Wie stapt er wel eens uit voor zijn collega's?

Auteur Topic: Wie stapt er wel eens uit voor zijn collega's?  (gelezen 2245 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Gepost op: 2 oktober 2009, 11:18:49
Hallo,

ik heb n vraagje aan de brandweervrijwilligers onder ons:

stap jij wel eens uit voor je collega's? Daarmee bedoel ik dat je de collega's die niet zovaak de  1e uitruk halen je plek in de auto afstaat.

En wat vind je ervan om dat wel te doen of niet?

greetz, Jacky X


Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2009, 11:52:24
Ik stap bij kleine inzetjes graag uit voor de nieuwe garde, zodat ze vast wat ervaring opdoen.
Bij die ene grote brand per jaar stap ik niet uit hoor......................
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2009, 06:25:49
Uitstappen is prima zodat anderen ervaring op kunnen doen. Maar bij een "echte" melding (woningbrand, beknelling e.d.) moet die auto zo snel mogelijk weg dus geen gelazer met in en uit stappen als het voertuig gaat rijden. En ja.... Wat voor ervaring doe je dan nog op?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2009, 10:43:00
Hier werken we met het ploegensysteem,en de dienstdoende ploeg rukt gewoon uit.Uitstappen om een ander de kans te geven  is leuk,maar naar een ongeval of brand is dit zeker niet gewenst.
En vaak komt die ander op een ander moment wel weer aan bod,overdag bv.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2009, 10:53:14
Dat is nu juist het probleem, er zijn mensen die er overdag niet zijn, doordat ze altijd of veel buiten de gemeente zijn overdag.. Ik vind het een heel goed en vooral collegiaal gebaar om elkaar ook wat te gunnen  O0. Er zijn mensen die  overdag altijd op de uitruk zitten en die er 's avonds ook als 1 van de eerste zijn. Als er ruimte is om te wisselen, doordat je bijvoorbeeld even op een bevelvoerder of chauffeur moet wachten, zou ik dat zeker doen.  Is je ploeg erg snel compleet en kun je daardoor snel weg, dan zou ik het niet doen want de uitruk gaat altijd voor een collegiaal gebaar.  Kortom: wisselen ?  JA!, Maar alleen als er ruimte in de tijd is omdat te doen en het niet ten koste gaat van tijd !  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2009, 15:39:20
Ja, ik heb het ook niet over die ene brand in het jaar hoor..;) Dan wil ik ook graag mee en zo lang zit ik er ook nog niet bij. Maar ik bedoel meer: jongens die hem altijd halen en zelfs bij de prio 2 meldingen geen zin hebben om hun collega's voor te laten gaan.

Wat vinden jullie overigens van een beroepsondersteuning die overdag altijd als eerste het voertuig bezetten terwijl de vrijwilligers gewoon worden opgepiept?

In ons korps is het namelijk de gewoonte dat van de beroeps er 1 meegaat, met uitzondeirng van ernstige meldingen, en bij de prio 2 meldingen er 8 minuten gewacht wordt op mensen die de uitruk niet vaak halen. Maar als ik daarnaar informeer hoe het zit met een dergelijke mentaliteit bij andere korpsen, dan krijg ik daar nooit positieve reacties op. Ik ben dus wel benieuwd hoe het zit met de collegialiteit in de rest van het land;)
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2009, 16:31:32
, en bij de prio 2 meldingen er 8 minuten gewacht wordt op mensen die de uitruk niet vaak halen.

Bedoel je, dat je dan na het compleet worden van de ploeg, met het voertuig toch blijft wachten tot er 8 minuten voorbij zijn na alarmering, en dan pas vertrekt?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2009, 14:06:29
Bij een prio 2 melding wel ja. Tenzij er al wat mensen op de uitruk zitten die hem niet zovaak halen. Als je die 8 minuten hebt, gebruik hem dan voor de motivatie(Y)

Kijk, we kunnen wel zeggen dat je snelle tijden moet halen, die auto moet de weg op, hupsakee rijden, etc etc.. En het zal in de hogere regionen een worst wezen wie er op de auto zit, als die maar weg rijdt. En als iemand altijd de auto haalt, zal het hem ook een worst wezen wie er nog meer mee komt, maar hij/zij zit er op en heeft zijn plekje veiliggesteld.

Maar stel dat je vaak de auto voor je neus ziet wegrijden? Hoe gemotiveerd ben je dan nog? Hoe collegiaal zijn je collega's in jou ogen die onderdeel zijn van een brandweerwereld waarin loyaliteit, collegialiteit, samenwerking blabla hoog heeft staan? wat vind jij dan van je collega's?
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma