Nieuwe 'hype': Baby's in de kofferbak

Auteur Topic: Nieuwe 'hype': Baby's in de kofferbak  (gelezen 3944 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Gepost op: 4 oktober 2009, 22:49:22
Ik zie steeds meer baby's helemaal achterin de auto, in een maxicosy. Voor zover ik weet mag zo'n ding alleen op een zitplaats in de auto, en in de gordel. In de kofferbak van een auto zitten meestal geen riemen, dus ik vraag me ook af hoe deze zijn vastgemaakt.

Naar mijn idee is het zéér onverstandig om je baby achterin je auto te zetten. Zodra er een auto achterop komt, is je baby als eerste aan de beurt. Is het wettelijk toegestaan om je baby op die manier in de auto te hebben, naast dat het volkomen onverantwoord is?

Gast48368

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2009, 23:01:57
Ik snap je vraag niet helemaal, in de kofferbak??  :o :o :o

De veiligste manier om een baby te vervoeren is achterstevoren (dus tegen de rijrichting in) op de achterbank in een maxi cosi met veiligheidsriemen vastgemaakt.

Voorin wordt afgeraden vanwege de airbags.

De maxi cosi's zijn tegenwoordig zo vervaardigd dat ze wel tegen een stootje kunnen, zo ook de autostoeltjes.

neb

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2009, 00:35:52
Voorin kan wel als je de airbags uitschakeld

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2009, 08:46:31
Ik snap je vraag niet helemaal, in de kofferbak??  :o :o :o

Ik zie veel maxicosy's in de kofferbak van een auto, en dan in de situatie van een stationwagon. De maxicosy staat dan tegen de achterbank aan, en het kind kijkt richting het achteropkomende verkeer.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2009, 08:54:37
Citaat
Art 58 RVV:
1. Tijdens deelname aan het verkeer worden passagiers alleen vervoerd indien zij zijn gezeten op zitplaatsen.

Art 59 RVV:
1. Bestuurders van een een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.

Persoonlijk zou ik, als vader en als agent, behoorlijk pissig worden als ik dit zie! Dit weekend is het nog goed misgegaan bij Wassenaar met jong volwassenen (18) in de kofferbak. Twee jongeren die nooit meer thuis komen! Ik wil niet weten wat er met zo'n maxicosi gebeurd als die over de kop gaat!
Dus ja, er kan zeer zeker voor geschreven worden en de auto rijdt geen meter voordat iedereen in de gordel zit en de maxicosi bevestigd is. Te veel passagiers? Dan gaan er maar een paar verder lopen  O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2009, 09:47:57
Ik zie steeds meer baby's helemaal achterin de auto, in een maxicosy. Voor zover ik weet mag zo'n ding alleen op een zitplaats in de auto, en in de gordel. In de kofferbak van een auto zitten meestal geen riemen, dus ik vraag me ook af hoe deze zijn vastgemaakt.

Naar mijn idee is het zéér onverstandig om je baby achterin je auto te zetten. Zodra er een auto achterop komt, is je baby als eerste aan de beurt. Is het wettelijk toegestaan om je baby op die manier in de auto te hebben, naast dat het volkomen onverantwoord is?

Ik kan het me niet voorstellen dat een ouder het kind in de kofferbak zonder gordels zet.

Ik heb ook wel eens de maxicosi in de kofferbak maar dan zonder mijn zoon erin. Mogelijk dat je dit gezien hebt?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:35:09
Als ik zo'n situatie weer tegenkom, zal ik even proberen er een foto van te maken. De maxicosy stond richting het tegemoetkomende verkeer, mèt baby erin. Dat ik het vaker tegenkom, baart me zorgen...

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2009, 17:21:34
Dit weekend is het nog goed misgegaan bij Wassenaar met jong volwassenen (18) in de kofferbak. Twee jongeren die nooit meer thuis komen!

Buiten dat het natuurlijk zéér ernstig is wat er is gebeurd, ben je er van op de hoogte dat Volvo een ''derde'' zitrij in de optielijst heeft staan? Alleen is dat volgens mij niet geschikt voor volwassenen ..... :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2009, 19:43:07
Volgens mij ging het om een oude 850 of vroege V70 en die heeft dat volgens mij nog niet op de optielijst. Persoonlijk mag ik Volvo wel maar een derde zitrij in een V70 lijkt mij sowieso niet zo prettig. In ieder geval zou die er volgens berichtgeving niet zijn.

Maar back on topic!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2009, 20:14:37
Volgens mij ging het om een oude 850 of vroege V70 en die heeft dat volgens mij nog niet op de optielijst.

De oude 850'ers hadden dat al  ;) Maar goed ... het ging over baby's in de kofferbak  ??? ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !