er geen verbod moeten komen dat je na het behalen van je rijbewijs de eerste 2 jaar niet 's nachts in het weekend (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag) zou mogen rijden... ::) :-X

Nee.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:42:02
Nee.



Vaak zie je dit soort ongevallen juist in het weekend bij dit soort leeftijden. Dat je je papiertje gehaald hebt wil niet zeggen dat je ervaring hebt en kunt inschatten hoe je auto gaat reageren.


jurjen_brw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #24 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:49:34
Vaak zie je dit soort ongevallen juist in het weekend bij dit soort leeftijden. Dat je je papiertje gehaald hebt wil niet zeggen dat je ervaring hebt en kunt inschatten hoe je auto gaat reageren.

En vooral als je alcohol op hebt.


Gast

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:50:22
Dan zou misschien niet het papiertje moeten worden afgegeven, of je zou meerdere verrichtingen ('s nachts rijden bijvoorbeeld) op moeten nemen in de rijlessen en het praktijk-examen. Verplicht tijdens de theorie- of praktijklessen langsgaan bij slachtoffers van verkeersongevallen veroorzaakt door alcohol. In het tehuis voor niet-aangeboren hersenletsel waar mijn vriendin werkt zitten er wel een aantal. Best leuk om daarmee geconfronteerd te worden.

Je kunt niet voor elk ongeval, of elke misstand, als reactie daarop regeltjes gaan verzinnen. Dat moet je ook niet willen. Pak het aan de voorkant aan, betere rij-opleidingen, foto's van verkeersslachtoffers in de theorie laten zien, confronteer maar.
En je houdt toch altijd rotte appels in het verkeer, net zoals op pakjes sigaretten "je gaat dood" geprint staat blijven mensen toch roken, zo ook die denken dat ze best met drank op hard kunnen rijden, die denken dat het hartstikke stoer is om je een imago van badguy aan te meten door te zuipen en te scheuren. In dat geval werken regeltjes toch niet, slechts de natuurlijke selectie.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #26 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:58:33
Zou er geen verbod moeten komen dat je na het behalen van je rijbewijs de eerste 2 jaar niet 's nachts in het weekend (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag) zou mogen rijden... ::) :-X

Met jouw stelling ben ik het niet eens.
Ik ben zelf nog niet in het bezit van een rijbewijs (volgende week begin ik met lessen), maar ben 24 en behoorlijk verstandig.
Het zou in Nederland verboden moeten worden om een alcoholpromilage in het bloed te hebben. We zitten hier op 0,5? Of is het nou 0,2?
Wil men rijden met de auto, dan behoort men gewoon 0,0 promille in het bloed te hebben.

Wil je heelhuids naar huis terugrijden?
Zorg dat je alcohol laat staan, laat je niet verleiden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:20:56
Ik denk dat als je de statistieken er op raadpleegt er in het weekend statistisch meer jonge mensen omkomen / gewond raken die pas hun rijbewijs gehaald hebben dan in de rest van de week. Dit heeft volgens mij ook met de hersen ontwikkeling van jong volwassenen te maken. Opleiding kan hier dus volgens mij niets aan doen.




http://www.rijbijkoos.nl/index.php?categorie=home&knop=alfabet&letter=G

(...)

Het hoge ongevalsrisico van beginnende automobilisten en gevaarherkenning
Jonge beginnende automobilisten (18-24 jaar) hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders (30-59 jaar; zie de factsheet Jonge beginnende bestuurders van de SWOV). Het risico van jonge mannen is zelfs ruim zes keer zo groot. De in de literatuur genoemde oorzaken kunnen in vier groepen verdeeld worden: 1) gebrek aan vaardigheden, 2) leeftijdspecifieke factoren, 3) gebrekkig zelfinzicht en 4) blootstelling aan gevaarlijke omstandigheden.

1. Bij een gebrek aan vaardigheden gaat het voornamelijk om een gebrek aan zogeheten 'hogereordevaardigheden'. Dit is het vermogen om de aandacht te richten op zaken die voor de verkeersveiligheid relevant zijn, om verkeerssituaties te beoordelen en om te voorspellen hoe verkeers-situaties zich zullen ontwikkelen. Als uit deze diagnose en prognose naar voren komt dat er sprake is van een potentieel gevaar, dan moet men weten wat men moet doen om het gevaar af te wenden, beslissen welke daarvan de beste is en die dan vervolgens correct uitvoeren. Verkeersinzicht en gevaarherkenning zijn bijvoorbeeld hogereorde-vaardigheden. Gebrek aan basisvaardigheden (voertuigbeheersing, het kunnen toepassen van verkeersregels) speelt ook een rol, maar in mindere mate. Bij beginners zijn die basisvaardigheden vaak nog zo weinig ingeslepen dat de uitvoering ervan veel aandacht vergt. Die aandacht gaat dan ten koste van de aandacht die nodig is voor hogereordevaardigheden.

2. Belangrijke leeftijdspecifieke factoren vinden we met name bij jonge mannen, maar ook bij jonge vrouwen komen ze voor. In de adolescentie-fase heeft men nogal veel last van 'wilde haren'. Jongeren houden vaak van sensatie, achten zich onkwetsbaar en willen graag indruk maken op vrienden (bijvoorbeeld met een 'sportieve' rijstijl). Ook is uit longitudinaal onderzoek naar de hersenontwikkeling, met behulp van MRI, gebleken dat een deel van de frontale hersenschors (de dorsolaterale prefrontale cortex) pas volledig uitontwikkeld is rond het 25e levenjaar (Giedd, 2004; Gogtay et al., 2004). Dit gebied is belangrijk voor het plannen, het leggen van verbanden en het onderdrukken van impulsen.

3. Door gebrekkig zelfinzicht is men niet goed in staat om de taken die men in het verkeer aangaat af te stemmen op dat wat men kan. Dit afstemmen wordt in de nieuwe Duurzaam Veilig-visie statusonderkenning genoemd. In de literatuur wordt doorgaans niet van statusonderkenning gesproken, maar van kalibratie. Hoe zwaar de rijtaak is, bepaalt men voor een groot deel zelf. Door bijvoorbeeld harder te rijden en dicht achter elkaar te gaan rijden, neemt de taakbelasting toe. Als men terecht meent dat men een heel bekwaam bestuurder is, dan kan men die hogere taakeisen mogelijk nog wel aan. Indien men ten onrechte meent dat men bekwaam is (zoals veel beginnende bestuurders) dan leidt deze overschatting tot gevaarlijke situaties.

4. Naar verhouding rijden jonge automobilisten vaker onder omstandig-heden die voor iedere automobilist gevaarlijk zijn. Als jongeren in een eigen auto rijden (dus geen auto van de ouders of een leaseauto) dan is het vaak een oudere auto met wat minder passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen dan gemiddeld. Hierdoor neemt de kans op ongevallen toe (bijvoorbeeld door minder goede remmen) en zal ook de afloop ernstiger zijn (bijvoorbeeld door het ontbreken van een airbag). Jongeren rijden vaker laat in de nacht en ook vaker met passagiers die hen afleiden. Ze rijden niet vaker dan ervaren automobilisten onder invloed van alcohol, maar alcohol heeft bij jongeren wel een desastreuzere invloed op de rijvaardigheid dan bij ervaren automobilisten. Ook rijden jonge automobilisten vaker onder de invloed van drugs dan oudere automobilisten.

Het ligt voor de hand om gebrek aan gevaarherkenning te zien als element van alleen de eerstgenoemde oorzaak (gebrek aan met name hogereorde-vaardigheden). Dit is echter niet zo. Bij gevaarherkenning moet men ook de omvang van het gevaar goed weten in te schatten. Hiervoor moet men naast verkeersinzicht ook over zelfinzicht beschikken. Tevens moet men weten wat men kan doen om het gevaar af te wenden en van zichzelf weten of men in staat is om de handelingen uit te voeren. Ook hiervoor is zelfinzicht noodzakelijk. Gebrek aan gevaarherkenning hangt dan ook niet alleen nauw samen met de eerstgenoemde oorzaak (gebrek aan met name hogereorde-vaardigheden) maar ook met een gebrekkige kalibratie (de derde oorzaak). De tweede oorzaak (leeftijdspecifieke factoren) stelt grenzen aan de trainbaarheid van gevaarherkenning bij jonge bestuurders.

Er zijn vele definities van gevaarherkenning ('hazard perception') in omloop, maar er bestaat geen definitie die door alle experts als de enige juiste wordt gezien. In het OECD-rapport Young drivers; The road to safety (2006) staat: "Hazard perception includes the process of discovering, recognising and reaction to potentially dangerous situations".

(...)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:22:39
Limiet beginnend bestuurder: 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht c.q. 0,2 milligram alcohol per milliliter bloed
Limiet "gewone" bestuurder: 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht c.q. 0,5 milligram alcohol per milliliter bloed

De wetgever heeft de limiet niet op 0,0 promille gesteld, omdat:
Citaat
Gegeven het feit dat het menselijk lichaam op basis van voedsel een geringe hoeveelheid alcohol produceert, zou handhaving van een generieke wettelijke alcohollimiet van 0,0 promille – zo bewijsvoering en handhaving van een dergelijke limiet bij de huidige stand van de techniek al mogelijk zou zijn – in de praktijk dermate gecompliceerd zijn en mede daardoor een dermate forse inzet van de handhavingscapaciteit vergen, dat de benodigde handhavingsinspanningen in geen enkele relatie zouden staan tot het uit het oogpunt van verkeersveiligheid geringe effect van een dergelijke maatregel. Om die reden is afgezien de introductie van 0,0 promille generiek voor te stellen.
Bron: Memorie van Toelichting bij de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met verlaging van de wettelijke alcohollimiet voor beginnende bestuurders.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:25:55
Zou er geen verbod moeten komen dat je na het behalen van je rijbewijs de eerste 2 jaar niet 's nachts in het weekend (donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag) zou mogen rijden... ::) :-X

vind dat een beetje kort door de bocht. er zijn ook mensen die juist hun auto gebruiken om snachts te werken
flappus  niet elke verandering is een verbetering