'Agenten hebben te weinig lef'

Auteur Topic: 'Agenten hebben te weinig lef'  (gelezen 11119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2009, 22:33:15
fietsverlichting?? Ik had het over verlichting maar goed: detail  ;D  
 :|
Ik wil de discussie ook op een volwassen manier voeren
Inderdaad een hoop dingen heb ik uit de media maar de media liegt dus?? Allemaal niet waar.
Ik zou graag dat de politie / OM dan meer openheid van zaken geeft.

Maar ook eigen ervaring: zelf een 112 oproep gedaan: helaas mevrouw geen agenten beschikbaar..........de volgende dag de wielerronde van Nederland waar ik zelf vrijwilliger bij was: het zag zwart van de agenten....................veiligheid
Daarna een grote alcohol controle: het zag zwart van de agenten.............................................veiligheid

Maar je mag niet cynisch worden.

De politie raad hier bij inbraak aan:  houd u stil, laat de inbreker zijn/haar gang gaag, komt u maar (op afspraak) aangifte doen, als je dan de volgende dag of later staande wordt gehouden om je verlichting het niet doet............ja dan wordt het je te veel........................is dat raar???
Een boete dan leer ik het wel af (terechte boete want........) ............en de inbreker leert die het af als hij/zij van de politie fijn de spulletjes mee mag nemen (de verzekering vergoed het immers)




Gezien je reactie zou je je adviseren om op de site van de telegraaf te gaan reageren ipv hier op een HV forum. Als ik agent was zou ik totaal niet meer op je gaan reageren en je lekker in je sop laten gaar koken. We zijn hier op een HV forum om HV zaken te bespreken en van elkaar te leren. We zijn hier niet op een forum om agenten te gaan afbranden. Natuurlijk staat iederéén vrij om wel op je te reageren maar ik zou dit niet meer doen... Hopeloze zaak, een vooringenomen mening die zelfs met een betonijzerbuiger niet meer anders te vormen is.

Neem eens een zoetje... dan wordt je niet zo zuur...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2009, 22:37:54
Ik begrijp het probleem, ik weet natuurlijk niet waar die 112 oproep om ging, maar er zijn nou eenmaal een bepaald aantal agenten uitgemaakt voor de noodhulp. En als er geen agenten beschikbaar zijn dan gaan deze eerst naar de meest spoedeisende delicten.  Ik zie de link met het topic lef dan ook niet, dat heeft meer te maken met capaciteit. Dat geld dan ook voor de beveiliging van wielerwedsrijden en alcohol controles. Deze worden uiteraard lang van te voren gepland en daar word speciaal personeel voor uitgemaakt. Bovendien vind ik een alcoholcontrole een hardstikke goede actie. Er vallen veel te veel doden door alcohol. Ik zou ook wel eens willen dat er meer openheid van zaken zou zijn, maar dat kan vaak niet ivm met het onderzoek en dergelijke. Met betrekking tot het incident waar je het over had in Rotterdam waarbij agenten buiten de deur bleven staan, daar heeft het OM pas bekend gemaakt dat de politie niets te verwijten viel en dat het viel onder de procedures. Ik weet zelf uiteraard niet wat ik had gedaan in die situatie, of wat andere collega's hadden gedaan.  Ik weet niet in welke regio dit inbraken beleid geld maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ben van mening dat je, je wel kenbaar moet maken. Gewoon veel lawaai en  geluid maken, dan rennen ze vanzelf weg. Desnoods (als je het lef hebt :P) proberen hem te overmeesteren. (en ja DAT MAG! (ook in nl)).  En we laten een inbreker niet vrij met goederen die hij bij jou gehad heeft hoor......  Oja, tot slot, wees blij dat, mochten er geen opsporingsmogelijkheden zijn, je altijd nog de verzekering kan gebruiken om alsnog het geld te krijgen. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2009, 22:50:02
Gezien je reactie zou je je adviseren om op de site van de telegraaf te gaan reageren ipv hier op een HV forum. Als ik agent was zou ik totaal niet meer op je gaan reageren en je lekker in je sop laten gaar koken. We zijn hier op een HV forum om HV zaken te bespreken en van elkaar te leren. We zijn hier niet op een forum om agenten te gaan afbranden. Natuurlijk staat iederéén vrij om wel op je te reageren maar ik zou dit niet meer doen... Hopeloze zaak, een vooringenomen mening die zelfs met een betonijzerbuiger niet meer anders te vormen is.

Neem eens een zoetje... dan wordt je niet zo zuur...
waarom mag ik hier  niet "negatief" reageren??
ik spreek uit eigen ervaring maar dat mag schijnbaar niet omdat negatief is tegen de politie ("hulpverlener")
Ik hoop voor jou dat jou dit nooit overkomt en als je dan dit op een forum verteld dat je dan een andere reactie krijgt dan "ik zou je adviseren om op de site van de telegraaf te gaan reageren"  dus dit is een volwassen reactie van een moderator??
waarom zetten jullie mods dan niet in het reglement dat we alleen positief op hulpverleners mogen reageren??


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2009, 23:05:38
He Red,

Ik denk dat het gevoel van de burger ook mee speelt (in iedergeval bij mij)

Je hebt politie nodig maar men komt niet en natuurlijk weet ik ook wel dat de agenten bij de wielerronde en de alcoholcontrole al lang ingeroosterd staan.
En dat de nachtdiensten (op het platteland van Friesland) heel miinimaal bezet zijn.

Op het moment dat je ze nodig hebt, dat ze er dan niet (kunnen) zijn is natuurlijk een raar idee. (of zeg ik nu wat geks Palmpie??)
Dan ga je de dingen vergelijken, ja ik weet het ten onrechte maar toch.................................................dan ga ik denken tja een inbreker is eng....een wielerronde is minder eng.......

Ik denk als ik dit tegen een agent zeg die me beboet voor de verlichting en zo reageert als jij nu, ik hem/haar gelijk geef...........en misschien ook nog sorry zeg
maar als een agent zo zou reageren als ....(laat maar) dan komt er waarschijnlijk nog een boete of 3 bij.....................


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2009, 00:05:03
Tsja het is lastig, maar er moet nou eenmaal onderscheid worden gemaakt tussen prio 1, 2, of 3 meldingen. En soms moet je dan even wachten tot de politie komt (hoe vervelend dat ook is). Daar kunnen wij niets aan doen. Maar in dat opzicht is dat hetzelfde bij de andere hulpdiensten. een a1 rit bij de GGD gaat voor op een B rit als er te weinig personeel is. En bij de brandweer laten ze een kat in de boom ook even wat langer zitten als er een gebouw in de brand staat.

En idd, een wielerronde is minder eng, maar een inbreker kondigd zich niet aan. En bij mijn weten is een inbraak in een woning waar de inbreker nog bezig is altijd een prio 1 melding waar onmiddelijk collega's naar toe gaan. (wel in a'dam iig.) Maar stel nou dat er bij die wielerwedstrijd een koninginnedag incident zou voorvallen, dan ben je maar wat blij dat ze er toch al waren. En blijkbaar vond de organizatie het nodig om in overleg met de politie een bepaald aantal agenten in te zetten. Mogelijk verwachtten ze toch problemen of een grote toeloop en dan worden er uit voorzorg toch wat meer agenten ingezet.... ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast48368

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2009, 00:22:23
Nou wil ik niet zeggen dat agenten te weinig lef hebben, maar ik heb in mijn brandweercarriere toch wel dingen meegemaakt waar ik mijn kanttekeningen bij moet plaatsen......)))))

Ook heb ik in de privesfeer 2 keer met spoed om politie gevraagd, waren toch 2 ernstige zaken, waar ze vervolgens pas na een uur c.q. 3 kwartier aanwezig waren. Voor de ene zaak werd ik ernstig mishandeld en bedreigd in mijn eigen winkel waar ik alleen stond......de centraliste wist niet wat te doen terwijl ik volledig in paniek was. Toen mijn belager wederom terug kwam werd ze helemaal stil. Ook in dit geval waren de agenten er pas na een uur........... Het commentaar van een van de agenten was: Shit, we moeten opschieten, dit geval komt mij niet gelegen omdat ik naar een voetbalwedstrijd van mijn zoontje zou.))))))

Dus mijn persoonlijke ervaringen zijn niet echt om naar huis te schrijven.  :-X

Ik snap ook zeker wel dat mensen cynisch worden, ik heb dat ook na bovenstaande ervaringen. Vooral als je weet hoeveel rechten een crimineel heeft, en hoe weinig rechten een slachtoffer....... :-X


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2009, 00:32:26
Tsja, ook dat vind ik uiteraard ontzettend vervelend voor je. Ik denk niet dat het nuttig is om hier te gaan bespreken waarom of wat de redenen zijn waarom de politie zo laat kwam. Ik was er dus niet bij en de betrokken agenten gaan vast niet reageren dus het verhaal blijft altijd eenzijdig.

Mocht de agent daadwerkelijk die opmerking gemaakt hebben dan is dat een onprofessionele opmerking maar dat even terzijde. Mocht je echt van mening zijn dat de politie veel te laat komt dan kan je altijd een klacht indienen. Maar ik ga niet reageren op dit soort berichten waarin mensen na elkaar gaan posten wat hun negatieve ervaringen zijn met de politie. Het topic ging volgens mij over de lef van de politie, en dat is in deze post niet van toepassing.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast48368

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2009, 00:41:54
Je reageert wel, maar dat even terzijde....... ;)

Waarom zou ik achteraf een klacht indienen. Op DAT moment heb je politie nodig. Nu weet ik in beide gevallen als burger niet waarom de politie zo laat komt. Maar zeer frustrerend is het wel.


En wat ik dus persoonlijk ook vind: de politie KAN veel, maar MOGEN weinig.......


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2009, 00:43:31
Vooral als je weet hoeveel rechten een crimineel heeft, en hoe weinig rechten een slachtoffer....... :-X

Tsja, de bescherming van de burger (verdachten in dit geval) tegen overheidsinterventie is een belangrijk aspect van de vele wetten, strafrecht niet op de laatste plaats. En dat levert soms (misschien wel vaak) kromme situaties op. Het advocatengilde lijkt er altijd weer iets moois uit te kunnen halen (en daar worden ze natuurlijk ook voor betaald).

Anderzijds zijn er ook zaken waar deze bescherming van een verdachte nog te kort lijkt te schieten (vb: Schiedammer parkmoord). Stel dat je zelf in die positie zit, dan ben je natuurlijk maar wat blij met die rechten.

Nou is het in een democratische rechtsstaat als Nederland gelukkig niet zo dat de overheid willekeurig te werk kan gaan, vergeleken met bijvoorbeeld een bananenrepubliek. Vanuit dat opzicht zou je ervoor kunnen pleiten dat de rechtsbescherming wel minder mag, maar dat is een hele andere discussie.

Als slachtoffer trek je in ieder geval altijd aan het kortste eind :-\
Lang leve ons rechtssyteem...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2009, 00:57:57
In z'n algemeenheid wil ik nog even reageren op het 'te laat komen' en het 'er niet zijn als je ze nodig hebt' van de politie.


Wat een aantal hier al aanhaalde, gaat het vooral om de capaciteit.
Ik vind dat echt een hele slechte ontwikkeling. Tig bureautjes sluiten, de agent op straat zie je niet meer (m.n. in de buitengebieden), kennen en gekend worden is er niet meer bij. Kortom: de politie vervreemd van de burger en vice versa.
Natuurlijk is het wat gechargeerd, maar het gaat om de kern van de boodschap.

En dan nog wordt er bezuinigd op de politie, zijn er vacaturestops, en begint over een jaar of vijf de grote exodus. En Daarnaast nog de mensen die de dienst verlaten vanwege werkomstandigheden waar ze niet gelukkig mee zijn en niet te vergeten het salaris.

Dat de politie dit lijkt te accepteren is belachelijk (hoofdcommissarissen zijn immers stoorzenders, dus b*k dicht houden).
Dat we dat als burgers accepteren is ook belachelijk. Maar kennelijk vinden we het met z'n allen niet belangrijk als het erop aankomt en we moeten stemmen of belastingcenten neertellen.
(ook gechargeerd, dat is nu eenmaal de stijl van dit bericht 8))

Vraag een willekeurige diender van 45+ die bij de RP of de GemPo heeft gewerkt en je staat versteld van de achteruitgang voor wat betreft capaciteit. Zeker in relatie tot de toegenomen werkdruk en de afgenomen sociale controle cq. individualisering.

Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen in de komende +/- 15 jaar ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s